Urban infrastructure
facilities are placed under roads or sidewalks and infrastructure excavation
demands which ensue because of placing new infrastructure network,
maintenance-repair-rehabilitation of existing infrastructure facilities,
capacity increase, displacements, etc. cause various problems for pavements and
road users (vehicles or pedestrians). In this study, a geographic information
system (GIS) based urban infrastructure management system software (KENTSIS)
has been developed, which must be used by all related infrastructure
organizations in order to provide coordination of excavations, to prevent
repeated excavations, to prevent time and economic loss due to traffic
congestion during excavations, to minimize probable deformations in pavements
and a GIS based decision support system for prioritizing urban road
infrastructure excavations was proposed in order to prevent personel
initiatives while determining time schedules for the work demands that were
installed to the software, to prevent abuses, to designate the best excavation
schedule considering both traffic and pavement. The proposed model was aimed to
make “intelligent schedule” for prioritizing urban road infrastructure
excavations integrated with infrastructure management system software. With the
apply of the model for one year span, 160 excavations decreased to 75 in
boulevard/mainstreets and 130 excavations decreased to 41 in narrow streets.
Altyapı tesisleri özellikle
kent merkezlerinde yolların ve kaldırımların altından geçirilmektedir. Yeni altyapı hatlarının yerleştirilmesi,
mevcut hatların bakım/onarım ve iyileştirmeleri, zaman içerisinde doğabilecek
nüfus artışlarına bağlı kapasite artışları, zorunlu deplasmanlar, vb.
nedenlerden ötürü ortaya çıkacak kazı talepleri yol üstyapısı (rijit, esnek) ve
yolu kullananlar (taşıt, yaya) açısından muhtelif problemler doğurmaktadır. Bu çalışmanın ilk safhasında, bahsi geçen
sebeplerle ortaya çıkması muhtemel altyapı kazı çalışmalarında ilgili kurumlar
arasında koordinasyon sağlanması, tekrarlı çalışmaların önlenmesi, muhtelif altyapı
kazıları neticesinde ortaya çıkacak olan
ekonomik kayıpların ve zamansal kayıpların önlenmesi ve yol üst
yapısında kazılar sebebiyle oluşacak deformasyonların minimum seviyelere
indirilmesi amacıyla ilgili altyapı kuruluşları tarafından kullanılması
öngörülen “Coğrafi Bilgi Sistemi (CBS) Tabanlı Kentsel Altyapı Yönetim Sistemi
(KENTSİS) Yazılımı” geliştirilmiştir. Çalışmanın ikinci safhasında ise KENTSİS yazılıma girilecek olan kazı
taleplerinin gerçekleştirilme zamanlamasının belirlenmesinin kişisel
insiyatiflere bırakılmaması, olası birtakım suistimallerin önlenebilmesi, hem sebep
olacağı trafik artışı hem de yol ütyapısına vereceği tahribat gözetilerek optimum
zaman ve sürede neticelendirilebilmesi amacıyla kent içi yol altyapı
kazılarının önceliklendirilmesinde bulanık mantık karar destek sistemi
önerilmiştir. Önerilen modelin KENTSİS yazılımına entegre olabilecek, zeki
çizelgeleme yapabilecek ve pratikte uygulanabilir olması hedeflenmiştir. Söz
konusu modelin uygulanması neticesinde bir yıl süre zarfında bulvar/caddelerde
gerçekleştirilmiş olan 160 adet normal (planlı) kazı çalışması birleştirilerek
75 adet kazı çalışmasına düşürülmüş, sokaklarda gerçekleştirilmiş olan 130 adet
adet normal (planlı) kazı çalışması birleştirilerek 41 adet kazı çalışmasına
düşürülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Civil Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2018 |
Submission Date | February 17, 2017 |
Acceptance Date | December 20, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 22 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.