Research Article
BibTex RIS Cite

Investigation of Opinions on the Use of Digital Technology in Teaching Turkish as a Foreign Languge

Year 2025, Volume: 3 Issue: 1, 42 - 55, 30.06.2025

Abstract

With the use of technological tools in every area of life today, changes are occurring in the teaching process. Technological tools, which are used in different areas such as supporting the teaching process, increasing students' motivation levels, preparing and implementing course content, make it easier for educators to manage the teaching process. In this study, which examines the level and purpose of the use of technological tools by instructors in the process of teaching Turkish as a foreign language, the phenomenology method was used. Twenty instructors who work or have experience in the field of teaching Turkish as a foreign language at different universities participated in the study. Participation in the research was voluntary and the data were collected using semi-structured interview questions. The interview questions were prepared by the researchers and finalized with opinions from experts in Turkish education and assessment and evaluation. The study examined how instructors use technological tools in the language teaching process, their purposes of use, their views on the use of Web 2.0 tools, their views on the use of artificial intelligence tools in lessons, and their competence in using technological tools. Based on the answers given by the instructors, meaningful codes were created using the content analysis method. Independent codings made by the researchers were compared and the agreement rate was calculated as 86%. As a result of the research, it was determined that most teachers considered themselves competent in digital technology, but that some teachers could overcome their inadequacies through training. It is observed that teachers use digital technology effectively in teaching Turkish as a foreign language. With educational support to be provided in certain areas, the usage and application areas of technological tools can be improved.

References

  • Ahmadi, M. R. (2018). The use of technology in English language learning: A literature review. International Journal of Research in English Education, 3(2), 115–125. https://doi.org/10.29252/ijree.3.2.115
  • Aksoy, T. (2021). Okul öncesi dönemdeki çocukların eğitiminde teknoloji kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri. Temel Eğitim, 11(3), 30–38. https://doi.org/10.52105/temelegitim.11.3
  • Ardıç, M. A. (2021). Ortaöğretim öğretmenlerinin eğitimde teknoloji kullanımına yönelik görüşleri doğrultusunda teknoloji entegrasyon düzeylerinin belirlenmesi. Atatürk Üniversitesi Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 42, 391–414.
  • Baş, B., & Yıldırım, T. (2018). Yabancılara Türkçe öğretiminde teknoloji entegrasyonu: Web 2.0 araçlarının kullanımı. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(3), 827–839. https://doi.org/10.16916/aded.415059
  • Başpınar Yörük, N. (2022). Yabancılara Türkçe öğretiminde Web 2.0 araçlarının kullanımı: Sistematik alanyazın taraması. TSBS Bildiriler Dergisi, 2, 149. https://doi.org/10.55709/TSBSBildirilerDergisi.2.149
  • Baş, B., & Yıldırım, T. (2018). Yabancılara Türkçe öğretiminde teknoloji entegrasyonu. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(3), 827-839. https://doi.org/10.16916/aded.415059
  • Birinci, H. (2020). Dijital araçların yabancı dil öğretiminde kullanımı. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13(72), 347–353.
  • Çakıroğlu, Ü., Gökoğlu, S., & Çebi, A. (2015). Öğretmenlerin teknoloji entegrasyonlarına yönelik temel göstergeler: Bir ölçek geliştirme çalışması. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(3), 507–522.
  • Çelik, H. C., & Kahyaoğlu, M. (2007). İlköğretim öğretmen adaylarının teknolojiye yönelik tutumlarının kümeleme analizi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(4), 571–586.
  • Doğru, M., Şeren, N., & Koçulu, A. (2017). Sınıf öğretmenlerinin teknoloji kullanımına ilişkin öz-yeterlik algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 4(12), 464–472.
  • Dündar, Ş. N., & Kara, M. (2019). Yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminde dijital platformların kullanılmasına yönelik öğretmenlerin görüşleri. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 8(24), 557–579.
  • Geçgel, H., & Peker, B. (2020). Multimedya araçlarının yabancı dil öğretimine etkisi üzerine öğretmen görüşleri. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 20, 12–22. https://doi.org/10.29000/rumelide.791070
  • Güneş, A. (2012). Dkab dersinde teknolojik materyal kullanımı ve Dkab öğretmenlerinin teknolojik materyal kullanma eğilimleri (Gaziantep ili örneği). Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 16(1), 69–103.
  • İşçitürk, G. B. (2021). Yabancı dil öğretiminde dijital hikâye kullanımına ilişkin öğretmen adaylarının görüşleri. Kapadokya Eğitim Dergisi, 2(2), 32–39.
  • Katrancı, M., & Uygun, M. (2013). Sınıf öğretmenlerinin Türkçe derslerinde teknoloji kullanımına yönelik görüşleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Türkçenin Eğitimi Öğretimi Özel Sayısı, 6(11), 773–797.
  • Koehler, M. J., & Mishra, P. (2005). What happens when teachers design educational technology? The development of technological pedagogical content knowledge. Journal of Educational Computing Research, 32(2), 131–152.
  • Kuzgun, H., & Özdinç, F. (2017). Okul öncesi eğitimde teknoloji kullanımına yönelik öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 83–102.
  • Okur, Ş. (2024). Yabancılara Türkçe öğretiminde dijital araçların kullanımı. Uluslararası Türkçe Öğretimi Araştırmaları Dergisi, 4(1), 25–44. https://doi.org/10.5281/zenodo.12095906
  • Rose, P., Beeby, J., & Parker, D. (1995). Academic rigour in the lived experience of researchers using phenomenological methods in nursing. Journal of Advanced Nursing, 21(6), 1123-1129.
  • Seferoğlu, S. S. (2009). Eğitimde teknoloji kullanımı: Öğretmenlerin teknoloji yeterlikleri ve teknolojiye yönelik tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37, 319–332.
  • Selvi, K., & Aksu Ataç, B. (2022). Yabancılara Türkçe öğretiminde Web 2.0 araçlarının kullanılmasına ilişkin öğretmen görüşlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 102–118. https://acikerisim.nevsehir.edu.tr/handle/20.500.11787/7910
  • Şahin, G. (2023). Fen bilimleri öğretmen adaylarının eğitimde dijitalleşme ve dijital teknoloji kullanımı ile ilgili görüşlerinin incelenmesi. [Yüksek lisans tezi, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi]
  • Yalçın, Ç., & Temur, N. (2023). Türkiye’de yabancı dil olarak Türkçe öğreten öğreticilerin Web 2.0 araçları kullanımı yetkinliklerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 35, 1–12. https://doi.org/10.29000/rumelide.1342064

Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Dijital Teknoloji Kullanımına Yönelik Görüşlerin İncelenmesi

Year 2025, Volume: 3 Issue: 1, 42 - 55, 30.06.2025

Abstract

Günümüzde teknolojik araçların hayatın her alanında kullanılması ile birlikte öğretim sürecinde değişiklikler yaşanmaktadır. Öğretim sürecini desteklemek, öğrencilerin motivasyon düzeylerini arttırmak, ders içeriğini hazırlamak ve uygulamak gibi farklı alanlarda kullanılan teknolojik araçlar eğitimcilerin öğretim sürecini yönetmelerini kolaylaştırmaktadır. Teknolojik araçların yabancı dil olarak Türkçe öğretimi sürecinde öğretim görevlileri tarafından kullanım düzeyini ve amacını inceleyen bu araştırmada fenomenoloji yöntemi kullanılmıştır. Araştırma farklı üniversitelerde yabancı dil olarak Türkçe öğretimi alanında görev yapan veya deneyimi bulunan 20 öğretim görevlisi katılmıştır. Araştırmaya katılım gönüllülük esasına bağlı olup veriler yarı yapılandırılmış görüşme soruları kullanılarak toplanmıştır. Görüşme soruları araştırmacılar tarafından hazırlanmış olup bu sorulara Türkçe eğitimi ve ölçme değerlendirme alan uzmanlarından görüşler alınarak son hâl verilmiştir. Araştırmada öğretim görevlilerinin dil öğretim sürecinde teknolojik araçları nasıl kullandıkları, kullanım amaçları, Web 2.0 araçlarının kullanımına ilişkin görüşleri, yapay zekâ araçlarının derslerde kullanımına ilişkin görüşleri ve teknolojik araçların kullanımındaki yeterlilik durumları incelenmiştir. Öğretim görevlilerinin sorulara verdiği cevaplar doğrultusunda içerik analizi yöntemi kullanılarak anlamlı kodlar oluşturulmuştur. Araştırmacılar tarafından yapılan bağımsız kodlamalar karşılaştırılarak görüş birliği oranı %86 olarak hesaplanmıştır. Yapılan araştırma sonucunda; çoğu öğretmenin dijital teknoloji konusunda kendisini yeterli gördüğünü ancak bazı öğretmenlerin eğitim alarak yetersizliklerinin giderilebileceği tespit edilmiştir. Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde öğretmenlerin dijital teknolojiyi etkin bir biçimde kullandığı görülmektedir. Belirli alanları sağlanacak eğitim destekleri ile beraber teknolojik araçların kullanım ve uygulama alanlarının geliştirilebilir.

