Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yapay Zeka ve Görsel İletişim: Öğrenci Bakış Açısıyla Bir İnceleme

Yıl 2025, Sayı: 35 (20. Yıl Armağan Sayısı), 515 - 537, 22.05.2025
https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1564146

Öz

Bu çalışma yapay zeka teknolojilerinin görsel iletişim tasarımı alanında eğitim gören öğrenciler üzerindeki etkilerini ve öğrencilerin yapay zekaya yönelik tutumlarını incelemeyi amaçlamaktadır. Yapay zeka yaratıcı süreçleri otomatikleştirerek tasarımcılara hız ve verimlilik sağlamasına rağmen aynı zamanda geleneksel yaratıcı becerilerin körelmesi ve telif hakları gibi etik sorunları da beraberinde getirmektedir. Bu araştırma görsel iletişim tasarımı öğrencilerinin yapay zeka teknolojilerine olan bakış açılarını, bu teknolojilerin kullanımını ve tasarım sürecine olan katkılarını ortaya koymak için anket yöntemi kullanmıştır. Katılımcıların çoğunluğunun yapay zeka teknolojilerini faydalı bulduğu ve tasarımlarında aktif olarak kullandığı tespit edilmiştir. Bununla birlikte manuel becerilerin kaybolabileceği ve yapay zekanın telif hakları üzerindeki etkileri konusunda kaygıların bulunduğu gözlemlenmiştir.

