TÜRKÇE EĞİTİMİNDE ÖĞRENCİ GELİŞİM DURUMUNUN BELİRLENMESİNDE SÜREÇ TEMELLİ TAMAMLAYICI ÖLÇME DEĞERLENDİRME YÖNTEM ve ARAÇLARI
Yıl 2017,
Sayı: 28, 263 - 292, 31.10.2017
Ali Göçer
,
Sevtap Arslan
,
Ceyda Çaylı
Öz
Türkçe eğitimini sürdüren uygulayıcıların süreç değerlendirme
yaklaşımı çerçevesinde kullanılması gereken tamamlayıcı/bütünleyici ölçme
araçları ve bunların kullanılması hakkında ön bilgi sahibi olmaları büyük önem
taşımaktadır. Bu açıdan çalışmanın amacı, Türkçe eğitiminde süreç
değerlendirme yaklaşımı çerçevesinde işlev gören tamamlayıcı/bütünleyici
değerlendirme araçlarına ve bunların kullanım yollarına işaret etmektir.
Araştırmada literatür taraması yapılarak elde edilen kuramsal bilgilere ek
olarak uygulama alanına taşınması, kullanımı ve elde edilen sonuçların
öğrenenlerin öğrenmesine katkı verecek biçimde kullanılması amacıyla
gerekli açıklama ve ipuçları verilmiştir.
Bu çerçevede tamamlayıcı/bütünleyici değerlendirme araçlarının
uygulamalara taşınması ve kullanımının yaygınlaşması için birtakım
önerilerde bulunulmuştur.
Kaynakça
- Akdağ, Hakan ve Çoklar Ahmet Naci (2009). İlköğretim 6. ve 7. Sınıf Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Dersi Proje ve Performans Görevlerini
Hazırlarken Yararlandıkları Kaynaklar, Internet’in Yeri ve
Karşılaştıkları Güçlükler. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler
Enstitüsü Dergisi, 2, 1-16.
- Alıcı, Devrim (2010). Öğrenci Performansının Değerlendirilmesinde
Kullanılan Diğer Ölçme Araç ve Yöntemleri (ss. 127-168), Eğitimde
Ölçme Değerlendirme (Ed. Satılmış Tekindal, 2. Baskı). Ankara:
Pegem Akademi Yayıncılık.
Arslan, Derya ve Ilgın, Havva (2011). Türkçe Dersinde Öğrenci
Günlüklerinin Değerlendirme Aracı Olarak Kullanılması. Mustafa
Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8 (16), 225-
238.
- Atasoy, Şengül ve Akdeniz, Ali Rıza (2006). Yapılandırmacı Öğrenme
Kuramına Uygun Geliştirilen Çalışma Yapraklarının Uygulama
Sürecinin Değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 170, 157-175.
Aydın, Fatih ve Kocalar, Ali Osman (2014). Coğrafya Bölümü Öğrencilerinin
Portfolyo Değerlendirmeye İlişkin Görüşleri. Marmara Coğrafya
Dergisi, 30, 69-85.
- Aydına, Şule (2015). Çalışma Yapraklarıyla Kesirler Konusunun Öğretiminin
6. Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarılarına Etkisi
(Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi Eğitim
Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
Ayyıldız, Nezir (2010). 6. Sınıf Matematik Dersi Geometriye Merhaba
Ünitesine İlişkin Kavram Yanılgılarının Giderilmesinde Öğrenme
Günlüklerinin Etkisinin İncelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek
Lisans Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
İstanbul.
- Bahar, Mehmet; Nartgün, Zekeriya; Durmuş, Soner ve Bıçak, Bayram (2015).
Geleneksel-Tamamlayıcı Ölçme ve Değerlendirme Teknikleri
Öğretmen El Kitabı (7. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
Bahar, Mehmet; Öztürk, Emel ve Ateş, Salih (2002). Yapılandırılmış Grid
Metodu ile Lise Öğrencilerinin Newton’un Hareket Yasası, İş, Güç
ve Enerji Konusundaki Anlama Düzeyleri ve Hatalı Kavramlarının
Tespiti, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi,
Bildiriler Kitabı, ODTÜ, Ankara.
- http://www.fedu.metu.edu.tr/ufbmek5/b_kitabi/PDF/Fizik/Poster/t9
7. pdf Erişim tarihi: 29 Mart 2016.
Bahçeci, Dilber ve Kuru, Mustafa (2008). Portfolyo Değerlendirmenin
Üniversite Öğrencilerinin Öz-Yeterlik Algısı ve Yaşam Becerileri
Üzerine Etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi
Dergisi, 9(1), 97-111.
