Research Article
BibTex RIS Cite

Selfie Çağında Otoportre ve Otobiyografiye Güncel Bir Bakış - Self-Portrait As A Coffee-Pot

Year 2025, , 202 - 215, 31.05.2025
https://doi.org/10.61742/sanatyazilari.1618748

Abstract

Günümüzde, popüler kültürden akademik alanlara kadar uzanan "kendi"ni temsil etme biçimlerindeki artış, yalnızca dijitalleşmenin sağladığı teknik araçlarla değil, aynı zamanda bu araçların toplumsal kullanımı ve algılanışıyla da şekillenmektedir. Özellikle selfie olgusu, çağdaş bir temsil biçimi olarak öne çıkan otoportresel fotoğraf paylaşım kültürünü, duygu, düşünce ve görüşlerin paylaşımını bir kimlik performansına dönüştürerek selfieyi küresel çapta bir fenomen haline getirmiştir. Bu çalışmada, sosyal medyanın sunduğu olanaklar aracılığıyla görünürlük arayışına giren bireylerin motivasyonunu belirleyen pratikler doğrultusunda yeniden sorgulanmaya başlanan otoportre ve otobiyografi türlerinin değişen boyutları eser inceleme yöntemiyle ele alınmaktadır. William Kentridge’in Self-Portrait As a Coffee-Pot adlı belgeseli üzerinden yapılan inceleme otoporte, otobiyografik eylem, kavrayış, ifade ve sunum bağlamında incelenmekte olup; çağdaş kültür ekseninde otobiyografi ve otoportre kavramlarında ortaya çıkan öznellik ve özgünlük imkânı sorgulanmaktadır.

References

  • Baker, Ulus. (2015). Sanat ve Arzu. Tansu Açık (Ed). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Baker, Ulus. (2011). Beyin Ekran. (Derleyen: Ege Berensel), İstanbul: Birikim Yayınları.
  • Christov-Bakargiev, Carolyn. (2024). How To Compose A Choreography Of Fragments in Nine Episodes. SELF-PORTRAIT AS A COFFEE-POT. s.3-5. Erişim:25.11.2024. https://arsenale.com/downloads/AI_Web_material_Kentridge/AI_2024_Booklet_Kentridge.pdf
  • Cowley, Christopher. (2016). Introduction: What Is a Philosophy of Autobiography?. The Philosophy of Autobiog-raphy.s.1-21. Erişim:11.11.2024. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226268088.003.0001
  • Deleuze, Gilles. (2006). Kıvrım: Leibniz ve Barok. (H. Yücefer, Çev.). İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Delumeau, Jean. (2007). Önsöz. Aynanın Tarihi. (İ. Yerguz, Çev.). s.11-13. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Domestika. (t.y.). Erişim:28.11.2024. https://www.domestika.org/en/courses/search/selfportrait
  • Enzo Traverso. (2022). Singular Pasts The “I” in Historiography. (A. Schonene, Çev.). ABD: Columbia University Press.
  • Hagberg, Garry L. (2016). A Person’s Words: Literary Characters and Autobiographical Understanding. The Philo-sophy of Autobiography. s. 39–71. Erişim:12.11.2024. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226268088.003.0003
  • Groys, Boris. (2024). Sanat Eserine Dönüşmek. (F. Yazıcı, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Kara, Halim. (2013). Otobiyografik Anlatılarda Bağlantısal Benlik: Yakup Kadri Karaosmanoğlu’nun Hatıraları. FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 1 (2013). s. 234-263.
  • Kentridge, William. (2024a). Bir Cezve Olarak Otoportre / Self Portrait As a Coffee-Pot. Mubi. Erişim: 15.11.2024. https://mubi.com/tr/tr/films/self-portrait-as-a-coffee-pot-episode-1
  • Kentridge, William. (2024b). Bir Cezve Olarak Otoportre / Self Portrait As a Coffee-Pot. Mubi. Erişim: 15.11.2024. https://mubi.com/tr/tr/films/self-portrait-as-a-coffee-pot-episode-2
  • Lejeune, Philippe. (2014). Autobiography and New Communication Tools. (K Durnin, Çev.). Erişim: 14.11.2024. https://muse.jhu.edu/pub/19/edited_volume/book/28237/pdf
  • National Today. Erişim: 02.12.2024 https://nationaltoday.com/museum-selfie-day/
  • OUP. (2024). Oxford Universiy Press. Erişim: 02.12.2024. https://corp.oup.com/word-of-the-year/
  • Randall, William. (2014). Bizi “Biz” Yapan Hikayeler. (Ş. S. Kaya, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Renders, Hans. (2024). Biyografi bir selfie değildir: otobiyografiden Biyografiye Yavaş bir geçiş olarak yetkilendir-me. Biyografik Dönemeç. (U. Y. Üçkardeşler, Çev.). s.285-294. İstanbul: Vakıfbank Kültür Yayınları.