Kaynakça

  • Alemdar Çatalbaş, S. (2024). Yapay zekâlı robotlar sanatçının rolüne bürünebilir mi? Yedi: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, 31, 29–43. https://doi.org/10.17484/yedi.1171098
  • Artut, S. (2019). Yapay zekâ olgusunun güncel sanat çalışmalarındaki açılımları. İnsan&İnsan, 6(22), 767–783.
  • Ballı, Ö. (2020). Yapay zekâ ve sanat uygulamaları üzerine güncel bir değerlendirme. Sanat ve Tasarım Dergisi, 26, 277–306.
  • Boden, M. A. (2004). The creative mind: Myths and mechanisms. Routledge.
  • Canan, S., & Acungil, M. (2018). Dijital gelecekte insan kalmak. Nefes Yayıncılık.
  • Davenport, T., & Kirby, J. (2016). Only humans need apply: Winners and losers in the age of smart machines. Harper Business.
  • Elgammal, A., Liu, B., Elhoseiny, M., & Mazzone, M. (2017). CAN: Creative adversarial networks generating "art" by learning about styles and deviating from style norms. In Proceedings of the 2017 Conference on Creativity and Cognition (pp. 1–4).
  • Güney, E., & Yavuz, H. (2020). Yapay zeka ile sanatsal üretim pratiğinde sanatçının rolü ve değişen sanat olgusu. Sanat ve Tasarım Dergisi, 26, 415–439.
  • Karabulut, B. (2021). Yapay zeka bağlamında yaratıcılık ve görsel tasarımın geleceği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 20(79), 1516–1539. https://doi.org/10.17755/esosder.844536
  • Karaman, M. (2024). Use of artificial intelligence technologies in visual design. Medeniyet Sanat Dergisi, 10(2), 121–138. https://doi.org/10.46641/medeniyetsanat.1525769
  • Krizhevsky, A., Sutskever, I., & Hinton, G. E. (2012). ImageNet classification with deep convolutional neural networks. Communications of the ACM, 60(6), 84–90. https://doi.org/10.1145/3065386
  • McCosker, A. (2020). Artificial creativity: Exploring the role of AI in digital media design. Journal of Visual Communication, 19(2), 150–163. https://doi.org/10.1177/1470357217732044
  • Murray, R. (2019). AI and creativity: A balancing act. Design Issues, 35(1), 45–57. https://doi.org/10.1162/desi_a_00507
  • Rudman, J., & Stefik, M. (2019). The ethics of AI in the creative industries. Journal of Business Ethics, 160(2), 415–432.
  • Say, C. (2018). 50 soruda yapay zeka. Bilim ve Gelecek Kitaplığı.
  • Soddu, C. (2018). AI organic complexity in generative art. In C. Soddu & E. Colabella (Eds.), XXI. Generative Art Conference (pp. 68–79). Verona.
  • Yakar, G., & Kınık, M. (2020). Yapay zeka ile üretilen görsel sanatlar eserlerinde fikri mülkiyet. SDÜ Art-e, Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi, 491.
  • INTERNET REFERENCES
  • Atamaner, O. (2024). Yapay zekâ ve sanat: yeni bir yaratıcılık dönemi https://www.tskb.com.tr/blog/genel/yapay-zeka-ve-sanat-yeni-bir-yaraticilik-donemi Access date: 30.11.2024.
  • İstanbulSanat, (2024). Ouchhh Studio, Ay’a sanat eseri gönderdi. https://www.istanbulsanatdergisi.com/ouchhh-studio-aya-sanat-eseri-gonderdi/#:~:text=T%C3%BCrk%20sanat%20st%C3%BCdyosu%20Ouchhh%2C%20dijital,ile%20Ay%20y%C3%BCzeyine%20ini%C5%9F%20yapt%C4%B1. Access date: 30.11.2024.
  • The Guardian (2024). First artwork painted by humanoid robot to sell at auction fetches $1m https://www.theguardian.com/artanddesign/2024/nov/08/alan-turing-portrait-ai-da-robot-painting-sale-price-auction Access date: 29.11.2024.
  • Medium, (2024). Computational creativity: the case of The Painting Fool https://medium.com/@griziamauro/computational-creativity-the-case-of-the-painting-fool-9dfe6acf9ec0 Access date: 28.11.2024.
  • NewScientist, (2012). Painting Fool's portfolio reveals artificial artist https://www.newscientist.com/gallery/painting-fool/ Access date: 28.11.2024.
  • FIGURE REFERENCES
  • Figure 1. The Next Rembrandt Project data processing example, 2024. https://vineshgayadin.com/project/the-next-rembrandt Access date: 02.12.2024.
  • Figure 2. The figure that emerged as part of The Rembrandt Project, 2024. https://vineshgayadin.com/project/the-next-rembrandt Access date: 02.12.2024.
  • Figure 3. The work “A.I. God: Portrait of Alan Turing 2024”, produced by the artist robot Ai-Da, (Haberekspres, 2024). https://www.haberekspres.com.tr/yapay-zeka-robotu-resim-yapti-rekor-fiyata-satilabilir Access date: 03.12.2024.
  • Figure 4. Ai-Da Robot, in front of their portraits of Turing, 2024. https://www.theguardian.com/artanddesign/2024/nov/08/alan-turing-portrait-ai-da-robot-painting-sale-price-auction Access date: 03.12.2024.
  • Figure 5. Ouchhh Studio "Human Cell Atlas," exhibition at Art Dubai, (İstanbulSanat, 2024). https://www.istanbulsanatdergisi.com/ouchhh-studio-aya-sanat-eseri-gonderdi/#:~:text=T%C3%BCrk%20sanat%20st%C3%BCdyosu%20Ouchhh%2C%20dijital,ile%20Ay%20y%C3%BCzeyine%20ini%C5%9F%20yapt%C4%B1. Access date: 03.12.2024.
  • Figure 6. The Painting Fool, Emotionally Aware Portraiture, (Medium, 2024). https://medium.com/@griziamauro/computational-creativity-the-case-of-the-painting-fool-9dfe6acf9ec0 Access date: 02.12.2024.
  • Figure 7. The Painting Fool, Uneasy, (NewScientist, 2012). https://www.newscientist.com/gallery/painting-fool/ Access date: 02.12.2024.
  • Figure 8. Harold Cohen, AARON KCAT, 2001. Whitney Museum of American Art, New York (ArtNewspaper, 2024). https://www.artnewspaper.com.tr/2024/02/29/harold-cohenin-yapay-zekayla-uretilen-isleri-jeneratif-sanati-tekrar-gundeme-tasiyor Access date: 04.12.2024.
  • Figure 9. Harold Cohen: AARON, Whitney Museum of American Art, New York. Untitled, 1982 (ArtNewspaper, 2024). https://www.artnewspaper.com.tr/2024/02/29/harold-cohenin-yapay-zekayla-uretilen-isleri-jeneratif-sanati-tekrar-gundeme-tasiyor Access date: 04.12.2024.
  • Figure 10. Demographic characteristics of participants by gender and class
  • Figure 11. Distribution of survey questions

Artificial Intelligence and Visual Communication: A Review from a Student Perspective

Yıl 2025, Sayı: 35 (20. Yıl Armağan Sayısı), 515 - 537, 22.05.2025
https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1564146

Öz

This study aims to examine the impact of artificial intelligence technologies on students studying visual communication design, as well as their attitudes toward AI. While AI automates creative processes, providing designers with speed and efficiency, it also raises ethical concerns such as the potential decline in traditional creative skills and issues related to copyright. This research utilizes a survey method to reveal visual communication design students' perspectives on AI technologies, their usage, and their contributions to the design process. The majority of participants found AI technologies beneficial and actively integrated them into their design work. However, concerns were also observed regarding the potential loss of manual skills and the effects of AI on copyright.

