Research Article
BibTex RIS Cite

Sanatta Espas-Mekân İlişkisi: Mehmet Kavukcu Örneği

Year 2022, Issue: 29, 177 - 197, 29.06.2022

Abstract

Mehmet Kavukcu, çağdaş sanatın önemli performans ve enstalasyon sanatçılarından biridir. Çalışmalarında göze
çarpan espas durumunun uzantıları, tuvaldeki figürlerden kamusal mekânlarda oluşturulan enstalasyon işlerine
kadar farklılık gösteren mekânlarda devam etmektedir. Kavukcu espas durumunu; çağdaş, modern ve geleneksel
ruha sahip mekânlara nesneleri yerleştirerek espasın sınırlı ve sınırsızlık ilkesi üzerine sorgulama yapmaktadır.
Bu yaklaşım çerçevesinde çalışmanın ilk kısmında espas ve mekân kavramlarının disiplinler arası alanlardaki
tanımları üzerinden değerlendirmede bulunulmuştur. Çalışmanın devamında ise espas kavramının gerçek mekânla
olan ilişkisi üzerine bir değerlendirme olarak Mehmet Kavukcu’nun çalışmalarına yer verilmiştir. Sanatçının
çalışmaları çağdaş ifade biçimleri ile güncel konu veya sorunları dile getirerek izleyiciye düşünsel olarak farkındalık
kazandırmaktadır. Bu bağlamda çalışma, espas olgusunu birey ile mekanların kültürel değerleriyle olan devinimi
üzerine yeni bir yorum ve espası etkileyen etkileşimleri analiz etme amacı taşımaktadır. Bu amaç çerçevesinde
ele alınan konu yani, Kavukcu’nun kamusal ve kültürel mekânlarda gerçekleştirdiği çalışmaları, espas ve mekân
kavramları üzerinden ele alınarak incelenmesi, literatüre ampirik bir katkı sağlayacaktır.

References

  • Artut, K. (2013). Sanat Eğitimi Kuramları ve Yöntemleri. Yedinci Basım, Ankara: Anı.
  • Cevizci, A. (2017). Büyük Felsefe Sözlüğü. İstanbul: Say.
  • Erdok, N. (1977). Figüratif Resimde Bakış Diyalektiği, Bakış Espas ilişkisi. İstanbul: İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi No:70.
  • Gülovalı, Ç. (2011). Türkçe Bilim Terimleri Sözlüğü Sosyal Bilimler. Ankara: Tüba.
  • Kara, D. (2012). Mehmet Kavukcu 1991-2012 Katalog. İstanbul: Atatürk Üniversitesi.
  • Kaçar, Erman. (2019). Öznenin Trajedisi: Aynanın Ötesine Geçmek. Dört Öge. s. 80. Erişim: 15.12.2021. https://dergipark.org.tr/tr/pub/dortoge/issue/48449/582750,
  • Ocvirk, O. G. (2015). Sanatın Temelleri Teori ve Uygulama. İzmir: Karakalem Kitabevi
  • Read, H.(2018). Sanat ve Toplum. (Çev. Kök E.). İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Tanyeli, U. (2008). Mekân. 2.cilt Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi,İstanbul, Yem
  • TDK, (2005). Türk Dil Kurumu Türkçe Sözlük, Ankara, Türk Dil Kurumu
  • Utku, A. (2012). Minimal Provokasyon. İstanbul: Atatürk Üniversitesi Yayını.
  • Lefebvre, Henri. (2020). Mekânın Üretimi. (Çev. Ergüden I. ). İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Ülker, D. (2014). Mekân Yanılsamasından Resim Yüzeyine Espas. Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Yılmaz, A.Nahide. (2020). Sanat Tarih Estetik-Kesişen Denemeler. Ankara: Ütopya Yayınları.
Year 2022, Issue: 29, 177 - 197, 29.06.2022

