Communication strategies contribute significantly to the creation of sustainable values for stakeholders by providing a corporate communication framework. Although it is an effective means of ensuring coordination and achieving goals in corporate communication, it is observed that institutions do not have enough awareness about forming and documenting communication strategies. Therefore, it is necessary to examine communication strategy practices. This study evaluated the content and scope of the 2019-2023 Communication Strategy of the TCA from the viewpoints of literature, international standards and principles, today’s corporate communication understanding,and strategic planning. It concluded that the Communication Strategy is an example of good practice. The Communication Strategy was formed in accordance with the literature and international standards, with an approach considering the basic dimensions of ideal corporate communication, integrating communication responsibilities, contributing to theTCA’s overall strategy, based on cooperation with stakeholders and the use of new media.The Communication Strategy process is in harmony with the strategic management cycle. Suggestions were made regarding the monitoring and evaluation process to maximize the benefit to be obtained from the Communication Strategy. Nowadays, corporate communication is more significant than ever as a vital managerial tool, and in this context, the Communication Strategy can guide the preparations of communication strategies and process designs.
Corporate Communication Communication Strategy Strategic Management Turkish Court of Accounts
İletişim stratejileri, bir kurumsal iletişim çerçevesi sunarak kurumların paydaşları nezdinde sürdürülebilir değer oluşturmalarına önemli katkılarda bulunmaktadır. Kurumsal iletişimde eşgüdümü sağlamanın ve hedeflere ulaşmanın etkin bir aracı olmasına rağmen iletişim stratejileri oluşturma ve bu stratejileri belgelendirme konusunda kurumların yeterince farkındalığa sahip olmadıkları gözlenmektedir. Bu itibarla, iletişim stratejileri uygulamalarının incelenmesine ihtiyaç bulunduğu değerlendirilmektedir. Bu çalışmada Sayıştay Başkanlığınca hazırlanan ve kamuoyuna ilan edilen 2019-2023 İletişim Stratejisinin içeriği ve kapsamı, literatür yaklaşımları, uluslararası standartlar ve ilkeler, günümüzün kurumsal iletişim anlayışı ve stratejik planlama perspektiflerinden değerlendirilmiş ve İletişim Stratejisinin bir iyi uygulama örneği olduğu sonucuna varılmıştır. İletişim Stratejisi, literatür ve uluslararası standartlarla uyumlu biçimde, ideal kurumsal iletişim yaklaşımının temel boyutları dikkate alınarak, iletişim sorumluluklarını bütünleştiren, Sayıştayın genel stratejisine katkıda bulunan, paydaşlarla işbirliğini esas alan ve yeni medyanın kullanımını önemseyen bir anlayışla oluşturulmuştur. İletişim Stratejisinin süreç adımları, stratejik yönetim döngüsünün aşamalarıyla uyum içerisindedir.
İletişim Stratejisinden sağlanabilecek faydanın azami düzeye çıkarılması bakımından izleme ve değerlendirme sürecine ilişkin öneriler getirilmiştir. Kurumsal iletişimin hayati bir yönetsel araç olarak önemini artırdığı günümüzde, Sayıştay Başkanlığının İletişim Stratejisinin, kurumlar için iletişim stratejisi hazırlıklarına ve süreç tasarımlarına rehberlik edebilecek bir niteliğe sahip olduğu değerlendirilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Public Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 8, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 121 |