BibTex RIS Cite

ÖĞRETİM ÜYELERİNİN BİLİMSEL KONGRE TERCİHİNDE ETKİLİ OLAN UNSURLARI VE E-KONGRE HAZIRBULUNUŞLUK DÜZEYLERİNİ BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA

Year 2013, Issue: 26, 191 - 207, 01.10.2013

Abstract

Araştırmada temel amaç, öğretim üyelerinin bilimsel kongre tercihinde etkili olan unsurları ve e-kongre hazırbulunuşluk düzeylerini belirlemektir. Araştırmada betimsel araştırma modeli kullanılmıştır. Araştırmada veriler Acar (2012) tarafından geliştirilen “Öğretim Üyelerinin Bilimsel Kongre Tercihinde Etkili Olan Unsurları ve E-Kongre Hazırbulunuşluk Düzeylerini Belirleme Ölçeği” ile elde edilmiştir.
Araştırmada ulusal ve uluslararası kongrelere katılmış olan Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Teknoloji Fakültesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, Fen Fakültesi ve Edebiyat Fakültesinde görevli 150 öğretim üyesi ile yüz yüze görüşme gerçekleştirilmiştir. Yüz yüze görüşmeler neticesinde e-kongre konusunda bilgi sahibi olan 99 öğretim üyesi anket doldururken, bu konuda yeterli bilgi sahibi olmadığını belirten öğretim üyeleri anketleri boş iade etmeyi tercih etmişlerdir.
Araştırma öğretim üyelerinin bilimsel kongre tercihlerinde etkili olan unsurları belirlemek ve öğretim üyelerinin e-kongre hazırbulunuşluk düzeylerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma sonucunda, araştırmaya katılan öğretim üyelerinin bilimsel kongre tercihinde kongre konusunu, kongreyi düzenleyen kuruluşun saygınlığını ve kongre konusunun kendi profesyonel amaçlarına uyumluluğunu daha etkili, kongrenin düzenlendiği yerin iklimini çok az etkili olarak değerlendirdikleri görülmüştür. Öğretim üyelerinin e-kongre hazırbulunuşluk düzeyi ile ilgili değerlendirmelerinde ise, ödemenin gerçekleştirilmesi, sunum programını kullanabilme, kamera, mikrofon vb. iletişim araçlarının bilgisayar bağlantısını yapabilme ile ilgili hazırbulunuşluk düzeylerinin iyi düzeyde olduğu, web tabanlı programlama dilleri ile ilgili hazırbulunuşluk düzeylerinin ise diğer unsurlara göre biraz daha düşük orta düzeyde olduğu görülmüştür. Bu bulgular ışığında, öğretim üyelerinin kongre tercihinde kongre konusunu, kongreyi düzenleyen kurumun saygınlığını ve kongre konusunun kendi profesyonel amaçlarına uyumluluğunu önemli tercih unsurları olarak gördükleri, e-kongre hazırbulunuşluk düzeyi açısından ise
e-kongre formatı olan bir kongreye katılabilecek ve sunumlarını elektronik ortamda yapabilecek şekilde iyi düzeyde oldukları sonucuna varılmıştır.

A RESEARCH ON DETERMINATION OF AFFECTING FACTORS OF SCIENTIFIC CONGRESS CHOICE AND E-CONGRESS READINESS LEVEL OF INSTRUCTORS

Year 2013, Issue: 26, 191 - 207, 01.10.2013

Abstract

The main aim of this research is to determination of affecting factors of scientific congress choice and e-congress readiness level of instructors. Descriptive research model is used in this study. Theoretical information’s which are related to scientific congress and e-congress are taken from written and printed resources in the library and internet, and these are summarized and presented in this study. The data’s obtained through “Affecting Factors of Scientific Congress Choice and E-Congress Readiness Level of Instructors Scale” which is tested in pilot study and developed by authors.
In this research, face to face interviews conducted with 150 instructors who are participated in national and international congress and faculty members of Gazi Education Faculty, Faculty of Technology, Faculty of Economics and Administrative Sciences, Faculty of Sciences and Arts at Gazi University. As a result of face to face interviews, 99 instructors who have information about e-congress, was filled out the questionnaire, other instructors who have not sufficient information about e-congress, were chosen to give the blank questionnaire.
This research was conducted to determination of affecting factors of scientific congress choice and e-congress readiness level of instructors. As results of research, instructors who are participated in the survey, were evaluated some scale items which are subject of congress and conformity of the purpose of their professional more effective. And, they were evaluated one item which is the place of organizing the congress, less effective. Evaluation of instructors about e-congress readiness level show that realization of payment, use of presentation software, to connect camera, microphone and other communication devices to a computer are good level, but readiness level of web based programming languages is less than others and middle level. According to these findings, subject of congress, respectability of institution which is organize the congress, and conformity of the purpose of their professional are more important to scientific congress choice for instructors. Also, research findings show that instructors
e-congress readiness level is good level for join a congress which has
e-congress format and present papers on electronic media. These findings were supported and proven by statistically

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA27SH59AP
Journal Section Articles
Authors

Sami Acar This is me

Nimet Özgül Ünsal This is me

Publication Date October 1, 2013
Published in Issue Year 2013 Issue: 26

Cite

APA Acar, S., & Ünsal, N. Ö. (2013). ÖĞRETİM ÜYELERİNİN BİLİMSEL KONGRE TERCİHİNDE ETKİLİ OLAN UNSURLARI VE E-KONGRE HAZIRBULUNUŞLUK DÜZEYLERİNİ BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi191-207.

Journal of Suleyman Demirel University Institute of Social Sciences take part in national and international indices such as Akademia Social Sciences Index (ASOS), Business Source Corporate Plus (EBSCO), Scientific Indexing Services (SIS), Turkish Education İndex (TEİ), Directory of Research Journals Indexing (DRJI), Akademic Resource İndex (ResearchBib), Journal Factor, CiteFactor, Information Matrix for the Analysis of Journals (MİAR), Index Copernicus (IC), Social Sciences Citation Index (SOBİAD).