- Baki, Adnan ve Bütüner, Suphi Önder (2009). Kırsal Kesimdeki Bir
İlköğretim Okulunda Proje Yürütme Sürecinden Yansımalar.
İlköğretim Online, 8(1), 146-158.
Başol, Gülşah (2015). Eğitimde Ölçme Değerlendirme (Genişletilmiş 3.
Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
Baştürk, Ramazan (2005). Ölçme Araçları (ss. 235-265), Öğretimde
Planlama ve Değerlendirme (Ed. Melek Öztürk). İstanbul: Lisans
Yayıncılık.
- Bayram, Hüseyin (2012). Sosyal Bilgiler Dersinde Alternatif Ölçme
Değerlendirme Yöntemi Olarak Portfolyo (Öğrenci Ürün) Dosyası,
Performans ve Proje Görevi Uygulamasına İlişkin Öğretmen
Görüşleri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kilis 7 Aralık
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kilis.
Bedir, Adil; Polat, Merve ve Sakacı, Tansel (2009). İlköğretim 7. Sınıf Fen ve
Teknoloji Dersine Ait Bir Uygulama Çalışması: Portfolyo. C.B.Ü.
Fen Bilimleri Dergisi 5(1), 45-58.
- Benzer, Ahmet ve Eldem, Esma (2013). Türkçe ve Edebiyat Öğretmenlerinin
Ölçme ve Değerlendirme Araçları Hakkında Bilgi Düzeyleri.
Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(2), 649-664.
- Biri, Hasan (2014). Akran Değerlendirme Yönteminin Öğretmen Eğitimine
Katkısı (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Karadeniz Teknik
Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
Bozdoğan, Ayşegül (2007). Fen Bilgisi Öğretiminde Çalışma Yaprakları ile
Öğretimin Öğrencilerin Fen Bilgisi Tutumuna ve Mantıksal Düşünme
Becerilerine Etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çukurova
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
- Coştu, Bayram ve Ünal, Suat (2005). Le-Chatelier Prensibinin Çalışma
Yaprakları ile Öğretimi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Elektronik Eğitim
Fakültesi Dergisi,1(1), 1-22.
Çakmaklı, Aysun (2008). Yapılandırılmış İletişim Gridi Tekniğinin Öğrenci
Performansını Ölçme Süreci Açısından Etkililiğinin İncelenmesi
(Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Abant İzzet Baysal
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
- Çelik, Embiya (2015). Akran Değerlendirme Yönteminin İnternet Üzerinden
Herkese Açık Kurslarda Kullanımı: Bir Durum Çalışması
(Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi Eğitim
Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
- Çelikkaya, Tekin (2014). Tanılayıcı Dallanmış Ağaç (ss. 175-194), Eğitimde
Ölçme ve Değerlendirme (Ed. Savaş Baştürk). Ankara: Nobel
Akademik Yayıncılık.
Çelikkaya, Tekin (2014). Yapılandırılmış Grid (ss. 195-214), Eğitimde Ölçme
ve Değerlendirme (Ed. Savaş Baştürk). Ankara: Nobel Akademik
Yayıncılık.
Çınkı, Ayşe (2007). Fen Bilgisi Deneylerinde V-Diyagramları ve Çalışma
Yaprakları Kullanımının İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Başarıları
Üzerine Etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Balıkesir
Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
Çifti, Sabahattin (2010). İlköğretim Birinci Kademe 4. ve 5. Sınıf
Öğretmenlerinin Performans Görevlerine İlişkin Görüşleri.
İlköğretim Online, 9(3), 934-951.
- Demircioğlu, Hülya ve Atasoy, Şengül (2006). Çalışma Yapraklarının
Geliştirilmesine Yönelik Bir Model Önerisi. Dokuz Eylül Üniversitesi
Buca Eğitim Fakültesi Dergisi 19, 71-79.
Demircioğlu, Hülya; Demircioğlu, Gökhan ve Yadigaroğlu, Mustafa (2014).
Çalışma Yapraklarının Öğrencilerin Yükseltgenme ve İndirgenme
Kavramlarını Anlamaları Üzerine Etkisi. Eğitim ve Öğretim
Araştırmaları Dergisi, 3(2), 243-256.
- Dilekmen, Mücahit ve Aydoğdu, Fatih (2015). Sınıf Öğretmenlerinin
Performans Görevlerine İlişkin Algılarının Değerlendirilmesi.
Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi VIII(I), 51-62
Herdman, Elizabeth Anne (2006). Derleme Makale Yazımında Konferans ve
Bildiri Sunumu Hazırlamada Pratik Bilgiler (Zeynep Dörtbudak,
Çev). Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 3 (1), 2-4.
