Research Article
BibTex RIS Cite

Türkiye'deki en büyük 100 işletmenin stratejik yönelimi

Year 2021, Volume: 3 Issue: 1, 167 - 173, 30.06.2021
https://doi.org/10.47542/sauied.930584

Abstract

Stratejik yönelim, bir işletmenin misyon, vizyon, amaç, hedef, strateji, taktik ve politikalarıyla ortaya koyduğu toplam amaç olarak tanımlanabilir. Stratejik yönelimler, işletmelerin geldikleri, oldukları ve gittikleri yönü gösteren işaretler gibidir. Bu özellikleri sebebiyle stratejik yönelimler, işletmelerin dünü, bugünü ve gelecek yönelimleri hakkında önemli ipuçları içermektedir. Bu bağlamda ele alınan araştırmada, Türkiye’deki en büyük 100 işletmenin misyon ve vizyonları incelenerek stratejik yönelimlerinin tespiti amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmış ve veriler tematik kodlama yoluyla analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, misyon ve vizyon ifadelerinde “sürdürülebilirlik” vurgusu öne çıkmıştır. Bu vurgu, “sürdürülebilir işletme” ve “sürdürülebilir yaşam” şeklinde kendini göstermektedir. İşletmeler sürdürülebilir olmayı, performans, liderlik, gelişme, değişim, rekabet, kurumsallık ve itibar ile sağlamayı düşünüyorlarken; sürdürülebilir yaşamı, çevreye duyarlılık, sosyal fayda, insan odaklılık, ülke menfaati ve güven ile temin etmeyi hedeflemektedirler.

References

  • Akgemci, T. ve Güleş, H. K., (2009). İşletmelerde Stratejik Yönetim, Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Bart, C., (2007). A Comparative Analysis Of Mission Statement Content In Secular And Faith-Based Hospitals. Journal Of Intellectual Capital, 8 (4).
  • Calder, W. B., (2011). Institutional VVM Statements on Websites, The Community College Enterprise, p. 19-27.
  • Choudhary, A., (2012). Mission “Trust”, Academy of Strategic Management Journal, 11 (1): 101-113.
  • Creswell, J. W., (2013). Araştırma Deseni: Nitel, Nicel ve Karma Yöntem Yaklaşımları, (Çev. Ed. Selçuk Beşir Demir), Ankara: Eğiten Kitap Yayınları.
  • Creswell, J. W., (2016). Nitel Araştırma Yöntemleri: Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni, (Çev. Ed. Mesut Bütün ve Selçuk Beşir Demir), Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Dinçer, Ö., (1998). Stratejik Yönetim ve İşletme Politikası, 5. Baskı, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Gatignon, H. and Xuereb, J. M., (1997). Strategic Orientation Of The Firm And New Product Performance, Journal of Marketing Research, American Marketing Association, 34 (1): 3.
  • Gharleghi, E., Nikbakht, F. And Golpar, B., (2011). A Survey of Relationship Between the Characteristic of Mission Statement and Organizational Performans, Research Journal of Business Management, 5 (3): 117-124.
  • Hitt, M. A., Ireland, R. D. and Hoskisson, R. E., (2000). Strategic Management. 4. Edition. USA: South-Western College Publishing.
  • İSO, (2019). Erişim Yeri: http://www.iso500.org.tr/, (2019), Erişim Tarihi: 15.11.2020.
  • Karaman, A., (2005). Vizyon Yönetimi, Nasıl ve Niçin?, İstanbul: IQ Yayıncılık.
  • Köseoğlu, M. A. ve Ocak, S., (2010). Misyon İfadelerinde Kullanılan Öğeler İşletmelerin Mülkiyet Yapısına Göre Değişir mi?: Özel ve Kamu Hastaneleri Üzerine Bir Araştırma, Hacattepe Sağlık İdaresi Dergisi, 13 (1).
  • Lord, J., (2011). How to Define and Implement a Vision for Your Company, Manager, 24.
  • Miller, A. and Dess, G., (1996). Strategic Management, 2. Baskı. America.
  • Moin, M. F., Ahsan, A. and Khan, A. N., (2012). An Analysis of Mission Statement of Pakistani Commercial (Scheduled) Banks Using A Nine Points Scale Approach of Fred R. David, Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, 4 (2): 102-120.
  • Noble, C., Sinha, R. and Kumar, A., (2002). Market Orientation And Alternative Strategic Orientations: A Longitudinal Assessment Of Performance Implications, Journal of Marketing, 66 (4): 26.
  • Oghojafor, B. E. A. Olayemi, O. O. and Okonji, P. S., (2011). Enhancing Organization’s Performance Through Effective Vision and Mission, Chinese Business Review, 10 (11): 1071-1075.
  • Otieno, S., Bwisa, H. M. and Kihoro, J. M., (2012). Influence Of Strategic Orientation On Performance Of Kenya’s Manufacturing Firms Operating Under East African Regional Integration, International Journal of Business and Social Science, 3 (5): 46.
  • Pearce, J. and David, F., (1987). Corporate Mission Statement: The Bottom Line. Executive. 1 (2).
  • Ramazanoğlu, F. Ve Bahçeci, B., (2006), Örgütlerde Vizyon ve Misyon Kavramı, Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları, 54.
  • Sinkovics, R. R. and Roath, A. S., (2004). Strategic Orientation, Capabilities and Performance In Manufacturer-3PL Relationships, Journal of Business Logistics, 25 (2): 43-64.
  • Şimşek, Ş., (2002). Yönetim ve Organizasyon, Konya: Günay Ofset.
  • TDK, (2020). Erişim Yeri: https://sozluk.gov.tr/, Erişim Tarihi: 01.02.2021
  • Uğurluoğlu, Ö., (2011). Kamu ve Özel Hastane Misyon İfadelerinin İçerikleri Bakımından Karşılaştırılması, Toplum ve Sosyal Hizmet Dergisi, 22 (1): 49-61.
  • Ülgen, H. ve Mirze, S.K., (2010). İşletmelerde Stratejik Yönetim, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H., (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zhou, K. Z., Yim, C. K. and TSE, D. K., (2005). The Effects of Strategic Orientations on Technology- and Market-Based Breakthrough Innovations, Journal of Marketing, 69.

