Research Article
BibTex RIS Cite

SON DÖNEM TÜRK KOMEDİ FİLM MÜZİKLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Year 2024, Issue: 50, 230 - 246, 31.05.2024
https://doi.org/10.61742/sanatyazilari.1388104

Abstract

İlk gösteriminden günümüze kadar müziğin gücünü kullanan sinema filmleri, sinema sanatının retoriği içerisinde en önemli yapı taşı olan müzikle birlikte yol almıştır. Bu birlikteliğinin en önemli nedeni müziğin var olduğu andan itibaren ruhsal, psikolojik, nörolojik açıdan insanlar üzerinde duygu değişimlerini yönlendirmesi olarak değerlendirilebilir.
Sinema filmlerinin en çok tercih edilen kategorilerinden birisi olan komedi filmleri de bu perspektifte güldürüye destek vermek amacıyla kullanılmıştır. Ülkemiz sinema tarihi göz önüne alındığında komedi filmleri önemli yapıtlar olarak hafızalara işlenmiş durumdadır. 2000’li yıllara gelindiğinde de bu sektör için en çok izlenen filmler kategorisinde komedi türü filmler karşımıza çıkmaktadır.
Bu çalışma 2000-2023 yılları arasını kapsayan dönemde Türk Sineması komedi filmleri izlenme oranları dikkate alınarak tespit edilen filmler üzerinden yapılmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden faydalanılarak betimsel bir yaklaşım tercih edilen bu çalışmada durum tespiti yapmaya yönelik durum çalışması (vaka çalışması) yapılmıştır. Son dönem komedi filmleri izlenerek filmlerdeki müzikler hakkında durum tespiti yapılmış, betimsel bir yaklaşımla sonuçlar ortaya koyulmaya çalışılmıştır.

References

  • Akgün, E., Giray, M. Z. (2023). Musikide Dönüşümün Somut Örneği Şarkı Formu . İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi , 9 (1) , 156-162 . DOI: 10.22252/ijca.1307885
  • Baş, T., Akturan, U. (2008), Nitel Araştırma Yöntemleri: NVivo 7.0 ile Nitel Veri Analizi, Ankara: Seçkin Kitabevi.
  • Balch, W. R., Myers, D. M., Paporro, C. (1999). Dimensions of mood in mood-dependent memory. Journal of Expimmtal Psychology: Learning; Memory, & Cognition, 25, 70- 83.
  • Bıçakçıoğlu, Özlem. (2014), Türk Sineması’nda Bir Tür Olarak Güldürü: Ertem Eğilmez Filmleri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Radyo Sinema Televizyon Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Coşgun, Melek. (2012), Popüler Kültür ve Tüketim Toplumu, Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, Cilt 1, Sayı 1, Sayfa 837-850.
  • Güler, Ulviye. (2019), Johann Sebastıan Bach (Bwv 1056) Fa Minor Piyano Konçertosu’ndaki Largo Bölümüne Müzi-kal-Retorik Yaklaşımlar Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 28, Sayı 2, 2019, Sayfa 71-82
  • Dağdeviren, Mustafa. (2021), İnanç Müziği Etnolojisi Perspektifinde Arguvan Yöresi “İçeri Makamı” Üzerine Yapısal ve Kültürel Analiz, Yayımlanmamış Doktora Tezi, İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Donnelly, K. J. (2001). Introduction: The Hidden Heritage Of Film Music: History and Scholarship. Film music: Criti-cal Approaches. (Der.). K.J Donnelly. Edinburgh: Edinburgh University Press Ltd.
  • Dönmez, Y. E., İmik, Ü. (2022), Movıes Wıth Song: Yesılçam Inonu Unıversıty Journal Of Culture And Art / IJCA İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi Volume/Cilt: 8 No/Sayı: 1 (2022) 101-107
  • Erksan, Metin (1996), Sinemanın 100. Yılı. Der: S.M. Dinçer, Türk Sineması Üzerine Düşünceler, Ankara: Doruk Ya-yınları.