- Duban, Nil ve Küçükyılmaz, E. Aysın (2008). Sınıf Öğretmeni Adaylarının
Alternatif Ölçme-Değerlendirme Yöntem ve Tekniklerinin Uygulama
Okullarında Kullanımına İlişkin Görüşleri. İlköğretim Online, 7(3),
769-784.
Er Nas, Sibel; Çepni, Salih; Yıldırım, Nagihan ve Şenel, Tülay (2007).
Çalışma Yapraklarının Öğrenci Başarısı Üzerindeki Etkisi: Asit Baz
Örneği. Edu 7, 2(2), Sayfa Sayısı Belirtilmemiş.
Gelbal, Salahattin ve Kelecioğlu, Hülya (2007). Öğretmenlerin Ölçme ve
Değerlendirme Yöntemleri Hakkındaki Yeterlik Algıları ve
Karşılaştıkları Sorunlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Dergisi, 33, 135-145.
- Girgin, Yüksel (2012). İlköğretim 8. Sınıf Türkçe Ders Kitaplarındaki
Metinlerde Kavram Haritası Kullanımının Öğrencilerin Okuduğunu
Anlama Becerileri Üzerine Etkisi (Yayımlanmamış Doktora Tezi).
Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
Göçer, Ali (2009). Türkçe Öğretiminde Ölçme ve Değerlendirme (ss. 375-
416), İlköğretimde Türkçe Öğretimi (Editörler: Ahmet Kırkkılıç ve
Hayati Akyol, 2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
- Göçer, Ali (2014a). Performans Görevi Kalkmalı mı? 28.04.2014 tarihli Raikal
İnternet: Yeni Söz Sayfası.
http://www.radikal.com.tr/yenisoz/performans-gorevi-kalkmali-mi1189111/ Erişim Tarihi: 12.05.2016
Göçer, Ali (2014b). Türkçe Öğretiminde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara:
Pegem Akdemi.
Göçer, Ali ve Çavuş, Sevtap (2016). Türkçe Eğitiminde
Alternatif/Tamamlayıcı Değerlendirme Aracı Olarak Tanılayıcı
Dallanmış Ağaç ve Yapılandırılmış Grid Kullanımı. Yüzüncü Yıl
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 30, 24-36.
- Grace, Cathy (1992). The Portfolio and Its Use: Developmentally Appropriate
Assessment of Young Children.
http://202.116.45.198/xxjsjy/webcourse/course/ztyx/read/05/18/01.p
df Erişim Tarihi: 11.05.2016
Güven, Gökhan (2013). Fen ve Teknoloji Laboratuvar Uygulamalarında
Sınıf Öğretmeni Adaylarının Yansıtıcı Günlük Yazım ve
Epistemolojik İnançlarının İncelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek
Lisans Tezi). Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Bilimleri
Enstitüsü, Muğla.
Kalaycı, Nurdan ve Çakmak, Melek (2000). Kavram Haritalarının Öğretim
Sürecinde Kullanılması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 24,
571-580.
- Kan, Adnan (2007). Portfolyo Değerlendirme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim
Fakültesi Dergisi, 32, 133-144.
Kan, Adnan. (2009). Ödev ve Projeler (ss. 269-292), Eğitimde Ölçme ve
Değerlendirme (Ed. Hakan Atılgan, 4. Baskı). Ankara: Anı
Yayıncılık.
Kanatlı, Fikriye (2008). Alternatif Ölçme ve Değerlendirme Teknikleri
Konusunda Sınıf Öğretmenlerinin Görüşlerinin Değerlendirilmesi
(Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Mustafa Kemal Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü, Hatay.
- Kandır, Adalet ve Türkoğlu Didem (2015). MEB 2013 Okul Öncesi Eğitim
Programı’nın Müzikal Becerilerin Gelişimi Yönünden
Değerlendirilmesi. Hacettepe University Faculty of Health Sciences
Journal. 1, No Suppl2, 339-350.
Kaptan, Fitnat (1998). Fen Öğretiminde Kavram Haritası Yönteminin
Kullanılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4, 95-
99.
- Karadağ, Engin ve Öney, Ahmet (2006). İlköğretim Birinci Kademede
Portfolyo Dosyalarının Değerlendirme Aracı Olarak
Kullanılabilirliği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi
Dergisi, 7(2), 235-246.
Kaya, Türkan (2011). İlköğretim İkinci Kademe Türkçe Dersi Proje Görevi
Başarı Puanları İle Akademik Başarı ve Derse Yönelik Tutum
Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi (Yayımlanmamış Yüksek
Lisans Tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri
Enstitüsü, Trabzon.