Strategic orientation 100 biggest business in Turkey

Year 2021, Volume: 3 Issue: 1, 167 - 173, 30.06.2021
https://doi.org/10.47542/sauied.930584

Abstract

The strategic orientation can be defined as the total goal set forth by an enterprise with its mission, vision, purpose, goal, strategy, tactics and policies. Strategic orientation are like signs that show the direction businesses have come, been and are going. Because of these features, strategic orientations contain important clues about the past, present and future trends of businesses. The research discussed in this context, the mission and vision of the 100 largest enterprises in Turkey were examined. Qualitative research method was used in the research and the data were analyzed through thematic coding. According to the results, the emphasis on "sustainability" came to the fore in the mission and vision statements. This emphasis manifests itself in the form of "sustainable business" and "sustainable living". Businesses are thinking of being sustainable with performance, leadership, development, change, competition, institutionalism and reputation. Businesses aim to provide sustainable life with environmental awareness, social benefit, human focus, country interest and trust.

References

  • Akgemci, T. ve Güleş, H. K., (2009). İşletmelerde Stratejik Yönetim, Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Bart, C., (2007). A Comparative Analysis Of Mission Statement Content In Secular And Faith-Based Hospitals. Journal Of Intellectual Capital, 8 (4).
  • Calder, W. B., (2011). Institutional VVM Statements on Websites, The Community College Enterprise, p. 19-27.
  • Choudhary, A., (2012). Mission “Trust”, Academy of Strategic Management Journal, 11 (1): 101-113.
  • Creswell, J. W., (2013). Araştırma Deseni: Nitel, Nicel ve Karma Yöntem Yaklaşımları, (Çev. Ed. Selçuk Beşir Demir), Ankara: Eğiten Kitap Yayınları.
  • Creswell, J. W., (2016). Nitel Araştırma Yöntemleri: Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni, (Çev. Ed. Mesut Bütün ve Selçuk Beşir Demir), Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Dinçer, Ö., (1998). Stratejik Yönetim ve İşletme Politikası, 5. Baskı, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Gatignon, H. and Xuereb, J. M., (1997). Strategic Orientation Of The Firm And New Product Performance, Journal of Marketing Research, American Marketing Association, 34 (1): 3.
  • Gharleghi, E., Nikbakht, F. And Golpar, B., (2011). A Survey of Relationship Between the Characteristic of Mission Statement and Organizational Performans, Research Journal of Business Management, 5 (3): 117-124.
  • Hitt, M. A., Ireland, R. D. and Hoskisson, R. E., (2000). Strategic Management. 4. Edition. USA: South-Western College Publishing.
  • İSO, (2019). Erişim Yeri: http://www.iso500.org.tr/, (2019), Erişim Tarihi: 15.11.2020.
  • Karaman, A., (2005). Vizyon Yönetimi, Nasıl ve Niçin?, İstanbul: IQ Yayıncılık.
  • Köseoğlu, M. A. ve Ocak, S., (2010). Misyon İfadelerinde Kullanılan Öğeler İşletmelerin Mülkiyet Yapısına Göre Değişir mi?: Özel ve Kamu Hastaneleri Üzerine Bir Araştırma, Hacattepe Sağlık İdaresi Dergisi, 13 (1).
  • Lord, J., (2011). How to Define and Implement a Vision for Your Company, Manager, 24.
  • Miller, A. and Dess, G., (1996). Strategic Management, 2. Baskı. America.
  • Moin, M. F., Ahsan, A. and Khan, A. N., (2012). An Analysis of Mission Statement of Pakistani Commercial (Scheduled) Banks Using A Nine Points Scale Approach of Fred R. David, Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, 4 (2): 102-120.
  • Noble, C., Sinha, R. and Kumar, A., (2002). Market Orientation And Alternative Strategic Orientations: A Longitudinal Assessment Of Performance Implications, Journal of Marketing, 66 (4): 26.
  • Oghojafor, B. E. A. Olayemi, O. O. and Okonji, P. S., (2011). Enhancing Organization’s Performance Through Effective Vision and Mission, Chinese Business Review, 10 (11): 1071-1075.
  • Otieno, S., Bwisa, H. M. and Kihoro, J. M., (2012). Influence Of Strategic Orientation On Performance Of Kenya’s Manufacturing Firms Operating Under East African Regional Integration, International Journal of Business and Social Science, 3 (5): 46.
  • Pearce, J. and David, F., (1987). Corporate Mission Statement: The Bottom Line. Executive. 1 (2).
  • Ramazanoğlu, F. Ve Bahçeci, B., (2006), Örgütlerde Vizyon ve Misyon Kavramı, Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları, 54.
  • Sinkovics, R. R. and Roath, A. S., (2004). Strategic Orientation, Capabilities and Performance In Manufacturer-3PL Relationships, Journal of Business Logistics, 25 (2): 43-64.
  • Şimşek, Ş., (2002). Yönetim ve Organizasyon, Konya: Günay Ofset.
  • TDK, (2020). Erişim Yeri: https://sozluk.gov.tr/, Erişim Tarihi: 01.02.2021
  • Uğurluoğlu, Ö., (2011). Kamu ve Özel Hastane Misyon İfadelerinin İçerikleri Bakımından Karşılaştırılması, Toplum ve Sosyal Hizmet Dergisi, 22 (1): 49-61.
  • Ülgen, H. ve Mirze, S.K., (2010). İşletmelerde Stratejik Yönetim, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H., (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zhou, K. Z., Yim, C. K. and TSE, D. K., (2005). The Effects of Strategic Orientations on Technology- and Market-Based Breakthrough Innovations, Journal of Marketing, 69.
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Research Articles
Authors

