The aim of this study is to reveal the views and descriptions of the students studying in the field of
classroom education at a state university in Turkey regarding the effectiveness of the Traditional
Turkish Handicraft course, which is an important course in the transfer of intangible cultural heritage
in the distance education process. The case design, one of the qualitative research designs,
was used in the study. In the two-stage research, in the first stage, the opinions of the participants
about the course in question were collected with a semi-structured interview form developed
by the researcher and analyzed by creating codes and themes. In the second stage of the study,
the participants were asked to draw a picture describing the distance education process related
to the course. The answers given by the participants to the questions in the one-to-one interviews
and the painting studies carried out supported the research to become more meaningful. It
was ensured that the participants were able to express their feelings that they could not express
verbally more easily with pictures. Thus, the effects of the pandemic were analyzed by creating
codes and themes based on the emotional expressions used by the participants in their pictures.
As a result of the research, it was revealed by the findings of the study that the majority of the participants
had a negative opinion about the distance education of the Traditional Turkish Handicrafts course. In addition, it was
stated that the course was found beneficial by the majority of the students, but the course fell into a disadvantageous position in
the distance education process. When the participants' views on learning environments about the effectiveness of artistic courses
such as the Traditional Turkish Handicrafts course in the future were examined, it was concluded that the majority of them had
negative views.
COVID-19 pandemic process distance education intangible cultural heritage traditional Turkish handicrafts
Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de bir devlet üniversitesinde sınıf eğitimi alanında öğrenim görmekte
olan öğrencilerin, uzaktan eğitim sürecinde somut olmayan kültürel mirasın aktarımında
önemli bir ders olan Geleneksel Türk El Sanatları dersinin etkililiğine ilişkin görüş ve tasvirlerini
ortaya koymaktır. Çalışmada nitel araştırma desenlerinden durum deseni kullanılmıştır. İki aşamalı
araştırmada, birinci aşamada; katılımcıların söz konusu derse ilişkin görüşleri, araştırmacı
tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmış, kod ve temalar oluşturularak
analiz edilmiştir. Araştırmanın ikinci aşamasında ise katılımcılardan derse ilişkin uzaktan
eğitim sürecini anlatan bir resim yapmaları istenmiştir. Katılımcıların birebir yapılan görüşmelerde
sorulara verdikleri yanıtlar ile beraber yapılan resim çalışmaları araştırmanın daha da anlamlı hale
gelmesini desteklemiştir. Katılımcıların sözle ifade edemediği duyguları resimler ile daha rahat
ifade edebilmeleri sağlanmıştır. Böylelikle katılımcıların resimlerinde kullandıkları duygu ifadeleri
esas alınarak pandeminin etkileri resimler üzerinden kod ve temalar oluşturularak analiz edilmiştir.
Araştırma sonucunda katılımcıların çoğunluğunun Geleneksel Türk El Sanatları dersinin uzaktan
öğretimine ilişkin olumsuz görüşe sahip olduğu çalışmanın bulguları ile ortaya çıkarılmıştır. Bunun
yanı sıra öğrencilerin çoğunluğu tarafından dersin faydalı bulunduğu, fakat uzaktan eğitim sürecinde
dersin dezavantajlı duruma düştüğü belirtilmiştir. Katılımcıların gelecekte Geleneksel Türk
El Sanatları dersi gibi sanatsal derslerin etkililiği konusunda öğrenme ortamlarına yönelik görüşleri
incelendiğinde, büyük çoğunluğunun olumsuz görüşlere sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Uzaktan eğitim Covid-19 pandemi süreci geleneksel Türk el sanatları somut olmayan kültürel miras.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2023 |
Submission Date | February 21, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 41 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License