  • Giuffre, Liz. (2017). Music in Comedy Television: Notes on Laughs Edited by Liz Giuffre and Philip Hayward, First published by Routledge, New York,
  • Glesne, Corrine. (2012). Nitel Araştırmaya Giriş. (A. Ersoy ve P. Yalçınoğlu, Çev.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Juslin, P. N., Sloboda, J. A. (2013), 15. Music and Emotion, The Psychology of Music. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/B978-0-12-381460-9.00015-8
  • Mencütekin, Mustafa. (2012). Sinema Dili, Film Retoriği ve İmgelenen Anlama Ulaşma, Öneri Dergisi, 9 (34) , 259-266 .
  • Mera, Miguel. (2002). “Is Funny Music Funny? Contexts and Case Studies of Film Music Humour,” Journal of Popu-lar Music Studies v14 n2: 91–113.
  • Meriç, Murat. (2009), Türkiye’de Sinema-Müzik İlişkilerine Bir Bakış, İnsan Bilimleri İçin Kaynak Araştırmaları Dergisi, Yıl: 2009 Cilt: 0 Sayı: 28 Sayfa Aralığı: 205 – 213
  • Mutlu, Erol. (2006). “Popüler Kültürü Eleştirmek”, Popüler Kültür, Doğu-Batı Düşünce Dergisi, No:15. Sayfa 11- 42
  • Otacıoğlu, Serkan. (2017), Müzikalite, Müzikal Performans ve Müzikal Becerilerin Gelişmesi, Iğdır Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı: 12, s 171-187
  • Otan, Ozan. (2022). Dramatik Etki ve Anlatıda Derinlik; Sinemada Müzik Kullanımı. Turkish Journal of Film Studies 2(1). 44-55.
  • Özdemir, S., Beşiroğlu, Ş. (2009), Türk Müziğinin Popülerleşme Sürecinde Film Müzikleri ve Sadettin Kaynak, İtü Dergisi/b Sosyal Bilimler Cilt:6, Sayı:1, 19-30 Aralık 2009.
  • Satır, Ö. Can. (2016). Müzikolojide İki Yeni Kavram: Scene ve Yerel Sound, Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Yıl 9, Sayı 1, Haziran 2016, ss. 239-256
  • Scherer, R, K., Zentner, R. M., Schacht, A. (2002), Emotional states generated by music: an exploratory study of music experts. Musicae Scientiae 2002 5: 149 European Society for the Cognitive Sciences of Music DOI: 10.1177/10298649020050S106
  • Sözen, Mustafa. (2016) Filmlerde Müzik Kullanılmamasının Anlatımsal Etkileri: Örnekler, Analizler, Selçuk İletişim, 2016, 9 (3): 224-248 doi: 10.18094/si.32757
  • Strobin, A. A., Hunt, J. B., Spencer, F. J., Hunt, T. G. (2015), The Role Of Musıc In Motıon Pıcture Advertısıng And Theatrıcal Traılers: Alterıng Musıc To Modıfy Emotıonal Response And Genre Expectatıons, International Academy of Marketing Studies Journal, Volume 19, Number 3, 2015
  • Tanrıkorur, Çinuçen. (2009), Müzik Kültür Dil, (İkinci Baskı), İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • TDK, (2011), Türkçe Sözlük, Atatürk Türk Kültür Dil ve Tarih Yüksek Kurumu, (11. Baskı), Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları,
  • Tohumcu Ahmed (2012) Türkiyenin Müziklerinde “Makam” Kavramının 1980 Sonrasında Kültürel Anlamı, Yayım-lanmamış Doktora Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Yahya Kaçar, Gülçin. (2005), Arel-Ezgi-Uzdilek Kuramında Artık İkili Aralığı ve Çeşitli Makamlara Göre Uygulamada-ki Yansımaları, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Sayı: 18 Yıl: 2005/1 (15-21 s.)
  • NTV, Erişim Tarihi 03.09.2023. https://www.ntv.com.tr/galeri/sanat/tum-zamanlarin-seyirci-rekortmeni-komedi-filmleri,vvqtaw0O8kysxv9alT4r4Q/fce7UD00HE6ChAtgJGrwJg
Year 2024, Issue: 50, 230 - 246, 31.05.2024
https://doi.org/10.61742/sanatyazilari.1388104