Abstract

References

  • Artut, K. (2013). Sanat Eğitimi Kuramları ve Yöntemleri. Yedinci Basım, Ankara: Anı.
  • Cevizci, A. (2017). Büyük Felsefe Sözlüğü. İstanbul: Say.
  • Erdok, N. (1977). Figüratif Resimde Bakış Diyalektiği, Bakış Espas ilişkisi. İstanbul: İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi No:70.
  • Gülovalı, Ç. (2011). Türkçe Bilim Terimleri Sözlüğü Sosyal Bilimler. Ankara: Tüba.
  • Kara, D. (2012). Mehmet Kavukcu 1991-2012 Katalog. İstanbul: Atatürk Üniversitesi.
  • Kaçar, Erman. (2019). Öznenin Trajedisi: Aynanın Ötesine Geçmek. Dört Öge. s. 80. Erişim: 15.12.2021. https://dergipark.org.tr/tr/pub/dortoge/issue/48449/582750,
  • Ocvirk, O. G. (2015). Sanatın Temelleri Teori ve Uygulama. İzmir: Karakalem Kitabevi
  • Read, H.(2018). Sanat ve Toplum. (Çev. Kök E.). İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Tanyeli, U. (2008). Mekân. 2.cilt Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi,İstanbul, Yem
  • TDK, (2005). Türk Dil Kurumu Türkçe Sözlük, Ankara, Türk Dil Kurumu
  • Utku, A. (2012). Minimal Provokasyon. İstanbul: Atatürk Üniversitesi Yayını.
  • Lefebvre, Henri. (2020). Mekânın Üretimi. (Çev. Ergüden I. ). İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Ülker, D. (2014). Mekân Yanılsamasından Resim Yüzeyine Espas. Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Yılmaz, A.Nahide. (2020). Sanat Tarih Estetik-Kesişen Denemeler. Ankara: Ütopya Yayınları.
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Ahmet Harmancı

Özlem Gürpınar

Ahmet Demir

Publication Date June 29, 2022
Published in Issue Year 2022 Issue: 29

Cite

APA Harmancı, A., Gürpınar, Ö., & Demir, A. (2022). Sanatta Espas-Mekân İlişkisi: Mehmet Kavukcu Örneği. Sanat Ve Tasarım Dergisi(29), 177-197. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1137921
AMA Harmancı A, Gürpınar Ö, Demir A. Sanatta Espas-Mekân İlişkisi: Mehmet Kavukcu Örneği. Sanat ve Tasarım Dergisi. June 2022;(29):177-197. doi:10.18603/sanatvetasarim.1137921
Chicago Harmancı, Ahmet, Özlem Gürpınar, and Ahmet Demir. “Sanatta Espas-Mekân İlişkisi: Mehmet Kavukcu Örneği”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, no. 29 (June 2022): 177-97. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1137921.
EndNote Harmancı A, Gürpınar Ö, Demir A (June 1, 2022) Sanatta Espas-Mekân İlişkisi: Mehmet Kavukcu Örneği. Sanat ve Tasarım Dergisi 29 177–197.
IEEE A. Harmancı, Ö. Gürpınar, and A. Demir, “Sanatta Espas-Mekân İlişkisi: Mehmet Kavukcu Örneği”, Sanat ve Tasarım Dergisi, no. 29, pp. 177–197, June 2022, doi: 10.18603/sanatvetasarim.1137921.
ISNAD Harmancı, Ahmet et al. “Sanatta Espas-Mekân İlişkisi: Mehmet Kavukcu Örneği”. Sanat ve Tasarım Dergisi 29 (June 2022), 177-197. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1137921.
JAMA Harmancı A, Gürpınar Ö, Demir A. Sanatta Espas-Mekân İlişkisi: Mehmet Kavukcu Örneği. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2022;:177–197.
MLA Harmancı, Ahmet et al. “Sanatta Espas-Mekân İlişkisi: Mehmet Kavukcu Örneği”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, no. 29, 2022, pp. 177-9, doi:10.18603/sanatvetasarim.1137921.
Vancouver Harmancı A, Gürpınar Ö, Demir A. Sanatta Espas-Mekân İlişkisi: Mehmet Kavukcu Örneği. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2022(29):177-9.