References

  • Ahmadi, M. R. (2018). The use of technology in English language learning: A literature review. International Journal of Research in English Education, 3(2), 115–125. https://doi.org/10.29252/ijree.3.2.115
  • Aksoy, T. (2021). Okul öncesi dönemdeki çocukların eğitiminde teknoloji kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri. Temel Eğitim, 11(3), 30–38. https://doi.org/10.52105/temelegitim.11.3
  • Ardıç, M. A. (2021). Ortaöğretim öğretmenlerinin eğitimde teknoloji kullanımına yönelik görüşleri doğrultusunda teknoloji entegrasyon düzeylerinin belirlenmesi. Atatürk Üniversitesi Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 42, 391–414.
  • Baş, B., & Yıldırım, T. (2018). Yabancılara Türkçe öğretiminde teknoloji entegrasyonu: Web 2.0 araçlarının kullanımı. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(3), 827–839. https://doi.org/10.16916/aded.415059
  • Başpınar Yörük, N. (2022). Yabancılara Türkçe öğretiminde Web 2.0 araçlarının kullanımı: Sistematik alanyazın taraması. TSBS Bildiriler Dergisi, 2, 149. https://doi.org/10.55709/TSBSBildirilerDergisi.2.149
  • Baş, B., & Yıldırım, T. (2018). Yabancılara Türkçe öğretiminde teknoloji entegrasyonu. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(3), 827-839. https://doi.org/10.16916/aded.415059
  • Birinci, H. (2020). Dijital araçların yabancı dil öğretiminde kullanımı. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13(72), 347–353.
  • Çakıroğlu, Ü., Gökoğlu, S., & Çebi, A. (2015). Öğretmenlerin teknoloji entegrasyonlarına yönelik temel göstergeler: Bir ölçek geliştirme çalışması. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(3), 507–522.
  • Çelik, H. C., & Kahyaoğlu, M. (2007). İlköğretim öğretmen adaylarının teknolojiye yönelik tutumlarının kümeleme analizi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(4), 571–586.
  • Doğru, M., Şeren, N., & Koçulu, A. (2017). Sınıf öğretmenlerinin teknoloji kullanımına ilişkin öz-yeterlik algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 4(12), 464–472.
  • Dündar, Ş. N., & Kara, M. (2019). Yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminde dijital platformların kullanılmasına yönelik öğretmenlerin görüşleri. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 8(24), 557–579.
  • Geçgel, H., & Peker, B. (2020). Multimedya araçlarının yabancı dil öğretimine etkisi üzerine öğretmen görüşleri. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 20, 12–22. https://doi.org/10.29000/rumelide.791070
  • Güneş, A. (2012). Dkab dersinde teknolojik materyal kullanımı ve Dkab öğretmenlerinin teknolojik materyal kullanma eğilimleri (Gaziantep ili örneği). Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 16(1), 69–103.
  • İşçitürk, G. B. (2021). Yabancı dil öğretiminde dijital hikâye kullanımına ilişkin öğretmen adaylarının görüşleri. Kapadokya Eğitim Dergisi, 2(2), 32–39.
  • Katrancı, M., & Uygun, M. (2013). Sınıf öğretmenlerinin Türkçe derslerinde teknoloji kullanımına yönelik görüşleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Türkçenin Eğitimi Öğretimi Özel Sayısı, 6(11), 773–797.
  • Koehler, M. J., & Mishra, P. (2005). What happens when teachers design educational technology? The development of technological pedagogical content knowledge. Journal of Educational Computing Research, 32(2), 131–152.
  • Kuzgun, H., & Özdinç, F. (2017). Okul öncesi eğitimde teknoloji kullanımına yönelik öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 83–102.
  • Okur, Ş. (2024). Yabancılara Türkçe öğretiminde dijital araçların kullanımı. Uluslararası Türkçe Öğretimi Araştırmaları Dergisi, 4(1), 25–44. https://doi.org/10.5281/zenodo.12095906
  • Rose, P., Beeby, J., & Parker, D. (1995). Academic rigour in the lived experience of researchers using phenomenological methods in nursing. Journal of Advanced Nursing, 21(6), 1123-1129.
  • Seferoğlu, S. S. (2009). Eğitimde teknoloji kullanımı: Öğretmenlerin teknoloji yeterlikleri ve teknolojiye yönelik tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37, 319–332.
  • Selvi, K., & Aksu Ataç, B. (2022). Yabancılara Türkçe öğretiminde Web 2.0 araçlarının kullanılmasına ilişkin öğretmen görüşlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 102–118. https://acikerisim.nevsehir.edu.tr/handle/20.500.11787/7910
  • Şahin, G. (2023). Fen bilimleri öğretmen adaylarının eğitimde dijitalleşme ve dijital teknoloji kullanımı ile ilgili görüşlerinin incelenmesi. [Yüksek lisans tezi, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi]
  • Yalçın, Ç., & Temur, N. (2023). Türkiye’de yabancı dil olarak Türkçe öğreten öğreticilerin Web 2.0 araçları kullanımı yetkinliklerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 35, 1–12. https://doi.org/10.29000/rumelide.1342064
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Comparative Language Studies
Journal Section Research Articles
Authors

