Research Article
BibTex RIS Cite

ADELE BLOCH-BAUER I VE STOCLET FRİZİ YAPITLARINDA BİZANS MOZAİKLERİNİN ETKİLERİ VE GUSTAV KLİMT

Year 2024, Issue: 50, 46 - 56, 31.05.2024
https://doi.org/10.61742/sanatyazilari.1339792

Abstract

Bizans resminde görülen altın rengi kullanımı ve bu uygulamanın temelindeki düşünce kaynağı vs. Bizans mozaik sanatının özelliklerini taşıdığına dikkati çekerek ressamın Adele Bloch-Bauer I ve Stoclet Frizi eserlerinde gözlemlenen bu etkinin irdelenmesi amaçlanmaktadır.
Duvar ressamı olarak çalıştığı süre boyunca, resim ve mimarinin kaynaşmasıyla oluşan estetik ve biçimsel anlayışı birleştirerek enfes eserler yaratmayı başardı. Stocklet Sarayının yemek odasının arka panelinin Klimt’in saf soyutlamasının eseri olduğu söylenebilir.
Bu çalışmanın temel iddiası, Gustav Klimt’in resimlerinde görülen dekoratif unsurlar ile Bizans mozaikleri olan tanım, tarihi gelişim süreçleri olan etkileşimleri üzerinde durulacaktır. Bizans mozaiklerinde ve Klimt’in resimlerinde iki boyutlu ikonografi, mitolojik ve dini temaları iç içe geçirir. Sonuç olarak boyutsuz nesneleri ve formları stilize kullanımı Bizans sanatının geleneklerinden türemiştir.

References

  • Akyürek, Engin (1997). Sanatın Ortaçağı Türk Bizans ve Batı Sanatı Üzerine Yazılar, İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Betancourt, Ronald – Taroutina, Maria (2015), Byzantium/Modernism: The Byzantine As Method İn Modernity, Brill, Boston.
  • Bustacchını, Gianfranco (1973). Gold İn Mosaic Art And Technique. Gold Bulletin. 6(2). 52-56.
  • Felin, Teppo, Koenderink, Jan, I. Krueger, Joachim, (2017). Rationality, Perception, And The All-Seeing Eye, Psychon Bull Rev. 24:1040–1059 Doi 10.3758/S13423-016-1198
  • Fliedl, Gottfried (2013), Gustav Klimt, The World In Female Form. (H. Beyer Trans.) Benedict Taschen Verlag Gmbh, Köln: Taschen. Language: English.
  • Freytag, Annette (2010). Josef Hoffmann'ın Bilinmeyen Başyapıtı: Brüksel'deki Stoclet Evi Bahçesi (1905–1911), Bahçeler ve Tasarlanmış Manzaralar Tarihi Çalışmaları, Cilt. 30, Sayı 4, s. 337–372.
  • Giepert, C. (2016). Gustav Klimt’s Archetypal Women And Allegorical Depictions, ARTH 4451.
  • James, Liz (2006). Byzantine glass mosaic tesserae: some material considerations, Byzantine and Modern Greek Studies, cilt 30, sayı 1, s. 29-47.
  • Kazanç, Nida Anıl (2014). Gustav Klimt Ve Alfons Marıa Mucha Resimlerinde Kadın İmgesinin Gelişimi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • King, Elliot (2018). The Symbiotic Relationship Between Klimt And The Bourgeoisie For The Development Of Artistic Identity, Clotilde Westcott Delara Cobbs Honors Thesis
  • Mango, Cyril (2006), Bizans Mimarisi, (M. Kadiroğlu Çev.). Ankara: Rekmay Ltd. Şti., Özel Basım.
  • Nêret, Gilles (2005), Klimt: 1862 – 1918, Köln, Taschen Gmbh. Language: English.
  • Özbay, M. Zeynep (2019). Gustav Klimt’in Resimlerinin Sembolik Anlamı. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Resim Anasanat Dalı, Tekirdağ.
  • Tabanlı, Didem (2007). Roma Dönemi Mozaiklerinin Efes Örneğinde İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Seramik Ana Sanat Dalı, İzmir.
  • Üstüner, Ali C. (2002). Mozaik Sanatı, İstanbul: Engin Yayıncılık, (Birinci Basım).
  • Uz, Ayfer. (2012). Gustav Klimt’in Tuvale Yansıttığı Renkli Işıltılı Masalsı Bir Dünya ve Kadın İmgesi, Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 1 (1), 55- 64.
  • Yüzgüller, Serap (Ed.) (2019). Sanatın Büyük Ustaları 11- Klimt. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Mag Online Library. Erişim: 22.05.2024 https://www.magonlinelibrary.com/doi/abs/10.12968/prps.2001.1.29.40837
  • Wikipedia. Erişim: 11.05.2024. https://en.wikipedia.org/wiki/Portrait_of_Adele_Bloch-Bauer_I
  • Wikipedia. Erişim: 11.05.2024. https://en.wikipedia.org/wiki/Stoclet_Frieze
Year 2024, Issue: 50, 46 - 56, 31.05.2024
https://doi.org/10.61742/sanatyazilari.1339792

