Stratejik yönelim, bir işletmenin misyon, vizyon, amaç, hedef, strateji, taktik ve politikalarıyla ortaya koyduğu toplam amaç olarak tanımlanabilir. Stratejik yönelimler, işletmelerin geldikleri, oldukları ve gittikleri yönü gösteren işaretler gibidir. Bu özellikleri sebebiyle stratejik yönelimler, işletmelerin dünü, bugünü ve gelecek yönelimleri hakkında önemli ipuçları içermektedir. Bu bağlamda ele alınan araştırmada, Türkiye’deki en büyük 100 işletmenin misyon ve vizyonları incelenerek stratejik yönelimlerinin tespiti amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmış ve veriler tematik kodlama yoluyla analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, misyon ve vizyon ifadelerinde “sürdürülebilirlik” vurgusu öne çıkmıştır. Bu vurgu, “sürdürülebilir işletme” ve “sürdürülebilir yaşam” şeklinde kendini göstermektedir. İşletmeler sürdürülebilir olmayı, performans, liderlik, gelişme, değişim, rekabet, kurumsallık ve itibar ile sağlamayı düşünüyorlarken; sürdürülebilir yaşamı, çevreye duyarlılık, sosyal fayda, insan odaklılık, ülke menfaati ve güven ile temin etmeyi hedeflemektedirler.
The strategic orientation can be defined as the total goal set forth by an enterprise with its mission, vision, purpose, goal, strategy, tactics and policies. Strategic orientation are like signs that show the direction businesses have come, been and are going. Because of these features, strategic orientations contain important clues about the past, present and future trends of businesses. The research discussed in this context, the mission and vision of the 100 largest enterprises in Turkey were examined. Qualitative research method was used in the research and the data were analyzed through thematic coding. According to the results, the emphasis on "sustainability" came to the fore in the mission and vision statements. This emphasis manifests itself in the form of "sustainable business" and "sustainable living". Businesses are thinking of being sustainable with performance, leadership, development, change, competition, institutionalism and reputation. Businesses aim to provide sustainable life with environmental awareness, social benefit, human focus, country interest and trust.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 3 Issue: 1 |
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.