Learning is the process of interpreting and structuring knowledge. Each individual's processes of interpreting and structuring information are different. Because the cognitive characteristics of individuals affect their learning processes. With the right methods to be applied in the learning process, the areas that can be successful are supported, while on the other hand, the learning process can be more effective and faster. This situation is more important in groups with specific learning difficulties. Specific learning disability refers to the difficulties experienced by the individual in the process of understanding and using language in written or spoken form. Individuals with normal or above normal intelligence but with specific learning difficulties may have serious problems in performing listening, thinking, speaking, reading, writing, comprehension or mathematics skills. This condition, which affects learning but is not an intelligence problem, can also bring emotional, behavioral and social problems. Within the scope of the study, the formal characteristics of typeface designs designed for dyslexic individuals with specific learning difficulties will be examined and their suitability for the needs of individuals with dyslexia will be discussed.
-
Öğrenme, bireyin bilgiyi yorumlama ve yapılandırma sürecidir. Her bireyin bilgiyi yorumlama ve yapılandırma süreçleri farklıdır. Çünkü bireylerin sahip oldukları bilişsel özellikler, öğrenme süreçlerini etkilemektedir. Öğrenme sürecinde uygulana-cak doğru yöntemler ile başarılı olunabilecek alanlar desteklenirken, diğer yandan öğrenme süreci daha etkili ve hızlı gerçek-leşebilmektedir. Özgül öğrenme güçlüğü yaşayan guruplarda ise bu durum daha fazla önem taşımaktadır. Özgül öğrenme güçlüğü, bireyin dili yazılı ya da sözlü olarak anlayabilmesi ve kullanabilmesi sürecinde yaşadığı güçlükleri ifade etmektedir. Normal ya da normal üstü zekaya sahip olan ancak özgül öğrenme güçlüğü çeken bireyler dinleme, düşünme, konuşma, okuma, yazma, anlama veya matematik becerilerini gerçekleştirebilmede ciddi sorunlar yaşayabilmektedir. Öğrenmeyi etkile-yen ancak bir zeka problemi olmayan bu durum duygusal, davranışsal ve sosyal problemleri de beraberinde getirebilmektedir. Çalışma kapsamında bir özgül öğrenme güçlüğü çeken disleksili bireylere yönelik olarak tasarlanmış yazı karakteri tasa-rımlarının biçimsel özellikleri incelenecek ve disleksiye sahip olan bireyler tarafından ihtiyaç duyulan gereksinimlerine uygunluğu tartışılacaktır.
-
-
-
-
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Graphic Design |
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Project Number | - |
Early Pub Date | November 27, 2024 |
Publication Date | November 30, 2024 |
Submission Date | July 14, 2024 |
Acceptance Date | September 4, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 51 |