Kaynakça

  • Alemdar Çatalbaş, S. (2024). Yapay zekâlı robotlar sanatçının rolüne bürünebilir mi? Yedi: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, 31, 29–43. https://doi.org/10.17484/yedi.1171098
  • Artut, S. (2019). Yapay zekâ olgusunun güncel sanat çalışmalarındaki açılımları. İnsan&İnsan, 6(22), 767–783.
  • Ballı, Ö. (2020). Yapay zekâ ve sanat uygulamaları üzerine güncel bir değerlendirme. Sanat ve Tasarım Dergisi, 26, 277–306.
  • Boden, M. A. (2004). The creative mind: Myths and mechanisms. Routledge.
  • Canan, S., & Acungil, M. (2018). Dijital gelecekte insan kalmak. Nefes Yayıncılık.
  • Davenport, T., & Kirby, J. (2016). Only humans need apply: Winners and losers in the age of smart machines. Harper Business.
  • Elgammal, A., Liu, B., Elhoseiny, M., & Mazzone, M. (2017). CAN: Creative adversarial networks generating "art" by learning about styles and deviating from style norms. In Proceedings of the 2017 Conference on Creativity and Cognition (pp. 1–4).
  • Güney, E., & Yavuz, H. (2020). Yapay zeka ile sanatsal üretim pratiğinde sanatçının rolü ve değişen sanat olgusu. Sanat ve Tasarım Dergisi, 26, 415–439.
  • Karabulut, B. (2021). Yapay zeka bağlamında yaratıcılık ve görsel tasarımın geleceği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 20(79), 1516–1539. https://doi.org/10.17755/esosder.844536
  • Karaman, M. (2024). Use of artificial intelligence technologies in visual design. Medeniyet Sanat Dergisi, 10(2), 121–138. https://doi.org/10.46641/medeniyetsanat.1525769
  • Krizhevsky, A., Sutskever, I., & Hinton, G. E. (2012). ImageNet classification with deep convolutional neural networks. Communications of the ACM, 60(6), 84–90. https://doi.org/10.1145/3065386
  • McCosker, A. (2020). Artificial creativity: Exploring the role of AI in digital media design. Journal of Visual Communication, 19(2), 150–163. https://doi.org/10.1177/1470357217732044
  • Murray, R. (2019). AI and creativity: A balancing act. Design Issues, 35(1), 45–57. https://doi.org/10.1162/desi_a_00507
  • Rudman, J., & Stefik, M. (2019). The ethics of AI in the creative industries. Journal of Business Ethics, 160(2), 415–432.
  • Say, C. (2018). 50 soruda yapay zeka. Bilim ve Gelecek Kitaplığı.
  • Soddu, C. (2018). AI organic complexity in generative art. In C. Soddu & E. Colabella (Eds.), XXI. Generative Art Conference (pp. 68–79). Verona.
  • Yakar, G., & Kınık, M. (2020). Yapay zeka ile üretilen görsel sanatlar eserlerinde fikri mülkiyet. SDÜ Art-e, Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi, 491.
  • INTERNET REFERENCES
  • Atamaner, O. (2024). Yapay zekâ ve sanat: yeni bir yaratıcılık dönemi https://www.tskb.com.tr/blog/genel/yapay-zeka-ve-sanat-yeni-bir-yaraticilik-donemi Access date: 30.11.2024.
  • İstanbulSanat, (2024). Ouchhh Studio, Ay’a sanat eseri gönderdi. https://www.istanbulsanatdergisi.com/ouchhh-studio-aya-sanat-eseri-gonderdi/#:~:text=T%C3%BCrk%20sanat%20st%C3%BCdyosu%20Ouchhh%2C%20dijital,ile%20Ay%20y%C3%BCzeyine%20ini%C5%9F%20yapt%C4%B1. Access date: 30.11.2024.
  • The Guardian (2024). First artwork painted by humanoid robot to sell at auction fetches $1m https://www.theguardian.com/artanddesign/2024/nov/08/alan-turing-portrait-ai-da-robot-painting-sale-price-auction Access date: 29.11.2024.
  • Medium, (2024). Computational creativity: the case of The Painting Fool https://medium.com/@griziamauro/computational-creativity-the-case-of-the-painting-fool-9dfe6acf9ec0 Access date: 28.11.2024.
  • NewScientist, (2012). Painting Fool's portfolio reveals artificial artist https://www.newscientist.com/gallery/painting-fool/ Access date: 28.11.2024.
  • FIGURE REFERENCES
  • Figure 1. The Next Rembrandt Project data processing example, 2024. https://vineshgayadin.com/project/the-next-rembrandt Access date: 02.12.2024.
  • Figure 2. The figure that emerged as part of The Rembrandt Project, 2024. https://vineshgayadin.com/project/the-next-rembrandt Access date: 02.12.2024.
  • Figure 3. The work “A.I. God: Portrait of Alan Turing 2024”, produced by the artist robot Ai-Da, (Haberekspres, 2024). https://www.haberekspres.com.tr/yapay-zeka-robotu-resim-yapti-rekor-fiyata-satilabilir Access date: 03.12.2024.
  • Figure 4. Ai-Da Robot, in front of their portraits of Turing, 2024. https://www.theguardian.com/artanddesign/2024/nov/08/alan-turing-portrait-ai-da-robot-painting-sale-price-auction Access date: 03.12.2024.
  • Figure 5. Ouchhh Studio "Human Cell Atlas," exhibition at Art Dubai, (İstanbulSanat, 2024). https://www.istanbulsanatdergisi.com/ouchhh-studio-aya-sanat-eseri-gonderdi/#:~:text=T%C3%BCrk%20sanat%20st%C3%BCdyosu%20Ouchhh%2C%20dijital,ile%20Ay%20y%C3%BCzeyine%20ini%C5%9F%20yapt%C4%B1. Access date: 03.12.2024.
  • Figure 6. The Painting Fool, Emotionally Aware Portraiture, (Medium, 2024). https://medium.com/@griziamauro/computational-creativity-the-case-of-the-painting-fool-9dfe6acf9ec0 Access date: 02.12.2024.
  • Figure 7. The Painting Fool, Uneasy, (NewScientist, 2012). https://www.newscientist.com/gallery/painting-fool/ Access date: 02.12.2024.
  • Figure 8. Harold Cohen, AARON KCAT, 2001. Whitney Museum of American Art, New York (ArtNewspaper, 2024). https://www.artnewspaper.com.tr/2024/02/29/harold-cohenin-yapay-zekayla-uretilen-isleri-jeneratif-sanati-tekrar-gundeme-tasiyor Access date: 04.12.2024.
  • Figure 9. Harold Cohen: AARON, Whitney Museum of American Art, New York. Untitled, 1982 (ArtNewspaper, 2024). https://www.artnewspaper.com.tr/2024/02/29/harold-cohenin-yapay-zekayla-uretilen-isleri-jeneratif-sanati-tekrar-gundeme-tasiyor Access date: 04.12.2024.
  • Figure 10. Demographic characteristics of participants by gender and class
  • Figure 11. Distribution of survey questions
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Görsel Sanatlar (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Merve Karaman 0000-0002-6010-6996

