İyi yönetimin temeli olan ve aslında devlet-vatandaş arasında sağlam güven ilişkilerinin tesis edilmesini sağlayan etik yönetim, ülkemizde de ön plana çıkmış ve Kamu Görevlileri Etik Kurulu ile buna ilişkin kurumsal yapı da oluşturulmuştur. Kurul, Türkiye’de önemli çalışmaları başarı ile gerçekleştirmiş olsa da zaman içerisinde ortaya çıkan gelişmelerle mevzuat eksiklikleri, Kanun maddesinin iptali, personel ve mali durumu vb. birlikte Kurulun etkinliği sorgulanmaya başlanmıştır. Bu çerçevede bu çalışmada, Türk kamu yönetiminde etik kültürün yerleştirilmesi yönünde, Kurulun mevcut yapısında karşılaştığı sorunlar üzerinden yeniden yapılandırılması ve etkinliğinin artırılmasına ilişkin çözüm önerileri getirilmektedir
Ethics management, which is the basis of good governance and ensures to create a trust relationship between the government and citizens, came to the foreground in our country, and the institutional structure for this was established with Council of Ethics for Public Officials. Although the Council carried out some important works successfully, the effectiveness of it was started to be questioned with the new developments that emerged in time lack of regulation, cancellation of the article, personnel, and fiscal situation, etc. . In this framework, this study provides solutions to reorganize the council and improve its effectiveness by analyzing the current issues that the council faces today to establish ethics culture in Turkish Public Administration
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Issue: 103 |