Research Article
BibTex RIS Cite

Tasarım Alanında Sanat Eğitimini Sektör Çalışanlarıyla Değerlendirmek

Year 2022, Issue: 29, 137 - 151, 29.06.2022

Abstract

Yükseköğretim kurumlarında eğitimin kalitesinin artırılmasına yönelik olarak yapılan değerlendirme çalışmalarında
veri sağlayacak kaynaklardan biri de mezunlardır. Bu çalışmada, Türkiye’de yükseköğretim düzeyinde, moda
tasarımı alanında sanat eğitiminin sektörde çalışan mezunların görüşleriyle değerlendirilmesi amaçlanmaktadır.
Bu amaçla, sektörde çalışan alan mezunlarının, iş pozisyonlarının gerektirdiği yetkinlikler, alınan eğitimin bu
yetkinlikleri kazandırma durumu ve moda tasarımı programlarında verilen sanat eğitimi daha etkili ve yeterli hale
nasıl getirilir sorularını yanıtlamaları istenmiştir. Mezun görüşleri doğrultusunda moda tasarımı alanında verilen
sanat eğitiminin bir değerlendirilmesi yapılmış ve öneriler getirilmiştir. Araştırma, nitel araştırma deseninde
tarama modelinde yapılan bir çalışmadır. Araştırma verilerinin analizinde, ölçme formuyla toplanan verilere,
frekans, yüzde dağılım ve çoklu cevap analizi temelinde tanımlayıcı istatistik uygulanmıştır. Mezun görüşlerinin
alınmasında ön lisans ve lisans düzeyinde 85 mezuna ulaşılmıştır. Moda tasarımı alanında sanat eğitiminin daha
etkin ve yeterli hale gelmesine yönelik sektör çalışanlarının önerisi: okul dışı sektör, tasarımcı vb. ile işbirliğine
dayalı, uygulama ağırlıklı, uzmanlık odaklı program yapısı ve uygun derslerle geliştirilmiş birsanat eğitim modeli
olmuştur.

References

  • Akın Z., Ece, Ö.(2015). Sanat Eğitimini Yeniden Düşünürken. Sanat Dünyamız, Sayı147, 4-15.
  • Alp, K.Ö. (2009). UygulamalıSanatlarEğitimindeTasarım, Yapı, Işlev, Estetik Ve Algı Sorunu. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 6, Sayı 1, 48-59.
  • Arığ, A. S. (2014). Türkiye’de Kız Enstitüleri: Gelenekten Geleceğe. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi,Sayı 20, 193-216.
  • Artut, K. (2001). Sanat Eğitimi Kuramları Ve Yöntemleri. Ankara: AnıYayıncılık.
  • Aygül, Z., Özüdoğru, Ş. (2014). Moda Tasarımcısı Olmak: ‘Yeni mezun moda tasarımcıları üzerine söylemsel bir araştırma’. Mediterranean Journal of Hümanities, IV/2, 35-49.
  • Başaran, B. (2012). Yükseköğretim Lisans Düzeyi Moda ve Tekstil Tasarımı Programında Görsel Sanatlar Eğitiminin Yeri (YayımlanmamışYükseklisansTezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya, Türkiye.
  • Başaran, B., Şirin, N. (2013). Moda Ve Tekstil Tasarımı Öğretim Programında Görsel Sanatlar Eğitimi. İdil, Cilt 2, Sayı 6, 71-99.
  • Çınar, P. (2020). Moda Tasarımı Alanının İhtiyaç Duyduğu Nitelikte Bireylerin Yetiştirilmesine Yönelik Sanat Eğitimi Alanının Değerlendirilmesi ve Geliştirilmesi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara, Türkiye.
  • Erinç, S. (1995). KültürSanat. İstanbul: ÇınarYayınları
  • Gökay, M. (2004). Modanın Görsel Kültür Ve Sanat Eğitimindeki Yeri. Eğitim ve Bilim. Cilt 29, Sayı 133, 39-46.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Kırışoğlu, O. T. (2005). Sanatta Eğitim Görmek-Öğrenmek-Yaratmak. Ankara: PegemYayıncılık.
  • Küçüktepepınar, C. (2014). Sanat Eğitimi Ve Uluslararası Uygulamalar. Erciyes Sanat, Sayı 2, 27-39.
  • San, İ. (2003). Sanat Eğitimi Kuramları. Ankara: ÜtopyaYayınları.
  • Soysaldı, A.; Balkanal, Z. (2011). Tekstil Yüzey Tasarım ve Eğitim Programlarının İncelenmesi. (ss. 568-574). N. Bayraktar, T.İ. İlisulu, E. Tataroğluve P. Türkdemir (Editörler), 1. Sanat ve Tasarım Eğitimi Sempozyumu. Erişim adresi: http:// gsf.baskent.edu.tr/kw/upload/324/dosyalar/bildiri_kitap_2011.compressed_ v1.pdf?birim=324&menu_id=19.
  • Uyar, Ş. (2006). Ankara Ilinde Bulunan Üniversitelerde Moda Tasarımı Eğitimi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yıldırım A.; Şimşek H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yıldırım, Kemal “Meslekive Teknik EğitiminYenidenYapılandırılması” 2017, <w3. çalısma.org>,(16.05.2019)
Year 2022, Issue: 29, 137 - 151, 29.06.2022

