Betonarme kiriş elemanlarda etriye oranı, beton
sınıfı ve beton tipinin burulma davranışının üzerinde etkisinin deneysel olarak
incelenmesi be çalışmanın temelini oluşturmaktadır. Deneylerde beton basınç
dayanımı 20 MPa ile 40 MPa, beton tipi geleneksel beton ile kendiliğinden
yerleşen beton ve etriye aralığı 80 mm ve 100 mm çalışmanın ana parametreleri
olarak belirlendi. 12 adet normal betonlu 8 adet kendiliğinden yerleşen betonlu
250x300x1500 mm boyutlarında kiriş numunesi hazırlandı. Burulma momentine maruz
bırakılan kiriş numunelerinin burulma momenti kapasiteleri, bu değere karşılık
gelen döneme açısı, kritik burulma momenti değerleri, bu değerlere karşılık
gelen kritik dönme açıları, burulma çatlakları deneysel olarak ölçüldü. Elde
edilen deneysel burulma momenti kapasitesi sonuçları elastik, plastik ve yanal
eğilme teorileri ile karşılaştırıldı. Deneysel sonuçlara en yakın değerler
yanal eğilme teorisinde elde edildi. Kiriş numunelerinin burulma momenti
kapasitesi-dönme açısı grafikleri çizildi. Düşük etriye aralığının, yüksek
dayanımlı betonun ve beton tipi olarak kendiliğinden yerleşen betonun burulma
davranışı üzerinde olumlu bir etkiye sahip olduğu deneysel olarak bu çalışma
kapsamında belirlendi. Deneysel kritik burulma momenti değerleri ilgili
çalışmalardan elde edilen ampirik değerlerin karşılaştırılması yapıldı.
The experimental investigation effect on the
torsional behavior of web spacing, concrete class and concrete type of
reinforcement concrete beams constitute basis of this work. The compressive
strength of concrete, 20 MPa and 40 MPa, the type of concrete, conventional concrete
and self-compacting concrete, web spacing of 80 mm and 100 mm, was determined
the main parameters of this work. 12 unit of conventional concrete beams and 8
unit of self-compacting concrete beams of 250x300x1500 mm was manufactured. The
torsional moment capacities and corresponding rotation angle values, the
critical torsional moment values and corresponding critical rotation angles,
torsional cracks of the beam samples that subjected to the torsion was measured
experimentally. The torsional moment capacity results that were measured
experimentally were compared with the elastic, plastic and skew-bending
theories. The most closed results were get to the skew-bending theory. The
graphic of torsional moment capacity- unit rotational angles were plotted. The
low web spacing, high concrete class and self-compacting concrete type that
have a positive effect on the torsional behavior was determined experimentally
in this study. Experimental critical torsion values were compared with empirical
values obtained from related studies.
Subjects | Civil Engineering |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2017 |
Submission Date | November 25, 2016 |
Acceptance Date | June 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.