Nahide İrem Azizoğlu 0000-0003-2738-9856

Aslı Yağiz 0009-0007-9116-4922

Early Pub Date June 30, 2025
Publication Date June 30, 2025
Submission Date May 7, 2025
Acceptance Date June 28, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 3 Issue: 1

Cite

APA Azizoğlu, N. İ., & Yağiz, A. (2025). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Dijital Teknoloji Kullanımına Yönelik Görüşlerin İncelenmesi. Sakarya Dil Dergisi, 3(1), 42-55.
AMA Azizoğlu Nİ, Yağiz A. Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Dijital Teknoloji Kullanımına Yönelik Görüşlerin İncelenmesi. saudil. June 2025;3(1):42-55.
Chicago Azizoğlu, Nahide İrem, and Aslı Yağiz. “Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Dijital Teknoloji Kullanımına Yönelik Görüşlerin İncelenmesi”. Sakarya Dil Dergisi 3, no. 1 (June 2025): 42-55.
EndNote Azizoğlu Nİ, Yağiz A (June 1, 2025) Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Dijital Teknoloji Kullanımına Yönelik Görüşlerin İncelenmesi. Sakarya Dil Dergisi 3 1 42–55.
IEEE N. İ. Azizoğlu and A. Yağiz, “Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Dijital Teknoloji Kullanımına Yönelik Görüşlerin İncelenmesi”, saudil, vol. 3, no. 1, pp. 42–55, 2025.
ISNAD Azizoğlu, Nahide İrem - Yağiz, Aslı. “Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Dijital Teknoloji Kullanımına Yönelik Görüşlerin İncelenmesi”. Sakarya Dil Dergisi 3/1 (June2025), 42-55.
JAMA Azizoğlu Nİ, Yağiz A. Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Dijital Teknoloji Kullanımına Yönelik Görüşlerin İncelenmesi. saudil. 2025;3:42–55.
MLA Azizoğlu, Nahide İrem and Aslı Yağiz. “Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Dijital Teknoloji Kullanımına Yönelik Görüşlerin İncelenmesi”. Sakarya Dil Dergisi, vol. 3, no. 1, 2025, pp. 42-55.
Vancouver Azizoğlu Nİ, Yağiz A. Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Dijital Teknoloji Kullanımına Yönelik Görüşlerin İncelenmesi. saudil. 2025;3(1):42-55.

28390
The published articles in SAUDIL are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License