Yayımlanma Tarihi 22 Mayıs 2025
Gönderilme Tarihi 9 Ekim 2024
Kabul Tarihi 27 Mart 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Sayı: 35 (20. Yıl Armağan Sayısı)

Kaynak Göster

APA Karaman, M. (2025). Artificial Intelligence and Visual Communication: A Review from a Student Perspective. Sanat ve Tasarım Dergisi(35 (20. Yıl Armağan Sayısı), 515-537. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1564146
AMA Karaman M. Artificial Intelligence and Visual Communication: A Review from a Student Perspective. Sanat ve Tasarım Dergisi. Mayıs 2025;(35 (20. Yıl Armağan Sayısı):515-537. doi:10.18603/sanatvetasarim.1564146
Chicago Karaman, Merve. “Artificial Intelligence and Visual Communication: A Review from a Student Perspective”. Sanat ve Tasarım Dergisi, sy. 35 (20. Yıl Armağan Sayısı) (Mayıs 2025): 515-37. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1564146.
EndNote Karaman M (01 Mayıs 2025) Artificial Intelligence and Visual Communication: A Review from a Student Perspective. Sanat ve Tasarım Dergisi 35 (20. Yıl Armağan Sayısı) 515–537.
IEEE M. Karaman, “Artificial Intelligence and Visual Communication: A Review from a Student Perspective”, Sanat ve Tasarım Dergisi, sy. 35 (20. Yıl Armağan Sayısı), ss. 515–537, Mayıs2025, doi: 10.18603/sanatvetasarim.1564146.
ISNAD Karaman, Merve. “Artificial Intelligence and Visual Communication: A Review from a Student Perspective”. Sanat ve Tasarım Dergisi 35 (20. Yıl Armağan Sayısı) (Mayıs2025), 515-537. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1564146.
JAMA Karaman M. Artificial Intelligence and Visual Communication: A Review from a Student Perspective. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2025;:515–537.
MLA Karaman, Merve. “Artificial Intelligence and Visual Communication: A Review from a Student Perspective”. Sanat ve Tasarım Dergisi, sy. 35 (20. Yıl Armağan Sayısı), 2025, ss. 515-37, doi:10.18603/sanatvetasarim.1564146.
Vancouver Karaman M. Artificial Intelligence and Visual Communication: A Review from a Student Perspective. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2025(35 (20. Yıl Armağan Sayısı):515-37.