Araç kazaları incelendiğinde, çarpışma
davranışını ve yolcu güvenliğini değerlendirmek hususunda bir perspektif oluşmaktadır.
Araç gövdesindeki deformasyonları ve yolcu yaralanmalarını azaltmak için
günümüze değin birçok donanım zaten geliştirilmiş bulunmaktadır. Bu donanımlar,
aktif ve pasif güvenlik sistemleri olarak ikiye ayrılmaktadır. Bu çalışma, araçların
kaza sürecinde çarpışma kutusu adı altında kullanılan pasif güvenlik sistemleri
hakkında olup, önden çarpışmalardaki şok etkilerinin azaltılması maksadıyla
deneysel olarak incelemelerden oluşmaktadır. Çarpışma kutuları için kare, dairesel
ve diğer standart kapalı kesitler imalatın kolaylığı bakımından tercih
edilmektedirler. Bu çalışma için ise açık kesitli çarpışma kutuları
çalışılmıştır. İmalattaki sınırlandırmalardan dolayı dört yeni tasarımdan bir
tanesi tercih edilmiştir. Bu yeni tasarım çarpışma kutusu klasik kullanımdakinden
farklı olarak şasi önünde ve ön tamponun hemen arkasında yer almaktadır. W şekilli
bir kesite sahip olan çelik sac-metal çarpışma kutusu şok emici bir ünite
olarak üretilmiştir. Deneyler için ise 2.88m düşürme yüksekliğine sahip bir
test düzeneği kullanılmıştır. Test sürecinde, deney düzeneğinin kapasitesine
bağlı olarak 1200kg’ a sahip bir aracın gerçek kaza senaryosunun sekizde biri
canlandırabilmektedir. Çarpışma testleri, kabul edilen kaza senaryosunun oranı
doğrultusunda 150kg şeklinde olmaktadır. Sönümleyiciler için en uygun sac
kalınlığına karar verebilmek maksadıyla 2mm, 1.5mm, 1mm ve 0.8mm kalınlıktaki
numuneler kullanılmışlardır. Sonuç olarak ise, 1mm kalınlıktaki St37 malzemeden
imal edilmiş w şekilli sac-metal çarpışma kutusunun, önden meydana gelen kazada
ortaya çıkan çarpışma enerjisini sönümleyebilecek kadar dayanıklı olduğu
anlaşılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Mechanical Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2019 |
Submission Date | September 14, 2018 |
Acceptance Date | September 27, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 23 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.