Abstract: Digital transformation causes many developments. These developments are constantly followed during the education and training process. The dynamic process experienced enables different concepts to gain popularity in the digital world. Metaverse, one of these concepts, is one of the concepts that has gained particular importance in terms of the world of education. In this sense, knowing the awareness of educators and especially school administrators regarding the concept of metaverse is of great importance in terms of educational gains. In order to make the education process more qualified, giving a clear meaning to the concept of metaverse and carrying out studies on this concept are developments that should be particularly emphasized. This research, which was conducted to determine the Metaverse awareness of school administrators, was conducted in the second semester of the 2023 - 2024 academic year with 404 volunteer school administrators working in public and private educational institutions in Isparta Province under the Ministry of National Education. This research is descriptive; The study was conducted according to the screening model. The personal information section about the participants was designed in a descriptive and scanning model in order to be evaluated with different variables. The "Metaverse Scale" created by Süleymanoğulları et al., (2022) was used in the research, and it was determined that school administrators' awareness of the metaverse was at a medium-high level (X = 3.02). In this study, no significant difference was found in the metaverse awareness of school administrators according to age, gender, marital status, title, branch, professional seniority, educational status and school type.
Öz: Dijital dönüşüm beraberinde pek çok gelişmelere neden olmaktadır. Eğitim-öğretim sürecinde de bu gelişmeler sürekli takip edilmektedir. Yaşanan dinamik süreç dijital dünyada farklı kavramların popülerlik kazanmasını sağlamaktadır. Bu kavramlardan olan metaverse de eğitim dünyası açısından özellikle önem kazanan kavramlardandır. Bu anlamda metaverse kavramına ilişkin eğitimcilerin ve özellikle de okul yöneticilerinin farkındalıklarının bilinmesi eğitim-öğretim kazanımları açısından büyük önem taşımaktadır. Eğitim-öğretim sürecinin daha nitelikli hale getirilmesinde metaverse kavramının net bir şekilde anlamlandırılması ve bu kavrama yönelik çalışmalar yürütülmesi özellikle üzerinde durulması gereken gelişmelerdendir. Okul Yöneticilerinin Metaverse farkındalıklarını tespit etmek üzere yapılan bu araştırma 2023 – 2024 eğitim-öğretim yılının ikinci döneminde Millî Eğitim Bakanlığı’na bağlı Isparta İlinde bulunan resmi ve özel eğitim kurumlarında görevli 404 gönüllü okul yöneticileri ile yürütülmüştür. Bu araştırma betimsel nitelik taşımaktadır; tarama modeline göre çalışma yapılmıştır. Katılımcılar ile ilgili kişisel bilgiler bölümü farklı değişkenlerle değerlendirilmek amacıyla betimsel nitelikte ve tarama modelinde tasarlanmıştır. Araştırmada Süleymanoğulları ve ark., (2022) tarafından oluşturulan, “Metaverse Ölçeği” kullanılmış olup okul yöneticilerinin metaverse ile ilgili farkındalıklarının orta-üst düzeyde olduğu (X=3,02) tespit edilmiştir. Bu araştırmada okul yöneticilerinin metaverse farkındalıklarının yaş, cinsiyet, medeni durum, unvan, branş, mesleki kıdem, eğitim durumu ve okul türüne göre anlamlı farklılığa rastlanılmamıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 13, 2024 |
Publication Date | June 29, 2024 |
Submission Date | March 14, 2024 |
Acceptance Date | May 12, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 6 Issue: 1 |
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.