- Kaymakcı, Selahattin (2006). Tarih Öğretmenlerinin Çalışma Yaprakları
Hakkındaki Görüşleri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
Karadeniz Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trabzon.
Kılınç, Ahmet (2007). Bir Öğretim Stratejisi Olarak Kavram Haritalarının
Kullanımı. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2),
21-48.
Korkmaz, Hünkar ve Kaptan, Fitnat (2002). Fen Eğitiminde Öğrencilerin
Gelişimini Değerlendirmek İçin Portfolyo Kullanımı Üzerine Bir
İnceleme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 167-
176.
Kutlu, Ömer; Doğan, C. Deha ve Karakaya, İsmail (2010). Öğrenci
Başarısının Belirlenmesinde Performans ve Portfolyoya Dayalı
Durum Belirleme (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
- Nartgün, Zekeriya (2008). Duyuşsal Nitelikler ve Ölçülmesi (ss. 143-196),
Eğitimde Ölçme Değerlendirme (Editörler: Serdar Erkan ve Müfit
Gömleksiz, X. Baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
Oğuz Çuhadaroğlu, Ebru ve Yılmaz, Kürşad (2007). Sınıf İçi Gözlem Araç
ve Teknikleri: Kavramsal Bir Çözümleme. Sosyal Bilimler
Araştırmaları Dergisi, 1, 77-97.
- Orhan, Ahmet Turan (2007). Fen Eğitiminde Alternatif Ölçme ve
Değerlendirme Yöntemlerinin İlköğretim Öğretmen Adayı, Öğretmen
ve Öğrenci Boyutu Dikkate Alınarak İncelenmesi (Yayımlanmamış
Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Oscarson, Mats (2013). The Challenge of Student Self-assessment in
Language Education. Voices in Asia Journal, 1(1), 1-14.
- Öncü, Hüseyin (2009). Ölçme ve Değerlendirmede Yeni Bir Yaklaşım:
Portfolyo Değerlendirme. TSA, 13(1), 103-130.
Özdemir, Özben (2006). İlköğretim 8. Sınıf Türün Devamlılığını Sağlayan
Canlılık Olayı (Üreme) Konusunun Çalışma Yaprakları İle
Öğretiminin Öğrenci Erişisine ve Kalıcılığa Etkisi (Yayımlanmamış
Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri
Enstitüsü, İzmir.
- Paulson, F. Leon; Paulson, Pearl R. ve Meyer, Carol A. (1991). What Makes
a Portfolio a Portfolio? Educational Leadership, 48(5), 60-63.
Tabak, Gürkan ve Göçer, Ali (2014). Dinleme Becerisine Yönelik Alternatif
Ölçme ve Değerlendirme Araçları. Bartın Üniversitesi Eğitim
Fakültesi Dergisi, 3(2), 250 – 272.
TDK.
http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&arama=kelime&
guid=TDK.GTS.5885cc0ea32451.30970879 Erişim Tarihi:
18.09.2016
- Temizkan, Mehmet (2009). Akran Değerlendirmenin Konuşma Becerisinin
Geliştirilmesi Üzerindeki Etkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal
Bilimler Enstitüsü Dergisi. 6 (12), 90-112.
Turan, Nurcan (2010). Alternatif Değerlendirme Tekniklerinden Kavram
Haritası ve Dallanmış Ağaç ile Klasik Değerlendirme Tekniklerinin
Öğrenci Başarışı Açısından Karşılaştırılması (Yayımlanmamış
Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü,
Ankara.
- Uysal, Kazım (2008). Öğrencilerin Ölçme Değerlendirme Sürecine
Katılması: Akran Değerlendirme ve Öz Değerlendirme
(Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Abant İzzet Baysal
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
- Yanpar, Tuğba (2005). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara:
Anı Yayıncılık.
Yiğit, Fadime ve Kırımlı, Bilal (2014). Türkçe Öğretmenlerinin Alternatif
Ölçme Değerlendirme Yöntemlerini Uygulama Biçimleri ve
Uygulamada Karşılaştıkları Sorunlar. Turkish Studies, 9(3), 1621-
1639.
- YÖK. (1998). Fakülte Okul İşbirliği Kılavuzu, Öğretmen Eğitimi Dizisi,
YÖK/Dünya Bankası Milli Eğitim Geliştirme Projesi, Hizmet Öncesi
Öğretmen Eğitimi, Ankara. http://docplayer.biz.tr/6857859-Fakulteokul-isbirligi.html Erişim tarihi: 27.04.2016
Zehir, Halil (2010). Çalışma Yaprakları ile Lineer Dönüşümler ve Lineer
Dönüşümlere Karşılık Gelen Matrislerin Öğretimi (Yayımlanmamış
Doktora Tezi). Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.