BibTex RIS Cite

UZAKTAN EĞİTİM DERS İÇERİKLERİNDE BİLİŞSEL ERGONOMİ VE KULLANILABİLİRLİK

Year 2013, Issue: 26, 233 - 246, 01.10.2013

Abstract

Gelişen dünyanın bir parçası olan teknoloji ve internet, bilgiye erişmede sanal bir dünya oluşturmuştur. Bu sanal dünya içinde kendine yer bulan uzaktan eğitim ise bilgi erişimini bir adım ileriye götürmüştür. Uzaktan eğitim programının en önemli bileşenlerinden biri içeriktir. Uzaktan eğitimde ders içerikleri, tasarımcılar tarafından çoklu ortam araçları ve çeşitli yazılımlar kullanılarak hazırlanır ve internet üzerinden öğrenenlere sunulur. Yapısı itibariyle uzaktan eğitim, öğrenenlerin bireysel çalışma yapmasını gerektirmektedir ve bu nedenle içerikler daha etkili tasarlanmalıdır. İçeriklerin tasarlanması sürecinde öğrenenlerin bilişsel süreçleri hesaba katılmalı ve kazandırılması düşünülen bilgi ve becerilerin öğrenenlere fazla bilişsel yük getirmeden kolay anlaşılabilir olması sağlanmalıdır. Uzaktan eğitim içeriklerinin sunumunda kullanılan arayüzün öğrenenlerin sayfa içinde kolayca yönlenmelerini ve rahat kullanımlarını sağlayacak nitelikte olmalıdır. Bu yüzden uzaktan eğitim uygulamalarında içeriklerin hazırlanması sürecinde ergonominin bilişsel boyutu göz önünde bulundurulmalıdır.
Bu çalışmada Süleyman Demirel Üniversitesi Uzaktan Eğitim Meslek Yüksekokulu Büro Yönetimi ve Yönetici Asistanlığı bölümü için hazırlanan ders içerikleri bilişsel ergonomi ve kullanılabilirlik açısından teorik çerçevede değerlendirilmiş ve dikkat edilmesi gereken hususlara vurgu yapılmıştır.

COGNITIVE ERGONOMICS AND USABILITY IN DISTANCE EDUCATION COURSE CONTENT

Year 2013, Issue: 26, 233 - 246, 01.10.2013

Abstract

The technology and the internet, which are parts of the rapidly developing world, have created a virtual environment for accessing information. Distance education which is an important phenomenon in this environment takes a step further in aiding information access. One of the most important components of a distance education program is the course content. The course contents in distance education are prepared using various software and multimedia tools by designers and presented to the learners via the internet. As the structure of distance education requires learners to do individual study, course content should be designed more effectively. Learners' cognitive processes should be taken into account in the process of designing course content and the knowledge and skills that are aimed to be taught must be designed to be easily understood without imposing much cognitive load to the learner. The interface which is used for the presentation of distance education course content should be comfortable to the learner and be able to guide him/her without much effort. Therefore, in the process of course content preparation in distance education applications, cognitive aspects of ergonomics should be considered.

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA27SN82HA
Journal Section Articles
Authors

Hanife Çivril This is me

Emine Aruğaslan This is me

Gamze Yakut This is me

Publication Date October 1, 2013
Published in Issue Year 2013 Issue: 26

Cite

APA Çivril, H., Aruğaslan, E., & Yakut, G. (2013). UZAKTAN EĞİTİM DERS İÇERİKLERİNDE BİLİŞSEL ERGONOMİ VE KULLANILABİLİRLİK. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi233-246.

Journal of Suleyman Demirel University Institute of Social Sciences take part in national and international indices such as Akademia Social Sciences Index (ASOS), Business Source Corporate Plus (EBSCO), Scientific Indexing Services (SIS), Turkish Education İndex (TEİ), Directory of Research Journals Indexing (DRJI), Akademic Resource İndex (ResearchBib), Journal Factor, CiteFactor, Information Matrix for the Analysis of Journals (MİAR), Index Copernicus (IC), Social Sciences Citation Index (SOBİAD).