Muhammet Hamdi Mücevher 0000-0002-3474-5073

Publication Date June 30, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 3 Issue: 1

Cite

APA Mücevher, M. H. (2021). Türkiye’deki en büyük 100 işletmenin stratejik yönelimi. Sakarya Üniversitesi İşletme Enstitüsü Dergisi, 3(1), 167-173. https://doi.org/10.47542/sauied.930584
AMA Mücevher MH. Türkiye’deki en büyük 100 işletmenin stratejik yönelimi. Sakarya Üniversitesi İşletme Enstitüsü Dergisi. June 2021;3(1):167-173. doi:10.47542/sauied.930584
Chicago Mücevher, Muhammet Hamdi. “Türkiye’deki En büyük 100 işletmenin Stratejik yönelimi”. Sakarya Üniversitesi İşletme Enstitüsü Dergisi 3, no. 1 (June 2021): 167-73. https://doi.org/10.47542/sauied.930584.
EndNote Mücevher MH (June 1, 2021) Türkiye’deki en büyük 100 işletmenin stratejik yönelimi. Sakarya Üniversitesi İşletme Enstitüsü Dergisi 3 1 167–173.
IEEE M. H. Mücevher, “Türkiye’deki en büyük 100 işletmenin stratejik yönelimi”, Sakarya Üniversitesi İşletme Enstitüsü Dergisi, vol. 3, no. 1, pp. 167–173, 2021, doi: 10.47542/sauied.930584.
ISNAD Mücevher, Muhammet Hamdi. “Türkiye’deki En büyük 100 işletmenin Stratejik yönelimi”. Sakarya Üniversitesi İşletme Enstitüsü Dergisi 3/1 (June 2021), 167-173. https://doi.org/10.47542/sauied.930584.
JAMA Mücevher MH. Türkiye’deki en büyük 100 işletmenin stratejik yönelimi. Sakarya Üniversitesi İşletme Enstitüsü Dergisi. 2021;3:167–173.
MLA Mücevher, Muhammet Hamdi. “Türkiye’deki En büyük 100 işletmenin Stratejik yönelimi”. Sakarya Üniversitesi İşletme Enstitüsü Dergisi, vol. 3, no. 1, 2021, pp. 167-73, doi:10.47542/sauied.930584.
Vancouver Mücevher MH. Türkiye’deki en büyük 100 işletmenin stratejik yönelimi. Sakarya Üniversitesi İşletme Enstitüsü Dergisi. 2021;3(1):167-73.