YÜKSEKÖĞRETİMİN FİNANSMANINDA ALTERNATİF STRATEJİLER: DÜNYADAKİ UYGULAMALAR ve TÜRKİYE’DE MEVCUT DURUM ÜZERİNDEN KARŞILAŞTIRMALI BİR ANALİZ
Yıl 2016,
Sayı: 23, 269 - 290, 25.11.2016
Naif Fıratcan Çınar
,
Serpil Ağcakaya
Öz
Küreselleşmeyle birlikte, tüm ülkelerin yükseköğretim politikalarını
rekabetçi, yenilikçi bir şekilde dizayn etmeleri; alternatif finans yöntemleri
geliştirerek AR-GE ve bilimsel projelerini/çalışmalarını artırmalarının
Türkiye’de yükseköğretim sistemine önemli bir katkı sağlayacağının yanında
dış rekabette de ülkemizi ön sıralara getireceği değerlendirilmektedir.
Türkiye’de yükseköğretim sistemine bakıldığında gerek devlet
gerekse de vakıf yükseköğretim kurumlarında nicelik ve nitelik anlamında
önemli gelişmeler yaşandığı görülmektedir. Giderek artan yükseköğretim
kurumları sayıları ile bunların kontenjanları ve yükseköğretime ayrılan
kaynaklar bunların başındadır. Küreselleşmenin beraberinde getirdiği en
önemli kavram olan rekabetin de etkisiyle ülkelerin, yükseköğretim finansman
sistemlerinin gözden geçirilmesi bir zorunluluk haline gelmiştir.
Kaynakça
- AKÇA, H., (2012), “Yükseköğretimin Finansmanı ve Türkiye İçin
Yükseköğretim Finansman Modeli Önerisi”, Celal Bayar Üniversitesi
İ.İ.B.F. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 19(1): 91-104.
- AKTAN, C. C., (2004), “İdeal Bir Üniversite İçin On Temel İlke”, Nasıl Bir
Üniversite içinde (ed. Coşkun Can Aktan), , Değişim Yayınları.
İstanbul.
- BAYKUL GÜVENCE, S., (2008), “Küreselleşen Dünyada Kalkınma
Sürecindeki AB’deki ve Türkiye’deki Eğitim Finansmanının
Karşılaştırılması”, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
(Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul.
- BAYRAKLI, H. vd., (2007), “Yükseköğretim Finansman Politikaları Ve
Kurum Başarısına Etkisi”, Afyon Kocatepe Üniversitesi İ.İ.B.F.
Dergisi, 9(1): 1-29.
- BOK, D., (2007), Piyasa Ortamında Üniversiteler Yükseköğretimin
Ticarileşmesi, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
- BURAL, İ. N., (2007), “Avrupa Birliği Yükseköğretim Politikaları ve Türkiye
(Avrupa Yükseköğretim Alanı, Erasmus ve Türkiye İlişkileri” Atılım
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayımlanmamış Yüksek
Lisans Tezi), Ankara.
- BUYRUKOĞLU, S., (2010), “Yükseköğretim Hizmetinin Finansmanı ve
Devlet Üniversitelerinin Performansını Ölçmeye Yönelik Bir
Analiz”, Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
(Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Trabzon.
- ÇİMEN, O., (2012), “Yükseköğretimde Talep-Finansman-Kalite İlişkisi”,
Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Elektronik Dergisi, 3(6):
159-182.
- DEMİRBAŞ, T., (2009), “Devlet Üniversitelerine Ödenek Tahsisinde Yeni
Bir Yaklaşım: Performansa Bağlı Ödenek Tahsisi”, İstanbul
Üniversitesi Maliye Araştırma Merkezi Konferansları, 52: 59-75.
- DEMİRİZ, N., (2013), “Darülfünun’dan 2012’ye Yükseköğretimde Ücretli
Eğitim”, VI. Ulusal Lisansüstü Eğitim Sempozyumu Bildiriler Kitabı,
Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayınları, Sakarya.
- DEMİRTAŞ, B., (2008), “Atatürk Döneminde Eğitim Alanında Yaşanan
Gelişmeler”, Gazi Akademik Bakış, 1(2): 155-176.
- DURGUN, Ö., (2002), “Küreselleşen Dünyada Kalkınma Süreci Bağlamında
Eğitim Harcamaları ve Türkiye Örneği”, Marmara Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayımlanmamış Doktora Tezi), İstanbul.
- ERDİL, E. vd., (2013), “Değişen Üniversite-Sanayi İşbirliğinde Üniversite
Örgütlenmesi”, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 68(2): 95-127.
- ERDOĞAN, İ., (2001), “Ulusal Kalkınma ve Eğitim İlişkisi”, Liberal Düşünce
Dergisi, 21, ss. 34-39.
- ERGUVAN, İ. D., (2010), “Vakıf Üniversitelerinin Türkiye Yükseköğretim
Sistemine Etkilerinin İncelenmesi”, Marmara Üniversitesi Eğitim
Bilimleri Enstitüsü (Yayımlanmamış Doktora Tezi), İstanbul.
- GÖLPEK, F., (2008), “Adalet ve Etkinlik Amaçları Bakımından
Yükseköğretimde Finansman Politikası: Türkiye Örneği”, Uludağ
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayımlanmamış Doktora
Tezi), Bursa.
- GÖLPEK, F., (2010), “Yükseköğretimin Finansmanında Fayda-Maliyet
Analizi”, EKEV Akademi Dergisi, 44:. 343-352.
- GÖLPEK, F., (2011), “Türkiye’de Yükseköğretimin Getirileri ve Fiyatı: Tıp
Fakültesi Örneği”, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1(3): 134-141.