Abstract

References

  • Akyürek, Engin (1997). Sanatın Ortaçağı Türk Bizans ve Batı Sanatı Üzerine Yazılar, İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Betancourt, Ronald – Taroutina, Maria (2015), Byzantium/Modernism: The Byzantine As Method İn Modernity, Brill, Boston.
  • Bustacchını, Gianfranco (1973). Gold İn Mosaic Art And Technique. Gold Bulletin. 6(2). 52-56.
  • Felin, Teppo, Koenderink, Jan, I. Krueger, Joachim, (2017). Rationality, Perception, And The All-Seeing Eye, Psychon Bull Rev. 24:1040–1059 Doi 10.3758/S13423-016-1198
  • Fliedl, Gottfried (2013), Gustav Klimt, The World In Female Form. (H. Beyer Trans.) Benedict Taschen Verlag Gmbh, Köln: Taschen. Language: English.
  • Freytag, Annette (2010). Josef Hoffmann'ın Bilinmeyen Başyapıtı: Brüksel'deki Stoclet Evi Bahçesi (1905–1911), Bahçeler ve Tasarlanmış Manzaralar Tarihi Çalışmaları, Cilt. 30, Sayı 4, s. 337–372.
  • Giepert, C. (2016). Gustav Klimt’s Archetypal Women And Allegorical Depictions, ARTH 4451.
  • James, Liz (2006). Byzantine glass mosaic tesserae: some material considerations, Byzantine and Modern Greek Studies, cilt 30, sayı 1, s. 29-47.
  • Kazanç, Nida Anıl (2014). Gustav Klimt Ve Alfons Marıa Mucha Resimlerinde Kadın İmgesinin Gelişimi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • King, Elliot (2018). The Symbiotic Relationship Between Klimt And The Bourgeoisie For The Development Of Artistic Identity, Clotilde Westcott Delara Cobbs Honors Thesis
  • Mango, Cyril (2006), Bizans Mimarisi, (M. Kadiroğlu Çev.). Ankara: Rekmay Ltd. Şti., Özel Basım.
  • Nêret, Gilles (2005), Klimt: 1862 – 1918, Köln, Taschen Gmbh. Language: English.
  • Özbay, M. Zeynep (2019). Gustav Klimt’in Resimlerinin Sembolik Anlamı. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Resim Anasanat Dalı, Tekirdağ.
  • Tabanlı, Didem (2007). Roma Dönemi Mozaiklerinin Efes Örneğinde İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Seramik Ana Sanat Dalı, İzmir.
  • Üstüner, Ali C. (2002). Mozaik Sanatı, İstanbul: Engin Yayıncılık, (Birinci Basım).
  • Uz, Ayfer. (2012). Gustav Klimt’in Tuvale Yansıttığı Renkli Işıltılı Masalsı Bir Dünya ve Kadın İmgesi, Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 1 (1), 55- 64.
  • Yüzgüller, Serap (Ed.) (2019). Sanatın Büyük Ustaları 11- Klimt. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Mag Online Library. Erişim: 22.05.2024 https://www.magonlinelibrary.com/doi/abs/10.12968/prps.2001.1.29.40837
  • Wikipedia. Erişim: 11.05.2024. https://en.wikipedia.org/wiki/Portrait_of_Adele_Bloch-Bauer_I
  • Wikipedia. Erişim: 11.05.2024. https://en.wikipedia.org/wiki/Stoclet_Frieze
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Painting
Journal Section Araştırma Makalesi
Authors

Gözde Baş 0009-0005-5098-0291

Early Pub Date May 29, 2024
Publication Date May 31, 2024
Submission Date August 8, 2023
Published in Issue Year 2024 Issue: 50

Cite

APA Baş, G. (2024). ADELE BLOCH-BAUER I VE STOCLET FRİZİ YAPITLARINDA BİZANS MOZAİKLERİNİN ETKİLERİ VE GUSTAV KLİMT. Sanat Yazıları(50), 46-56. https://doi.org/10.61742/sanatyazilari.1339792