Abstract

References

  • Akın Z., Ece, Ö.(2015). Sanat Eğitimini Yeniden Düşünürken. Sanat Dünyamız, Sayı147, 4-15.
  • Alp, K.Ö. (2009). UygulamalıSanatlarEğitimindeTasarım, Yapı, Işlev, Estetik Ve Algı Sorunu. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 6, Sayı 1, 48-59.
  • Arığ, A. S. (2014). Türkiye’de Kız Enstitüleri: Gelenekten Geleceğe. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi,Sayı 20, 193-216.
  • Artut, K. (2001). Sanat Eğitimi Kuramları Ve Yöntemleri. Ankara: AnıYayıncılık.
  • Aygül, Z., Özüdoğru, Ş. (2014). Moda Tasarımcısı Olmak: ‘Yeni mezun moda tasarımcıları üzerine söylemsel bir araştırma’. Mediterranean Journal of Hümanities, IV/2, 35-49.
  • Başaran, B. (2012). Yükseköğretim Lisans Düzeyi Moda ve Tekstil Tasarımı Programında Görsel Sanatlar Eğitiminin Yeri (YayımlanmamışYükseklisansTezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya, Türkiye.
  • Başaran, B., Şirin, N. (2013). Moda Ve Tekstil Tasarımı Öğretim Programında Görsel Sanatlar Eğitimi. İdil, Cilt 2, Sayı 6, 71-99.
  • Çınar, P. (2020). Moda Tasarımı Alanının İhtiyaç Duyduğu Nitelikte Bireylerin Yetiştirilmesine Yönelik Sanat Eğitimi Alanının Değerlendirilmesi ve Geliştirilmesi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara, Türkiye.
  • Erinç, S. (1995). KültürSanat. İstanbul: ÇınarYayınları
  • Gökay, M. (2004). Modanın Görsel Kültür Ve Sanat Eğitimindeki Yeri. Eğitim ve Bilim. Cilt 29, Sayı 133, 39-46.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Kırışoğlu, O. T. (2005). Sanatta Eğitim Görmek-Öğrenmek-Yaratmak. Ankara: PegemYayıncılık.
  • Küçüktepepınar, C. (2014). Sanat Eğitimi Ve Uluslararası Uygulamalar. Erciyes Sanat, Sayı 2, 27-39.
  • San, İ. (2003). Sanat Eğitimi Kuramları. Ankara: ÜtopyaYayınları.
  • Soysaldı, A.; Balkanal, Z. (2011). Tekstil Yüzey Tasarım ve Eğitim Programlarının İncelenmesi. (ss. 568-574). N. Bayraktar, T.İ. İlisulu, E. Tataroğluve P. Türkdemir (Editörler), 1. Sanat ve Tasarım Eğitimi Sempozyumu. Erişim adresi: http:// gsf.baskent.edu.tr/kw/upload/324/dosyalar/bildiri_kitap_2011.compressed_ v1.pdf?birim=324&menu_id=19.
  • Uyar, Ş. (2006). Ankara Ilinde Bulunan Üniversitelerde Moda Tasarımı Eğitimi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yıldırım A.; Şimşek H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yıldırım, Kemal “Meslekive Teknik EğitiminYenidenYapılandırılması” 2017, <w3. çalısma.org>,(16.05.2019)
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Pınar Çınar This is me

Publication Date June 29, 2022
Published in Issue Year 2022 Issue: 29

Cite

APA Çınar, P. (2022). Tasarım Alanında Sanat Eğitimini Sektör Çalışanlarıyla Değerlendirmek. Sanat Ve Tasarım Dergisi(29), 137-151. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1137916
AMA Çınar P. Tasarım Alanında Sanat Eğitimini Sektör Çalışanlarıyla Değerlendirmek. Sanat ve Tasarım Dergisi. June 2022;(29):137-151. doi:10.18603/sanatvetasarim.1137916
Chicago Çınar, Pınar. “Tasarım Alanında Sanat Eğitimini Sektör Çalışanlarıyla Değerlendirmek”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, no. 29 (June 2022): 137-51. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1137916.
EndNote Çınar P (June 1, 2022) Tasarım Alanında Sanat Eğitimini Sektör Çalışanlarıyla Değerlendirmek. Sanat ve Tasarım Dergisi 29 137–151.
IEEE P. Çınar, “Tasarım Alanında Sanat Eğitimini Sektör Çalışanlarıyla Değerlendirmek”, Sanat ve Tasarım Dergisi, no. 29, pp. 137–151, June 2022, doi: 10.18603/sanatvetasarim.1137916.
ISNAD Çınar, Pınar. “Tasarım Alanında Sanat Eğitimini Sektör Çalışanlarıyla Değerlendirmek”. Sanat ve Tasarım Dergisi 29 (June 2022), 137-151. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1137916.
JAMA Çınar P. Tasarım Alanında Sanat Eğitimini Sektör Çalışanlarıyla Değerlendirmek. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2022;:137–151.
MLA Çınar, Pınar. “Tasarım Alanında Sanat Eğitimini Sektör Çalışanlarıyla Değerlendirmek”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, no. 29, 2022, pp. 137-51, doi:10.18603/sanatvetasarim.1137916.
Vancouver Çınar P. Tasarım Alanında Sanat Eğitimini Sektör Çalışanlarıyla Değerlendirmek. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2022(29):137-51.