AB Mali Bildirim İstatistikleri ve IMF Genel Yönetim Mali İstatistiklerinin varlığı devletlerin uyguladıkları mali politikaların takibi, kontrolü ve analiz edilebilirliği açısından çok önemlidir. Söz konusu verilerin aynı standartlar çerçevesinde oluşturulması, ülkeler arası karşılaştırılabilirliğe imkân sağlayarak politika yapıcılara, karar alıcılara, araştırmacılara ve diğer tüm kullanıcılara çok önemli bilgiler sunmaktadır. Bahse konu istatistikler üye ülkelerce Mali Bildirim Tabloları MBT ve Genel Yönetim Mali İstatistikleri Tabloları IMF-GYMİ aracılığıyla derlenerek Eurostat ve IMF veri tabanlarında toplanmakta ve yayımlanmaktadır. Söz konusu istatistiklerin oluşturulmasında genel olarak, devletlerin muhasebe kayıtlarından faydalanılmaktadır. Bu çalışmada, ülkemizde devlet borçlarının muhasebe yönetmeliğine göre muhasebe kayıtlarının nasıl yapıldığı ve sonrasında bahse konu tablolara nasıl kaydedileceği her bir borç çeşidi için örneklendirilerek gösterilmiştir. Bu şekilde söz konusu istatistiklerin farklılıkları ele alınmış ve ayrıca istatistiklerin doğrudan muhasebe kayıtlarından üretilip üretilemeyeceği irdelenmiştir. Buna ilaveten, bahse konu istatistiklerin belirli standartlar çerçevesinde üretilebilmesi için uluslararası kuruluşların hazırlamış olduğu kılavuzlarda, yeterli ayrıntıda işlenmemiş muğlak durumlar da halen bulunmaktadır. Bu durumda çalışmada yer verilen örnekler ile kılavuzlarda net olarak örneklenmeyen kısımlar da dâhil edilerek kılavuzların veri derleyiciler tarafından farklı yorumlanmasının önüne geçilmeye çalışılmış ve devlet borçlarının, MBT ve IMF-GYMİ tabloları için en doğru şekilde üretilmesine olanak sağlayacak, var olan kılavuzları destekleyici bir doküman hazırlanmıştır
AB Mali Bildirim Tabloları IMF Genel Yönetim Mali İstatistikleri Tabloları IMF-GYMİ Yazılı değer ile stok Piyasa fiyatı ile stok Prim/iskonto
The presence of EU Excessive Deficit Procedure EDP and IMF-Government Finance Statistics GFS are very important for the follow-up, control and analysis of the financial policies implemented by states. Forming the said data within the framework of the same standards enables making comparisons between countries and provides very important information for policy makers, decision makers, researchers and all other users. These statistics are compiled by the member states through EDP Tables and IMF-GFS Tables, and then they are collected and published in the databases of IMF and Eurostat. The statistics are generally compiled from the data derived from national accounts of member countries. This study shows how government debt is accounted for in our country according to the accounting legislation and then how they are recorded in the said tables by giving specific examples for different types of debt instruments. As such, the study addresses the differences of the said statistics and also analyses whether the statistics can directly be generated from accounting records. In addition, there are still ambiguous situations that are not adequately detailed in the manuals prepared by international institutions for generating the said statistics within the framework of certain standards. This study provides specific examples in order to try to prevent the different interpretation of manuals by data compilers by including the parts that are not clearly sampled in the manuals, and it presents a document that supports the existing manuals enabling the production of government debt for EDP Tables and IMF-GFS Tables in the most accurate manner
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Issue: 96 |