The teaching methods employed by teachers are interconnected with their educational philosophy tendencies. Determining teacher candidates' teaching style preferences and philosophical orientations toward education, as well as studying their relationship, might provide insights about the classroom environment they will establish when they begin their teaching career in the future. To examine this connection, this study aimed to compare the educational philosophy tendencies of PE teacher candidates, their preferred teaching styles, and their value perceptions of styles based on gender and grade levels and to determine if there is a relationship between philosophical tendencies and teaching style preferences. The research included 242 PE teacher candidates. The study utilized the "Physical Education Teachers' Use of Teaching Styles and Perceptions of Styles Questionnaire" and "Educational Philosophy Tendencies Scale" for data collection. The data was analyzed using independent samples t-test, ANOVA, and Pearson correlation analysis. The research results revealed that among the educational philosophy tendencies of PE teacher candidates, there was only a difference in the essentialist philosophy of education according to gender, and there was no difference according to grade level. However, it was observed that the teaching style preferences of PE teacher candidates did not differ according to gender and grade level. The study revealed a correlation between the preferred teaching styles, the value perceptions of these styles, and the educational philosophy approaches of teacher candidates.
Physical Education Teacher Candidates Teaching Styles Value Perceptions Philosophy Tendencies.
Kurul Adı: T.C. Mersin University Social Sciences and Humanities Research Ethics Committee Tarih: 09/02/2022 Sayı No: 18
No funding was received for the preparation of the submitted manuscript.
Öğretmenlerin farklı öğretim yöntemlerini derslerinde kullanmalarının onların sahip olduğu eğitim felsefesine bağlı olduğu vurgulanmaktadır. Öğretmen adaylarının öğretim yöntemleri tercihlerinin ve eğitime ilişkin felsefi eğilimlerinin belirlenmesi ve aralarındaki ilişkinin incelenmesi de onların gelecekte öğretmenlik mesleğine başladıklarında oluşturacakları sınıf atmosferi hakkında ipucu verebilir. Bu araştırma ile beden eğitimi öğretmen adaylarının felsefi eğilimlerini, tercih ettikleri öğretim stillerini ve stillere yönelik algılarını cinsiyet ve sınıf düzeylerine göre incelemek ve öğretmen adaylarının felsefi eğilimleri ile öğretim stili tercihleri arasında bir ilişki olup olmadığını ortaya koymak amaçlanmıştır. Araştırmaya 242 beden eğitimi öğretmen adayı dâhil edilmiştir. Araştırmada veri toplamak için “Beden Eğitimi Öğretmenleri Öğretim Stilleri ve Değer Algıları Anketi” ve “Eğitim Felsefesi Eğilimleri Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde bağımsız örneklemler t testi, tek yönlü varyans analizi ve pearson korelasyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonuçları beden eğitimi öğretmen adaylarının eğitim felsefesi eğilimlerinin cinsiyete göre sadece esasici eğitim felsefesinde fark olduğunu, sınıf düzeyine göre ise bir farklılık olmadığını ortaya koymuştur. Bununla birlikte beden eğitimi öğretmen adaylarının öğretim stili tercihlerinin cinsiyet ve sınıf değişkenlerine göre farklılaşmadığı, öğretmen adaylarının çeşitli eğitim felsefesi eğilimleri ile tercih ettikleri çeşitli öğretim stilleri arasında pozitif yönde düşük düzeyde ilişki olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Physical Training and Sports Pedagogy |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 4, 2024 |
Submission Date | October 15, 2023 |
Acceptance Date | February 9, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 35 Issue: 1 |
HACETTEPE JOURNAL OF SPORT SCIENCESCopyright © Hacettepe University Faculty of Sport Sciences |