Abstract

References

  • Akgün, E., Giray, M. Z. (2023). Musikide Dönüşümün Somut Örneği Şarkı Formu . İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi , 9 (1) , 156-162 . DOI: 10.22252/ijca.1307885
  • Baş, T., Akturan, U. (2008), Nitel Araştırma Yöntemleri: NVivo 7.0 ile Nitel Veri Analizi, Ankara: Seçkin Kitabevi.
  • Balch, W. R., Myers, D. M., Paporro, C. (1999). Dimensions of mood in mood-dependent memory. Journal of Expimmtal Psychology: Learning; Memory, & Cognition, 25, 70- 83.
  • Bıçakçıoğlu, Özlem. (2014), Türk Sineması’nda Bir Tür Olarak Güldürü: Ertem Eğilmez Filmleri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Radyo Sinema Televizyon Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Coşgun, Melek. (2012), Popüler Kültür ve Tüketim Toplumu, Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, Cilt 1, Sayı 1, Sayfa 837-850.
  • Güler, Ulviye. (2019), Johann Sebastıan Bach (Bwv 1056) Fa Minor Piyano Konçertosu’ndaki Largo Bölümüne Müzi-kal-Retorik Yaklaşımlar Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 28, Sayı 2, 2019, Sayfa 71-82
  • Dağdeviren, Mustafa. (2021), İnanç Müziği Etnolojisi Perspektifinde Arguvan Yöresi “İçeri Makamı” Üzerine Yapısal ve Kültürel Analiz, Yayımlanmamış Doktora Tezi, İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Donnelly, K. J. (2001). Introduction: The Hidden Heritage Of Film Music: History and Scholarship. Film music: Criti-cal Approaches. (Der.). K.J Donnelly. Edinburgh: Edinburgh University Press Ltd.
  • Dönmez, Y. E., İmik, Ü. (2022), Movıes Wıth Song: Yesılçam Inonu Unıversıty Journal Of Culture And Art / IJCA İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi Volume/Cilt: 8 No/Sayı: 1 (2022) 101-107
  • Erksan, Metin (1996), Sinemanın 100. Yılı. Der: S.M. Dinçer, Türk Sineması Üzerine Düşünceler, Ankara: Doruk Ya-yınları.
  • Giuffre, Liz. (2017). Music in Comedy Television: Notes on Laughs Edited by Liz Giuffre and Philip Hayward, First published by Routledge, New York,
  • Glesne, Corrine. (2012). Nitel Araştırmaya Giriş. (A. Ersoy ve P. Yalçınoğlu, Çev.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Juslin, P. N., Sloboda, J. A. (2013), 15. Music and Emotion, The Psychology of Music. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/B978-0-12-381460-9.00015-8
  • Mencütekin, Mustafa. (2012). Sinema Dili, Film Retoriği ve İmgelenen Anlama Ulaşma, Öneri Dergisi, 9 (34) , 259-266 .
  • Mera, Miguel. (2002). “Is Funny Music Funny? Contexts and Case Studies of Film Music Humour,” Journal of Popu-lar Music Studies v14 n2: 91–113.
  • Meriç, Murat. (2009), Türkiye’de Sinema-Müzik İlişkilerine Bir Bakış, İnsan Bilimleri İçin Kaynak Araştırmaları Dergisi, Yıl: 2009 Cilt: 0 Sayı: 28 Sayfa Aralığı: 205 – 213
  • Mutlu, Erol. (2006). “Popüler Kültürü Eleştirmek”, Popüler Kültür, Doğu-Batı Düşünce Dergisi, No:15. Sayfa 11- 42
  • Otacıoğlu, Serkan. (2017), Müzikalite, Müzikal Performans ve Müzikal Becerilerin Gelişmesi, Iğdır Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı: 12, s 171-187
  • Otan, Ozan. (2022). Dramatik Etki ve Anlatıda Derinlik; Sinemada Müzik Kullanımı. Turkish Journal of Film Studies 2(1). 44-55.
  • Özdemir, S., Beşiroğlu, Ş. (2009), Türk Müziğinin Popülerleşme Sürecinde Film Müzikleri ve Sadettin Kaynak, İtü Dergisi/b Sosyal Bilimler Cilt:6, Sayı:1, 19-30 Aralık 2009.
  • Satır, Ö. Can. (2016). Müzikolojide İki Yeni Kavram: Scene ve Yerel Sound, Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Yıl 9, Sayı 1, Haziran 2016, ss. 239-256
  • Scherer, R, K., Zentner, R. M., Schacht, A. (2002), Emotional states generated by music: an exploratory study of music experts. Musicae Scientiae 2002 5: 149 European Society for the Cognitive Sciences of Music DOI: 10.1177/10298649020050S106
  • Sözen, Mustafa. (2016) Filmlerde Müzik Kullanılmamasının Anlatımsal Etkileri: Örnekler, Analizler, Selçuk İletişim, 2016, 9 (3): 224-248 doi: 10.18094/si.32757
  • Strobin, A. A., Hunt, J. B., Spencer, F. J., Hunt, T. G. (2015), The Role Of Musıc In Motıon Pıcture Advertısıng And Theatrıcal Traılers: Alterıng Musıc To Modıfy Emotıonal Response And Genre Expectatıons, International Academy of Marketing Studies Journal, Volume 19, Number 3, 2015
  • Tanrıkorur, Çinuçen. (2009), Müzik Kültür Dil, (İkinci Baskı), İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • TDK, (2011), Türkçe Sözlük, Atatürk Türk Kültür Dil ve Tarih Yüksek Kurumu, (11. Baskı), Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları,
  • Tohumcu Ahmed (2012) Türkiyenin Müziklerinde “Makam” Kavramının 1980 Sonrasında Kültürel Anlamı, Yayım-lanmamış Doktora Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Yahya Kaçar, Gülçin. (2005), Arel-Ezgi-Uzdilek Kuramında Artık İkili Aralığı ve Çeşitli Makamlara Göre Uygulamada-ki Yansımaları, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Sayı: 18 Yıl: 2005/1 (15-21 s.)
  • NTV, Erişim Tarihi 03.09.2023. https://www.ntv.com.tr/galeri/sanat/tum-zamanlarin-seyirci-rekortmeni-komedi-filmleri,vvqtaw0O8kysxv9alT4r4Q/fce7UD00HE6ChAtgJGrwJg
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Music (Other)
Journal Section Araştırma Makalesi
Authors

Mustafa Dağdeviren 0000-0002-8855-5240

Early Pub Date May 30, 2024
Publication Date May 31, 2024
Submission Date November 13, 2023
Acceptance Date May 21, 2024
Published in Issue Year 2024 Issue: 50

Cite

APA Dağdeviren, M. (2024). SON DÖNEM TÜRK KOMEDİ FİLM MÜZİKLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Sanat Yazıları(50), 230-246. https://doi.org/10.61742/sanatyazilari.1388104