With the use of technological tools in every area of life today, changes are occurring in the teaching process. Technological tools, which are used in different areas such as supporting the teaching process, increasing students' motivation levels, preparing and implementing course content, make it easier for educators to manage the teaching process. In this study, which examines the level and purpose of the use of technological tools by instructors in the process of teaching Turkish as a foreign language, the phenomenology method was used. Twenty instructors who work or have experience in the field of teaching Turkish as a foreign language at different universities participated in the study. Participation in the research was voluntary and the data were collected using semi-structured interview questions. The interview questions were prepared by the researchers and finalized with opinions from experts in Turkish education and assessment and evaluation. The study examined how instructors use technological tools in the language teaching process, their purposes of use, their views on the use of Web 2.0 tools, their views on the use of artificial intelligence tools in lessons, and their competence in using technological tools. Based on the answers given by the instructors, meaningful codes were created using the content analysis method. Independent codings made by the researchers were compared and the agreement rate was calculated as 86%. As a result of the research, it was determined that most teachers considered themselves competent in digital technology, but that some teachers could overcome their inadequacies through training. It is observed that teachers use digital technology effectively in teaching Turkish as a foreign language. With educational support to be provided in certain areas, the usage and application areas of technological tools can be improved.
Günümüzde teknolojik araçların hayatın her alanında kullanılması ile birlikte öğretim sürecinde değişiklikler yaşanmaktadır. Öğretim sürecini desteklemek, öğrencilerin motivasyon düzeylerini arttırmak, ders içeriğini hazırlamak ve uygulamak gibi farklı alanlarda kullanılan teknolojik araçlar eğitimcilerin öğretim sürecini yönetmelerini kolaylaştırmaktadır. Teknolojik araçların yabancı dil olarak Türkçe öğretimi sürecinde öğretim görevlileri tarafından kullanım düzeyini ve amacını inceleyen bu araştırmada fenomenoloji yöntemi kullanılmıştır. Araştırma farklı üniversitelerde yabancı dil olarak Türkçe öğretimi alanında görev yapan veya deneyimi bulunan 20 öğretim görevlisi katılmıştır. Araştırmaya katılım gönüllülük esasına bağlı olup veriler yarı yapılandırılmış görüşme soruları kullanılarak toplanmıştır. Görüşme soruları araştırmacılar tarafından hazırlanmış olup bu sorulara Türkçe eğitimi ve ölçme değerlendirme alan uzmanlarından görüşler alınarak son hâl verilmiştir. Araştırmada öğretim görevlilerinin dil öğretim sürecinde teknolojik araçları nasıl kullandıkları, kullanım amaçları, Web 2.0 araçlarının kullanımına ilişkin görüşleri, yapay zekâ araçlarının derslerde kullanımına ilişkin görüşleri ve teknolojik araçların kullanımındaki yeterlilik durumları incelenmiştir. Öğretim görevlilerinin sorulara verdiği cevaplar doğrultusunda içerik analizi yöntemi kullanılarak anlamlı kodlar oluşturulmuştur. Araştırmacılar tarafından yapılan bağımsız kodlamalar karşılaştırılarak görüş birliği oranı %86 olarak hesaplanmıştır. Yapılan araştırma sonucunda; çoğu öğretmenin dijital teknoloji konusunda kendisini yeterli gördüğünü ancak bazı öğretmenlerin eğitim alarak yetersizliklerinin giderilebileceği tespit edilmiştir. Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde öğretmenlerin dijital teknolojiyi etkin bir biçimde kullandığı görülmektedir. Belirli alanları sağlanacak eğitim destekleri ile beraber teknolojik araçların kullanım ve uygulama alanlarının geliştirilebilir.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Comparative Language Studies |
| Journal Section | Research Articles |
| Authors | |
| Early Pub Date | June 30, 2025 |
| Publication Date | June 30, 2025 |
| Submission Date | May 7, 2025 |
| Acceptance Date | June 28, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 3 Issue: 1 |
The published articles in SAUDIL are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License