Since the beginning of the history of literature and art, the notion of death has influenced many branches of art as a dominant theme. The reality of human mortality has become one of the main impulses in the production of works of art. Art has taken on a productive way and procedure to resist this mortality. Death has been used as a theme in many literary texts. In the history of philosophy, different perspectives that approach the concept of death from different perspectives have emerged over time. Again, in the historical process, especially in modern times, death has lost its natural ‘domesticity’, has been ‘brutalized’ and otherized, and the place and position of death in society has changed.
Deniz Gunduz has been publishing her novels since 2000 and has an important place in Kirmanckî (Zazaki) novelism with his three novels published today. Kilama Pepûgî (2000) is the author’s first novel. After this novel, the author continued his novel writing with the novels Soro (2010) and Kalaşnîkof (2013). In this study, we tried to trace the theme of death in Deniz Gunduz’s novels. In these novels, which take their subjects from historical events, death has become a commonplace. In these novels, death, killing and corpses have become so commonplace that death no longer marks the end of life in its natural course. In these novels, we will try to show concepts such as the meaning, judgment and severity of death and the effects of the concept of death on the basic elements of the novels such as character, space, time and fiction.
Destpêkê tarîxê edebîyat û hunerî ra mefhûmê mergî zafê berhemanê hunerî ser o tesîr kerdo. Fikrê fanîbîyayîşê însanî bi xo eşkîno sey welidnayîşê berhemanê hunerî pênase bibo. Seba hemverê na fanîtî de vindertişî huner bi xo yew rayer û çare yo. Zafê berhemanê edebîyan de merg sey temayêka bingeyêne ameyo şuxulnayene. Seba felsefeyî zî mîyanê wextî de ewnîyayîşê cîyayî vejîyayê meydan ke bi perspektîfanê cîya-cîyayan ewnîyayê mefhûmê mergî ra. Reyna goreyê dewranê tarîxîyan bîlhesa dewranê modernan de, mergî ‘kedîkerdişê’ xo yo tebîî vindî kerd, sey çîyêkê viraşteyî ame vînayene, bî ‘wehşî’ û mîyanê cuya rojane ra îzole bî û mîyanê komelî de cayê mergî bedilîya.
Deniz Gunduz serra 2000î ra nat romananê xo weşaneno û ewro bi hîrê romananê xo edebîyatê kirmanckî (zazakî) mîyan de cayêko muhîm yê romananê ey est o. Kilama Pepûgî (2000) romano verên yê Gunduzî yo. Badê nê romanî ey bi romananê xo yê bi nameyê Soro (2010) û Kalaşnîkofî (2013) romannuştoxîya xo domna. Ma na xebate de, her hîrê heme romananê Deniz Gunduzî de, kewtî rêçanê mergî dima. Ma hewl da ke romananê Deniz Gunduzî de şuxulnayîşê temaya mergî ser o vinderê. Nê romanê ke babeta xo meseleyanê tarîxîyan ra gênê înan de, merg êdî sey çîyêkê zaf rêze ra yo. Nê romanan de merg, meyît û cesedî hende zêde yê ke merg bi şekilêkê tebîî êdî peynîya cuye nêano. Ma do nê romanan de mana, şidet û hukmê mergî ser o vinderê û mefhûmê mergî, unsurê serekeyê romanan ra karakter, mekan, wext, mûniteyî ser o senîn hewa tesîr kerdo, bimojnê ra.
Edebiyat ve sanat tarihinin başlangıcından itibaren ölüm mefhumu başat bir tema olarak birçok sanat dalını etkilemiştir. İnsanın fani olma gerçekliği adeta sanat eserlerinin üretimindeki temel itkilerden biri haline gelmiştir. Sanat bu faniliğe karşı koymak için üretimsel bir yol ve yordama bürünmüştür. Birçok edebi metinde ölüm bir tema olarak kullanılmıştır. Felsefe tarihinde de zaman içerisinde ölüm mefhumuna farklı perspektiflerden yaklaşan farklı bakış açıları ortaya çıkmıştır. Yine tarihi süreç içerisinde özellikle modern dönemlerde ölüm tabii ‘evcilliğini’ yitirerek, ‘vahşileşip’ ötekileştirilerek ölümün toplum içersindeki yeri ve konumu değişmiştir.
Deniz Gunduz 2000 yılından itibaren romanlarını yayımlamaktadır ve bugün yayımlanan üç romanıyla Kirmanckî (Zazakî) romancılığı içerisinde yazarın önemli bir yeri vardır. Kilama Pepûgî (2000) yazarın ilk romanıdır. Bu romandan sonra yazar Soro (2010) ve Kalaşnîkof (2013) romanlarıyla roman yazarlığını sürdürmüştür. Bu çalışmamızda Deniz Gunduz’ün romanlarında ölüm temasının izlerini sürmeye çalıştık. Konularını tarihi hadiselerden alan bu romanlarda ölüm artık sıradan bir hale gelmiştir. Bu romanlarda ölüm, öldürme ve cesetler o kadar olağan bir hale gelmişlerdir ki ölüm artık doğal akışı içerisinde hayatın sonunu getirmemektedir. Bu romanlarda ölümün anlamı, hükmü, ölümün şiddeti gibi kavramları ve ölüm kavramının kendisinin romanların temel unsurları olan karakter, mekân, zaman, kurgu gibi unsurları üzerindeki etkilerini göstermeye çalışacağız.
Primary Language | Kurdi |
---|---|
Subjects | Kurdish Language, Literature and Culture |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | January 9, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | February 12, 2024 |
Acceptance Date | June 19, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 16 Issue: 2 |
Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.
Derginin tüm içeriğine açık erişim sağlanmaktadır. Yayınlanan makaleler öncelikle İThenticate programında taranmaktadır.
Dergimizde
yayınlanan makalelerin sorumluluğu yazara ait olup, tüm telif hakları Şarkiyat İlmi Araştırmalar Dergisi’ne devrolunmuştur.