One of the most important changes brought about by the Tanzimat process was the establishment of a law enforcement force that would be effective throughout the country. The Gendarmerie Organization, which was established as a part of this process, has been in an effort to successfully fulfill the responsibilities it has assumed since its establishment. As a matter of fact, at this point, the training of gendarmerie personnel in various aspects emerges as an important process. In gendarmerie education, there were primarily vocational courses, law, forensic science and culture courses. It is seen that the courses related to forensic sciences in the curriculum prepared have an important place in the period from the Republican Period to the present. The goal of the schools in forensic science courses was to train the gendarmerie officer and non-commissioned officer students in a qualified manner in detecting crime and criminals. The frequent inclusion of courses such as criminalistics and forensic medicine in the curriculum shows the importance given by the Gendarmerie to the subject within the scope of the fight against crime. In this study, the importance given to forensic science education in gendarmerie schools was tried to be examined. Forensic science education has been discussed a historical perspective from the establishment of the schools to the present day. In this article, the curriculum and the course materials taught were examined. As a result, the gendarmerie, which is a law enforcement agency, aims to train officer and non-commissioned officers in the fight against crime as qualified personnel in the field of forensic sciences; It has been determined that it aims to be a modern education institution with the curriculum programs created, the laboratory established and the classrooms where applied education is given.
Tanzimat sürecinin ortaya çıkardığı değişimlerin başında ülke genelinde etkili olacak bir kolluk kuvvetinin kurulması gelmektedir. Bu sürecin bir parçası olarak kurulan Jandarma Teşkilatı, kurulduğu günden bugüne üstlendiği sorumlulukları başarıyla yerine getirme gayreti içerisinde olmuştur. Nitekim bu noktada jandarma personelinin çeşitli yönlerden eğitilmesi önemli bir süreç olarak karşımıza çıkmaktadır. Jandarma okullarında başta mesleki dersler olmak üzere hukuk, adli bilimler ve kültür dersleri okutulmaktaydı. Hazırlanan müfredat programlarında adli bilimlerle alakalı derslerin, Cumhuriyet Dönemi’nden günümüze kadar geçen süreçte önemli bir yer edindiği görülmektedir. Okulların adli bilimler dersindeki hedefi suç ve suçluyu tespit etmede jandarma subay ve astsubay öğrencilerini nitelikli bir şekilde yetiştirmekti. Kriminalistik ve adli tıp gibi derslere müfredatta sıklıkla yer verilmesi suçla mücadele kapsamında Jandarma Teşkilatının konuya verdiği önemi göstermektedir. Bu çalışmada jandarma okullarında adli bilimler eğitimine verilen önem irdelenmeye çalışılmıştır. Okulların kuruluş safhasından günümüze kadar olan süreç içerisinde adli bilimler eğitimi tarihî bir perspektifte ele alınmıştır. Makalede müfredat programları ve okutulan ders materyalleri incelenmiştir. Neticede kolluk kuvveti olan jandarmanın, suçla mücadelede subay ve astsubay öğrencilerini adli bilimler sahasında nitelikli bir personel olarak yetiştirmeyi; oluşturulan müfredat programları, kurulan laboratuvarlar ve uygulamalı eğitim verilen dershaneleriyle modern bir eğitim kurumu olmayı hedeflediği tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Historical Studies (Other), Late Modern Military History |
Journal Section | The Journal of Defence and War Studies December 2024 |
Authors | |
Publication Date | December 19, 2024 |
Submission Date | March 11, 2024 |
Acceptance Date | November 22, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 34 Issue: 2 |