Babanzâde Ahmet Naim ve Ahmet Ağaoğlu Osmanlı’nın son dönemi ile Cumhuriyet’in ilk yıllarında yaşamış ve bu dönemlerdeki dinî, siyasî ve toplumsal gelişmelerle ilgili olarak yazdıklarıyla o döneme damgasını vurmuş iki aydındır. Ahlâk konusu ise dönemin değişen şartlarında, üzerinde en çok söz söylenen meselelerden biri olmuştur. Biz bu yazımızda, İslamcı görüşleriyle temayüz etmiş Babanzâde Ahmet Naim ile daha çok Türkçülük yanlısı fikirleriyle etkili olmuş Ahmet Ağaoğlu’nun, ahlâkın nazarî/teorik yönüyle alakalı görüş ve düşüncelerini tespit ve değerlendirmeye çalıştık. Makale hacmini aşmamak adına bu iki ismin amelî/pratik ahlâka ilişkin fikirlerini bir başka makalede değerlendirmeyi düşünüyoruz
AĞAOĞLU, A., “İslam’da Da’vâ-yı Milliyet”, Türk Yurdu, Yıl: 3, 1330/1914, C. VI, S. 10, s. 2320-2329 ve Yıl: 3, 1330/1914, C. VII, S. 11, s. 2381-2390
AĞAOĞLU, A., Hukuk Tarihi, Hukuk Talebesi Cemiyeti Yayınları, İst., 1931
AĞAOĞLU, A., “Cemiyet Hayatımızda Noksan Prensipler”, Cumhuriyet, 15 Mart 1935
AĞAOĞLU, A., Üç Medeniyet, Milli Eğitim Basımevi, Birinci Basılış, İst., 1972
AKALIN, G., Türk Düşünce ve Siyasî Hayatında Ahmet Ağaoğlu, Hacettepe Ü. Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara, 1999
AKARSU, B., Çağdaş Felsefe, İnkılap Kitabevi, İkinci Baskı, İst., 1987
AKÇURA, Y., Üç Tarz-ı Siyaset, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara, 2007
ARON, R., Sosyolojik Düşüncenin Evreleri, Çeviren: Korkmaz Alemdar, Bilgi Yayınları, 3. Baskı, Ankara, 1994
AYDIN, M., Din Felsefesi, Dokuz Eylül Ü. Yayınları, İzmir, 1990
BABANZÂDE A. N., Temrînât:Sarf-ı Arabîye Mahsus (Eski harflerle), Mahmut Bey Matbaası, İst., 1316/1900
BABANZÂDE A. N., “Sıdk-ı Nübüvvet-i Muhammediye’nin Târîhen Sübûtu”, Sırât-ı Müstakîm Mec., 1324/1908, C. 1, S. 11, s. 172-173
BABANZÂDE A. N., “İslam’da Da’vâ-yı Kavmiyet”, Sebîlürreşâd Mec., C. 12, S. 293, 10 Nisan 1330 (1914), s. 114-128
BABANZÂDE A. N., İslam Ahlâkının Esasları, Sadeleştiren: Ömer Rıza Doğrul, Yücel Yayınları, İst., 1963
BABANZÂDE A. N., Genel Çizgileriyle İslam, Yeni Harflerle Sadeleştiren?, Çığır Yayınları, İst., 1975
CEYLAN, A., Sırât-ı Müstakîm ve Sebîlürreşâd Mecmuâları Fihristi, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara, 1991
ÇAĞRICI, M., “Ahlâk”, TDVİA, C. 2, İst., 1989, s. 1-9
ÇAKAN, İ. L., “Babanzâde Ahmed Naim”, TDVİA, C. 4, İst., 1991, s. 375- 376
ÇETİN, A., Babanzâde Ahmet Naim Efendi’ye Göre Ahlâk Meselesi, Selçuk Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya 1995
ÇETİN, A., Ahmet Ağaoğlu’nun Din ve Toplum Anlayışı, Süleyman Demirel Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Isparta, 2011
DURKHEIM, E., Ahlâk Eğitimi, Çeviren: Oğuz Adanır, Say Yay., İkinci Baskı, İst., 2010