A CURRENT LOOK AT SELF-PORTRAIT IN THE SELFIE AGE- SELF POTRAIT AS A COFFE-POT

Year 2025, , 202 - 215, 31.05.2025
https://doi.org/10.61742/sanatyazilari.1618748

Abstract

Today, the increasing forms of self-representation, spanning from popular culture to academic domains, are shaped not only by the technical tools provided by digitalization but also by the social use and perception of these tools. In particular, the phenomenon of the selfie has turned the culture of sharing autobiographical photographs—emerging as a contem-porary form of representation—into a performance of identity by integrating the sharing of emotions, thoughts, and opinions, thus transforming the selfie into a global phenomenon. This study examines the evolving dimensions of self-portraiture and autobiography, which have begun to be re-questioned in light of the practices determining the motiva-tions of individuals seeking visibility through the opportunities provided by social media. These dimensions are analyzed through a work-based study method. The analysis of William Kentridge’s documentary Self-Portrait As a Coffee Pot explo-res self-portraiture, autobiographical action, understanding, expression, and presentation, questioning the possibilities of subjectivity and originality that emerge within the concepts of autobiography and self-portraiture in the context of con-temporary culture.

References

  • Baker, Ulus. (2015). Sanat ve Arzu. Tansu Açık (Ed). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Baker, Ulus. (2011). Beyin Ekran. (Derleyen: Ege Berensel), İstanbul: Birikim Yayınları.
  • Christov-Bakargiev, Carolyn. (2024). How To Compose A Choreography Of Fragments in Nine Episodes. SELF-PORTRAIT AS A COFFEE-POT. s.3-5. Erişim:25.11.2024. https://arsenale.com/downloads/AI_Web_material_Kentridge/AI_2024_Booklet_Kentridge.pdf
  • Cowley, Christopher. (2016). Introduction: What Is a Philosophy of Autobiography?. The Philosophy of Autobiog-raphy.s.1-21. Erişim:11.11.2024. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226268088.003.0001
  • Deleuze, Gilles. (2006). Kıvrım: Leibniz ve Barok. (H. Yücefer, Çev.). İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Delumeau, Jean. (2007). Önsöz. Aynanın Tarihi. (İ. Yerguz, Çev.). s.11-13. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Domestika. (t.y.). Erişim:28.11.2024. https://www.domestika.org/en/courses/search/selfportrait
  • Enzo Traverso. (2022). Singular Pasts The “I” in Historiography. (A. Schonene, Çev.). ABD: Columbia University Press.
  • Hagberg, Garry L. (2016). A Person’s Words: Literary Characters and Autobiographical Understanding. The Philo-sophy of Autobiography. s. 39–71. Erişim:12.11.2024. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226268088.003.0003
  • Groys, Boris. (2024). Sanat Eserine Dönüşmek. (F. Yazıcı, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Kara, Halim. (2013). Otobiyografik Anlatılarda Bağlantısal Benlik: Yakup Kadri Karaosmanoğlu’nun Hatıraları. FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 1 (2013). s. 234-263.
  • Kentridge, William. (2024a). Bir Cezve Olarak Otoportre / Self Portrait As a Coffee-Pot. Mubi. Erişim: 15.11.2024. https://mubi.com/tr/tr/films/self-portrait-as-a-coffee-pot-episode-1
  • Kentridge, William. (2024b). Bir Cezve Olarak Otoportre / Self Portrait As a Coffee-Pot. Mubi. Erişim: 15.11.2024. https://mubi.com/tr/tr/films/self-portrait-as-a-coffee-pot-episode-2
  • Lejeune, Philippe. (2014). Autobiography and New Communication Tools. (K Durnin, Çev.). Erişim: 14.11.2024. https://muse.jhu.edu/pub/19/edited_volume/book/28237/pdf
  • National Today. Erişim: 02.12.2024 https://nationaltoday.com/museum-selfie-day/
  • OUP. (2024). Oxford Universiy Press. Erişim: 02.12.2024. https://corp.oup.com/word-of-the-year/
  • Randall, William. (2014). Bizi “Biz” Yapan Hikayeler. (Ş. S. Kaya, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Renders, Hans. (2024). Biyografi bir selfie değildir: otobiyografiden Biyografiye Yavaş bir geçiş olarak yetkilendir-me. Biyografik Dönemeç. (U. Y. Üçkardeşler, Çev.). s.285-294. İstanbul: Vakıfbank Kültür Yayınları.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Interdisciplinary Art
Journal Section Araştırma Makalesi
Authors

Esra Koruç 0000-0001-6143-6818

Early Pub Date May 28, 2025
Publication Date May 31, 2025
Submission Date January 13, 2025
Acceptance Date April 17, 2025
Published in Issue Year 2025

Cite

APA Koruç, E. (2025). Selfie Çağında Otoportre ve Otobiyografiye Güncel Bir Bakış - Self-Portrait As A Coffee-Pot. Sanat Yazıları(52), 202-215. https://doi.org/10.61742/sanatyazilari.1618748