The importance of light in theater is one of the most discussed and high-status topics. In the
modern sense, light has been associated with theater since the first days of the performing arts
and has been defined in various functions in the performing arts until today. The presence of light
in the scene is always accompanied by shadows and created absence and darkness. That is why
light, shadow, and darkness can be accepted as elements of a common area, and their proportions
and functions can be studied. Light, shadow, and dark have an important turning point and
function in the history of the theater, and this is the focal point of Adolphe Appia’s thought and
theoretical existence in the field of theater. Before Appia, the only imaginable function in the theater
was light. The lighting of the scene was just to see the elements in the scene. According
to him, theater in the future will be a theater of light. However, with the presence of him in the
theater, besides the light, shadow and darkness were exhibited as the 3 founding elements of art,
each finding a different position and function. In this article, the status of the theater before and
after Appia is examined, and the functions and application rates of light, shadow, and darkness in
the performing arts are focused on.
Tiyatroda ışığın önemi çokça tartışılan ve statüsü yüksek konulardan biridir. Modern anlamda,
sahne sanatlarının ilk günlerinden itibaren ışık, tiyatro ile ilişkilendirilmiş ve günümüze kadar sahne
sanatlarında çeşitli işlevlerde tanımlanmıştır. Sahnedeki ışığın varlığına her zaman gölgeler eşlik
eder ve yokluğu ve karanlığı yaratmıştır. Bu nedenle ışık, gölge ve karanlık ortak bir alanın öğeleri
olarak kabul edilebilir, oranları ve işlevleri incelene bilinir. Işık, gölge ve karanlığın tiyatro tarihindeki
yeri ve işlevinde önemli bir dönüm noktasına sahiptir ve bu, Adophe Appia’nın tiyatro alanındaki
düşüncesinin ve kuramsal varlığının odak noktasıdır. Appia’dan önce tiyatroda, hayal edilebilecek
tek işlev ışıktı; Sahnenin aydınlatılması, sadece sahnedeki unsurları görmek için olmuştur. Ona
göre gelecekte tiyatro ışık tiyatrosu olacaktır. Ancak tiyatroda Appia’nın varlığı ile, ışığın yanında
gölge ve karanlık sanatın üç kurucu unsuru olarak sergilenmiş, her biri farklı bir konum ve işlev
bulmuştur. Bu makalede, Appia’dan önce ve sonra tiyatronun koşulları incelenerek, sahne sanatlarında
ışık, gölge ve karanlığın işlevleri ve uygulama oranlarına odaklanılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2022 |
Submission Date | November 13, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Issue: 40 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License