ERDEM, H., “İslam Ahlâkı ve Özellikleri”, Selçuk Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı: 2, Konya, 1986, s. 229-234
ERDEM, H., Ahlâkâ Giriş, Günay Ofset, Konya, 1994
ERDEM, H., Son Devir Osmanlı Düşüncesinde Ahlâk, Dem Yayınları, İst., 2006
GEORGES L. F., Mebâdî-i Felsefe’den İlmü’n-Nefs, Tercüme: Babanzâde Ahmed Naim, Eski harflerle, Matbaâ-yı Âmire, İst., 1331/1915
İBN MANZÛR, Lisânu’l-Arab, C.X, Beyrut, 1956
KARA, İ., “İslamcılarla Türkçüler Arasında Bir Milliyetçilik Tartışması”, Din İle Modernleşme Arasında, Dergâh Yayınları, İkinci Basım, İst., 2005
KARA, İ., Bir Felsefe Dili Kurmak, Dergâh Yayınları, İkinci Basım, İst., 2005
KILIÇ, R., “Ahlâk Kavramının Analizi”, İslam Ahlâkı ve Sevgi, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara, 2007
TOKER, N.- TEKİN, S., “Batıcı Siyasî Düşüncenin Karakteristikleri ve Evreleri: ‘Kamusuz Cumhuriyet’ten Kamusuz Demokrasi’ye”, Modern Türkiye’de Siyasî Düşünce, C. 3: Modernleşme ve Batıcılık,
BABANZADE AHMET NAIM AND AHMET AGAOGLU’S CONCEPT OF THEORETICAL MORALS
Babanzade Ahmet Naim and Ahmet Agaoglu are the two intellectuals who lived in the late Ottoman era and the first years of Republic, and also marked with their writings in relation with religious, political and social developments in these periods. Issue of morals has been one of the most mentioned issues during changing conditions of the era. In this our article, we have distinguished Ahmet Naim who is acknowledged with the ideas and thoughts of Islamic aspects and Ahmet Agaoglu who was more effective with the ideas of pro-Turkism. We have tried to evaluate their thoughts related to theoratical morals. Not to exceed the volume of this article, we think to evaluate their ideas of practical morals in another article.
AĞAOĞLU, A., “İslam’da Da’vâ-yı Milliyet”, Türk Yurdu, Yıl: 3, 1330/1914, C. VI, S. 10, s. 2320-2329 ve Yıl: 3, 1330/1914, C. VII, S. 11, s. 2381-2390
AĞAOĞLU, A., Hukuk Tarihi, Hukuk Talebesi Cemiyeti Yayınları, İst., 1931
AĞAOĞLU, A., “Cemiyet Hayatımızda Noksan Prensipler”, Cumhuriyet, 15 Mart 1935
AĞAOĞLU, A., Üç Medeniyet, Milli Eğitim Basımevi, Birinci Basılış, İst., 1972
AKALIN, G., Türk Düşünce ve Siyasî Hayatında Ahmet Ağaoğlu, Hacettepe Ü. Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara, 1999
AKARSU, B., Çağdaş Felsefe, İnkılap Kitabevi, İkinci Baskı, İst., 1987
AKÇURA, Y., Üç Tarz-ı Siyaset, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara, 2007
ARON, R., Sosyolojik Düşüncenin Evreleri, Çeviren: Korkmaz Alemdar, Bilgi Yayınları, 3. Baskı, Ankara, 1994
AYDIN, M., Din Felsefesi, Dokuz Eylül Ü. Yayınları, İzmir, 1990
BABANZÂDE A. N., Temrînât:Sarf-ı Arabîye Mahsus (Eski harflerle), Mahmut Bey Matbaası, İst., 1316/1900