- GÜLCAN, M. G., (2010), Avrupa Birliği ve Eğitim, Pegem Akademi
Yayınları Ankara.
- GÜNAY, D. ve GÜNAY, A., (2011), “1933’den Günümüze Türk
Yükseköğretiminde Niceliksel Gelişmeler”, Yükseköğretim ve Bilim
Dergisi, 1(1): 1-22.
- GÜRÜZ, K., (2003), Dünyada ve Türkiye’de Yükseköğretim, ÖSYM
Yayınları Ankara.
- GÜVEN, İ., (2002), “Yeni Gelişmeler Işığında Yükseköğretimde Yapısal
Dönüşümler”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi
Dergisi, 35(12): 92-110.
- İLAĞA, H., (2010), “Vakıf Yükseköğretim Kurumlarının Mali Özerkliği ve
Vergilendirilmesi”, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
(Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul.
- İLYAS, İ. E., (2012), “Yükseköğretimin Finansmanı: Türkiye İçin Model
Önerisi”, Kalkınma Bakanlığı Sosyal Sektörler ve Koordinasyon
Genel Müdürlüğü (Uzmanlık Tezi), Ankara.
- İNANDI, Y., (2005), “AB Ülkeleri Eğitim Sistemi ile Türk Eğitim Sisteminde
Eğitimin Yönetimi ve Finansmanı”, Marmara Üniversitesi Eğitim
Bilimleri Enstitüsü (Yayımlanmamış Doktora Tezi), İstanbul.
- KARACAN, A. R., (2004), “Türkiye’de ve Bazı Ülkelerde Yükseköğretim
Kurumlarının Temel İşlevi ve Merkezî Düzenlemeye Karşı
Üniversitelerin Kurumsal Özerklik Beklentileri”, Ege Akademik
Bakış, 4(12): 1-13.
- KARATAŞ, S., (2006), “Türkiye’de Yükseköğretim Finansman Politikaları
ve Kurum Başarısına Etkisi”, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal
Bilimler Enstitüsü (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Afyonkarahisar.
- KAVAK, Y., (2011), “Türkiye’de Yükseköğretimin Görünümü ve Geleceğe
Bakış”, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1(2): 55-58.
- KESİK, A., (2003), Yükseköğrenimde Yeni Bir Finansman Modeli Önerisi,
Maliye Bakanlığı APK Kurulu Yayını, Ankara.
- KOCABIÇAK, Ü. ve ÇETİNTAŞ, İ., (2011), “Üniversite-Sanayi İşbirliğinde
Yeni Bir Yaklaşım: 3 Kazan Metodu”, Uluslararası Yükseköğretim
Kongresi: Yeni Yönelişler ve Sorunlar (UYK-2011) 27-29 Mayıs
2011, İstanbul, 3: 2251-2255.
- MERİÇ, M., (1995), “Türkiye’de Yükseköğretim Hizmetlerinin
Finansmanına Alternatif Yaklaşımlar”, Dokuz Eylül Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayımlanmamış Doktora Tezi), İzmir.
- MERİÇ, M., (1998), “Türkiye’de Yükseköğretimde Finansman Sorunu”,
Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi,
13(1): 49-66.
- Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, (1996), 15. Milli
Eğitim Şurası, MEB Basımevi. İstanbul.
- MUTLUER, M. K., (2008), Türkiye’de Yükseköğretimin Başlıca Sorunları ve
Sorunlara Çözüm Önerileri, Maliye Bakanlığı SGB Yayını Ankara.
- NARDALI, S. ve TANYERİ, M., (2011), “Yükseköğretimde Markalaşma”,
İşletme Fakültesi Dergisi, 12(2): 309-319.
- OCAK, A., (2009), “Küresel Yükseköğretim Pazarı ve Güncel Eğilimler”,
Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayımlanmamış
Yüksek Lisans Tezi), İstanbul.
- ÖZER, M., (2012), “Türkiye’de Uluslararası Öğrenciler”, Yükseköğretim ve
Bilim Dergisi, 2(1): 10-13.
- SAKINÇ, S. ve AYBARÇ BURSALIOĞLU, S., (2012), “Yükseköğretimde
Küresel Bir Değişim: Girişimci Üniversite Modeli”, Yükseköğretim
ve Bilim Dergisi, 2(1): 92-99.
- SARUÇ, N. T., (2011), “Yarı Kamusal Mal Olarak Yükseköğretimin
Finansmanı ve Finansman Modellerinin Algılanan Adalet Düzeyi:
Sakarya Üniversitesi Paydaş Görüşleri”, Uluslararası Yükseköğretim
Kongresi: Yeni Yönelişler ve Sorunlar, İstanbul.
- SÖYLER, İ., (2009), “Yükseköğretimin Finansmanı: Yeni Beklentiler ve
Hedefler Işığında Normatif Bir Yaklaşım”, Sayıştay Dergisi, 72: 3-
26.
- TÖSTEN, R. ve EKİNCİ, İ., (2012), “Japon Eğitim Sisteminde
Yükseköğretim”, The Journal of Academic Social Science Studies
(JASSS), 5(8): 1185-1196.
- YAŞAR, B. B., (2002), “Vakıf Üniversitelerinin Türk Yükseköğretim
Sistemindeki İşlevlerinin ve Eğitim Programlarının
Değerlendirilmesi”, Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri
Enstitüsü (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Gaziantep.
- YÜKSEL, S., (2002), “Yükseköğretimde Eğitim-Öğretim Faaliyetleri ve
Örtük Program”, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1):
361-370.