Research Article
BibTex RIS Cite

DİJİTALLEŞEN TİYATRODA SEYİRCİ, BİR UYGULAMA ÖRNEĞİ: ‘’CYPRESENCE’’ VR PERFORMANS

Year 2023, Issue: 48, 21 - 37, 31.05.2023

Abstract

Bu makalede, tiyatro sanatında dijitalleşmenin seyirci olgusu üzerindeki yansımaları mevcudiyet, canlılık ve etkileşim faktörleri üzerinden bir uygulama örneği olan Cypresence VR performansı ile incelenmektedir. Özünde etkileşim, kolektif hareket ve belirli bir seyir biçimini barındıran tiyatro sanatı, batılı tiyatro etkisinde örnek aldığı bazı uygulamalarında zaman zaman bu özelliklerinden uzaklaşmıştır.

Bu araştırmada, tiyatronun özünde bulunan bu kavramların dijitalleşmeyle birlikte tekrar gün yüzüne çıkması ve tartışılır duruma gelmesinin izleri sürülecektir. Gerçek seyircilerin deneyimleri üzerine temellenerek yapılan nitel çalışmayla tiyatrodaki mevcudiyet, canlılık, etkileşim kavramları, tiyatronun olmazsa olmaz unsuru seyirci üzerinden anket çalışması esasına dayandırılarak incelenecek ve bir tartışma ortamı yaratması amaçlanacaktır.

References

  • Aristoteles. (2007). Poetika. (S. Rifat, Çev.). İstanbul: Can Yayınları.
  • Auslander, Philip. (1997). From Acting To Performance. London: Routledge.
  • Aydın, Yusuf Onur. (2021). Tiyatroda Dijitalleşme ve Seyircinin Konumu. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Haliç Üniversitesi, İstanbul.
  • Benjamin, Walter. (2014). Pasajlar. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Bilgin, Mesrure Melis. (2021). Dijitalleşen Sahne Sanatları Deneyimi. Dijital Dönüşümün Kültür ve Sanat Üzerindeki Yansımaları, 1, s. 71-86.
  • Boal, Augusto. (2011). Ezilenlerin Tiyatrosu. (N. Hasgül, Çev.). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Bozer, Deniz. (2016). Postdramatik Tiyatro ve İngiliz Tiyatrosu. İstanbul: Mitos Boyut Yayınları.
  • Dixon, Steve. (2007). Digital Performance A History Of New Media In Theater, Dance, Performance Art And Installation. England: The MIT Press.
  • Giesekam, Greg. (2007). Staging th Screen: The Use of Film and Video in Theatre. New York: Palgrave Macmillan.
  • Grotowski, Jerzy. (2002). Yoksul Tiyatroya Doğru. (H. Yetişkin, Çev.). İstanbul: Tavanarası Yayıncılık.
  • Paul, Christiane. (2008). Digital Art. New York: Thames&Hudson.
  • Ranciere, Jacques. (2010). Özgürleşen Seyirci. (E.B. Şaman, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
Year 2023, Issue: 48, 21 - 37, 31.05.2023

Abstract

References

  • Aristoteles. (2007). Poetika. (S. Rifat, Çev.). İstanbul: Can Yayınları.
  • Auslander, Philip. (1997). From Acting To Performance. London: Routledge.
  • Aydın, Yusuf Onur. (2021). Tiyatroda Dijitalleşme ve Seyircinin Konumu. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Haliç Üniversitesi, İstanbul.
  • Benjamin, Walter. (2014). Pasajlar. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Bilgin, Mesrure Melis. (2021). Dijitalleşen Sahne Sanatları Deneyimi. Dijital Dönüşümün Kültür ve Sanat Üzerindeki Yansımaları, 1, s. 71-86.
  • Boal, Augusto. (2011). Ezilenlerin Tiyatrosu. (N. Hasgül, Çev.). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Bozer, Deniz. (2016). Postdramatik Tiyatro ve İngiliz Tiyatrosu. İstanbul: Mitos Boyut Yayınları.
  • Dixon, Steve. (2007). Digital Performance A History Of New Media In Theater, Dance, Performance Art And Installation. England: The MIT Press.
  • Giesekam, Greg. (2007). Staging th Screen: The Use of Film and Video in Theatre. New York: Palgrave Macmillan.
  • Grotowski, Jerzy. (2002). Yoksul Tiyatroya Doğru. (H. Yetişkin, Çev.). İstanbul: Tavanarası Yayıncılık.
  • Paul, Christiane. (2008). Digital Art. New York: Thames&Hudson.
  • Ranciere, Jacques. (2010). Özgürleşen Seyirci. (E.B. Şaman, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Araştırma Makalesi
Authors

Yusuf Onur Aydın 0000-0003-4528-3537

Publication Date May 31, 2023
Submission Date September 24, 2021
Published in Issue Year 2023 Issue: 48

Cite

APA Aydın, Y. O. (2023). DİJİTALLEŞEN TİYATRODA SEYİRCİ, BİR UYGULAMA ÖRNEĞİ: ‘’CYPRESENCE’’ VR PERFORMANS. Sanat Yazıları(48), 21-37.