Reading is one of the basic language skills. For this reason, teaching and developing reading skills are among the most important goals in language teaching. Therefore, the language textbooks focus on the reading texts and the activities that are carried out with these texts. A similar method is used in the Kurdish textbooks and these books also contain different texts. In this study, the 5th grade Kurdish textbook has been selected as sample and the reading texts in this book have been analyzed and evaluated in terms of teaching reading skills. For this purpose, qualitative research has been chosen as the study design and the texts, text types and activities and exercises and also the balance between them have been determined based on the scanning model and the technique of document and content analysis. As a result, it has been found that the book contains a total of 43 reading texts consisting of interviews, poems, stories, anecdotes, songs and free texts. A total of 63 activities and exercises, grouped under 8 types of activities, were used in these texts.
Okuma temel dil becerilerinden biridir. Bu nedenle dil öğretiminde sürecinde okuma becerisinin öğretimi ve geliştirilmesi başat hedefler arasında gösterilmektedir. Bunun için de dil öğretimi kitaplarında okuma metinleri ve bu metinler üzerinde yapılan etkinlikler üzerinde durulmaktadır. Kürtçe öğretim kitaplarında da benzer bir yöntem izlenir ve bu kitaplarda çeşitli metinlere yer verilmektedir. Bu çalışmada 5. sınıf seçmeli Kürtçe ders kitabı örnek olarak seçilmiş ve kitapta yer alan okuma metinleri okuma becerisinin öğretilmesi yönünden analiz edilerek değerlendirilmiştir. Bu amaçla çalışmanın deseni olarak nitel araştırma seçilmiş ve tarama modeli ile doküman ve içerik analizi tekniğine dayalı olarak kitap metinleri, metin türleri ve etkinlikler, alıştırmalar ve bunlar arasındaki dağılım dengesi tespit edilmiştir. Sonuç olarak, kitapta röportaj, şiir, öykü, fıkra, şarkı ve serbest metinlerden oluşan toplam 43 okuma metni yer aldığı tespit edilmiştir. Bu metinlerde 8 tür etkinlik altında toplanan toplam 63 etkinlik ve alıştırma kullanıldığı görülmüştür.
Kürtçe çalışmalara olan ilginiz için teşekkür ederim. Geek spas, mala we ava.
Xwendin yek ji şiyanewerîyên zimanî yên bingehîn e. Lewma di pêvajoya hînkirina zimanan de hînkirina xwendinê û pêşvebirina şiyanewerîya xwendinê, yek ji armancên sereke ye. Ji ber wê yeke jî di pirtûkên hînkirina zimanî de giranî li ser metnên xwendinê û çalakîyên li ser wan metnan e. Di pirtûkên hînkirina kurdî de jî heman rêbaz tê şopandin û ew pirtûk cih didin gelek cureyên metnan. Di vê xebatê de pirtûka dersên kurdî yên hilbijêrkî ya pola pencem wek mînak hatiye wergirtin û metnên xwendinê yên di wê pirtûkê de ji alîyê hînkirina şiyanewerîya xwendinê ve hatine analîzkirin û nirxandin. Ji bo vê armancê modela xebatên teswîrî hatiye hilbijartin û li ser modela venêrîn û teknîka analîza belge û naverokê ve metnên pirtûkê, cureyên wan metnan, çalakî û rahênanên wan metnan û hevsengîya di navbera wan de hatine tesbîtkirin. Di encamê de hatiye dîtin ku di pirtûkê de bi giştî 43 metnên xwendinê hene ku têde cureyên hevpeyvîn, helbest, çîrok, pêkenok, stran û metnên serbest hene. Li ser wan metnên xwendinê bi temamî 63 çalakî û rahênan hatine sepandin ku di bin banê 8 cureyên çalakîyan de kom dibin.
Primary Language | Kurdi |
---|---|
Subjects | Kurdish Language, Literature and Culture |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | July 5, 2024 |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | May 15, 2024 |
Acceptance Date | June 2, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 16 Issue: 1 |
Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.
Derginin tüm içeriğine açık erişim sağlanmaktadır. Yayınlanan makaleler öncelikle İThenticate programında taranmaktadır.
Dergimizde
yayınlanan makalelerin sorumluluğu yazara ait olup, tüm telif hakları Şarkiyat İlmi Araştırmalar Dergisi’ne devrolunmuştur.