ÖZ
Dijitalleşme deyince genelde bu durum yaşamın her alanında analogdan dijital teknolojiye geçilen bir süreci ifade eder. Dijital teknolojilerin bilgi/veriyi çok kısa sürede iletme, koruma, sıkıştırma çoğaltma özelliği, zaman, mekan, hız kavramlarını dönüştürerek dijitalleşme süreçlerini başlatmıştır. Dijitalleşme sosyal bir süreçtir. Bu süreçte sanatta dijital teknolojiye bağlı sanat türleri, sergileme ve sunum teknikleri ortaya çıkmıştır. Dijitalleşme süreçlerinin hızlanması aynı zamanda küreselleşme süreçlerini de hızlandırmıştır. Küreselleşmenin dijital teknoloji tabanlı olduğu düşünürlerce tartışılmıştır. Küreselleşme, ekonomi, kültürel, siyasi, sosyal vb. yaşamın tüm alanlarını etkilemiştir. Kültürel alanda küreselleşmenin kültürel homojenleşme ve kültürel heterojenleşme olarak türleri tartışılmıştır. Kültürlerin birbirine benzemesi homojenleşme üst başlığında incelenmiştir. Kültürel ayrılıkların farkedilip ortaya çıkarılması ise heterojenleşme üst başlığında incelenmiştir. Sosyolog Roland Robertson, 1990’larda küreselleşme terimi yerine, küreselleşme(globalization) ve yerelleşmenin(localization) dilsel bir karışımı olan 'küyerelleşme'(glocalization) terimini önerir ve terim 1990’larda popüler hale gelir. Küyerelleşmede hem küreselleştirici hem de yerelleştirici eğilimler eşzamanlı olarak bir arada bulunur. Sanat ve Tasarım alanında küyerel bir yaklaşımdan söz edebilmek için sanat yapıtının küyerelleşmenin iki kilit unsuru olan küresel ve yerel bileşenlerden oluşması gerekir. Sanat açısından bakıldığında küyerel yaklaşımların hedefinin yerel kimlik veya yerel değerlerle çağdaş sanatı birleştirme olduğu söylenebilir. Bu çalışmada sanatçı Hakan Yılmaz ve Seyd Ahmet’in Geleneksel çini desenlerini özel algoritmalarla birleştirip kolaj haline getirdikleri Sonsuzluk Kapıları NFT Sergisi örneklem olarak seçilmiştir. Küyerelleşmenin iki bileşeni; yerel tasarım unsurları olan geleneksel motifler ve küresel sunum teknikleri sergide bir araya gelmiştir. Metropolitan Müzesi, Side Antik Tiyatro ve Bursa Zindankapı Galerisi’nde sergilenen Sonsuzluk Kapıları sergisinde geleneksel unsurların küresel iletişim araçları ve sunum teknikleriyle birleştirilmesi, dijital sanatta küyerel bir yaklaşım olarak değerlendirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Fine Arts |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 25, 2024 |
Submission Date | April 19, 2024 |
Acceptance Date | September 2, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 44 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License