BABANZÂDE A. N., “Sıdk-ı Nübüvvet-i Muhammediye’nin Târîhen Sübûtu”, Sırât-ı Müstakîm Mec., 1324/1908, C. 1, S. 11, s. 172-173
BABANZÂDE A. N., “İslam’da Da’vâ-yı Kavmiyet”, Sebîlürreşâd Mec., C. 12, S. 293, 10 Nisan 1330 (1914), s. 114-128
BABANZÂDE A. N., İslam Ahlâkının Esasları, Sadeleştiren: Ömer Rıza Doğrul, Yücel Yayınları, İst., 1963
BABANZÂDE A. N., Genel Çizgileriyle İslam, Yeni Harflerle Sadeleştiren?, Çığır Yayınları, İst., 1975
CEYLAN, A., Sırât-ı Müstakîm ve Sebîlürreşâd Mecmuâları Fihristi, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara, 1991
ÇAĞRICI, M., “Ahlâk”, TDVİA, C. 2, İst., 1989, s. 1-9
ÇAKAN, İ. L., “Babanzâde Ahmed Naim”, TDVİA, C. 4, İst., 1991, s. 375- 376
ÇETİN, A., Babanzâde Ahmet Naim Efendi’ye Göre Ahlâk Meselesi, Selçuk Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya 1995
ÇETİN, A., Ahmet Ağaoğlu’nun Din ve Toplum Anlayışı, Süleyman Demirel Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Isparta, 2011
DURKHEIM, E., Ahlâk Eğitimi, Çeviren: Oğuz Adanır, Say Yay., İkinci Baskı, İst., 2010
ERDEM, H., “İslam Ahlâkı ve Özellikleri”, Selçuk Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı: 2, Konya, 1986, s. 229-234
ERDEM, H., Ahlâkâ Giriş, Günay Ofset, Konya, 1994
ERDEM, H., Son Devir Osmanlı Düşüncesinde Ahlâk, Dem Yayınları, İst., 2006
GEORGES L. F., Mebâdî-i Felsefe’den İlmü’n-Nefs, Tercüme: Babanzâde Ahmed Naim, Eski harflerle, Matbaâ-yı Âmire, İst., 1331/1915
İBN MANZÛR, Lisânu’l-Arab, C.X, Beyrut, 1956
KARA, İ., “İslamcılarla Türkçüler Arasında Bir Milliyetçilik Tartışması”, Din İle Modernleşme Arasında, Dergâh Yayınları, İkinci Basım, İst., 2005
KARA, İ., Bir Felsefe Dili Kurmak, Dergâh Yayınları, İkinci Basım, İst., 2005
KILIÇ, R., “Ahlâk Kavramının Analizi”, İslam Ahlâkı ve Sevgi, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara, 2007
TOKER, N.- TEKİN, S., “Batıcı Siyasî Düşüncenin Karakteristikleri ve Evreleri: ‘Kamusuz Cumhuriyet’ten Kamusuz Demokrasi’ye”, Modern Türkiye’de Siyasî Düşünce, C. 3: Modernleşme ve Batıcılık,
Çetin, A. (2012). Babanzâde Ahmet Naim ve Ahmet Ağaoğlu’nda “Da’vâ-yı Ahlâk-ı Nazarî”. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(15), 317-344.
Journal of Suleyman Demirel University Institute of Social Sciences take part in national and international indices such as Akademia Social Sciences Index (ASOS), Business Source Corporate Plus (EBSCO), Scientific Indexing Services (SIS), Turkish Education İndex (TEİ), Directory of Research Journals Indexing (DRJI), Akademic Resource İndex (ResearchBib), Journal Factor, CiteFactor, Information Matrix for the Analysis of Journals (MİAR), Index Copernicus (IC), Social Sciences Citation Index (SOBİAD).