Tasavvufî eğitim, mürid ile mürşid arasındaki
ilişkiye dayanır. Tıpkı Hz. Peygamber ile ashabı arasında olduğu gibi mürşid
genel anlamda İslam’ın özelde ise tasavvufun prensiplerini müridlerine örnek
olmak suretiyle aktarır. Bu eğitim metodu tasavvufta sohbet olarak
adlandırılır. Mürşid, müridlerine bir taraftan sözlü olarak diğer taraftan da
hâlen bizzat uygulamalı olarak temel ilke ve esasların hayata nasıl
aktarılabileceğini göstermektedir. Bunun karşısında mürid ise birtakım
kurallara ve edeplere riayet etmekle yükümlüdür.
Bunun için tasavvuf kaynaklarında mürşidde bulunması gereken özellikler ve
bunun yanında müridin şeyhine karşı riayet etmesi gereken edepler ayrıntılı
şekilde ele alınmış, böylece sağlam bir hoca – talebe ilişkisinin temelleri
atılmıştır.
Çalışmada, tasavvufî eğitim
süresince mürid ile mürşidi arasındaki ilişkiler Nakşibendiyye’nin Hâlidiyye
kolu özelinde ele alınacaktır. Bu bağlamda Mevlânâ Hâlid el-Bağdâdî’nin
günümüze kadar yaygın bir şekilde okunmuş ve tarikat âdâbı konusunda başucu
kitabı haline gelmiş Risâle-i Hâlidiyye’si başta olmak üzere temel
Hâlidiyye kaynakları çerçevesinde; mürşidde bulunması gereken özellikler,
müridin mürşidine karşı uyması gereken edepler, mürşid ile müridi arasındaki
mânevî bağın (rabıtanın) esasları, mürşid ile görüşme, konuşma, onun hizmetinde
bulunma ve ziyaret etme âdâbı gibi hususlar değerlendirilecektir. Böylece
Hâlidiyye ekolü örnekliğinde tasavvufî eğitim geleneğinin en önemli
konularından biri olan mürşid ve mürid ilişkileri somut bir şekilde ortaya
konulmuş olacaktır.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | November 30, 2017 |
Acceptance Date | November 24, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 9 Issue: 2 |
Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.
Derginin tüm içeriğine açık erişim sağlanmaktadır. Yayınlanan makaleler öncelikle İThenticate programında taranmaktadır.
Dergimizde
yayınlanan makalelerin sorumluluğu yazara ait olup, tüm telif hakları Şarkiyat İlmi Araştırmalar Dergisi’ne devrolunmuştur.