Sağlık kuruluşları, dünyanın birçok bölgesinde kalite iyileştirme amacıyla Toplam Kalite Yönetiminin (TKY) uygulanmasını sağlamaya çalışmaktadır. Sağlık çalışanlarının Toplam Kalite Yönetimi konusundaki algılarının değerlendirilmesi, Toplam Kalite Yönetimi sürecinin dizaynı, uygulanması ve değerlendirilmesine yardımcı olabilmektedir. Bu araştırmanın amacı, Türkiye-Isparta Devlet Hastanesi ve Irak-Samarra Devlet hastanelerinde çalışan sağlık personelinin İnsan Kaynakları Açısından Toplam Kalite Yönetimine ilişkin algılarını değerlendirmektir. Araştırmadan elde edilen bulguların hastanelerdeki Toplam Kalite Yönetim sürecinin dizaynı, uygulanması ve yapılacak değişiklikler için faydalı olması beklenmektedir. Araştırmada anket yöntemi ile elde edilen veriler güvenirlik testine tabi tutularak verilen cevapların güvenirliği test edilmiştir. Anket iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölüm, çalışmaya katılanların demografik bilgilerini içermekte, ikinci bölüm ise Toplam Kalite Yönetimi’nin planlanması, uygulanması ve başarıya ulaşması ile ilgili 25 ifadeden oluşmaktadır. Aynı zamanda frekans dağılımlarına göre değişkenlere verilen cevaplar da yüksek ortalamalara sahiptir. Ancak Isparta Devlet Hastanesi çalışanlarının her soruda daha yüksek ortalamalara sahip olduğu görülmüştür.
Aksakoğlu, G., (1994), Hekim İstihdamı ve Sağlık Hizmetinde Kalite, Çalışma Ortamı Dergisi, Sayı 15: 19.
Al-Assaf A.F. and Gentling S.J., (1996). Executives Perceptions of Total Quality Improvement, Hospital Topics, 74 (1): 26-30. Asunakutlu, T., (2004). Türkiye’de Yataklı Tedavi Kurumlarında Kalite Yönetimi, T.C. Sağlık Bakanlığı, Ankara.
Aydın, S., ve Demir, M., (2006). Sağlıkta Performans Yönetimi, Performansa Dayalı Ek Ödeme Sistemi, Sağlık Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı, Ankara.
Boztok, D., (1994). Sağlık Hizmetlerinde Kalite Güvencesi, Çalışma Ortamı Dergisi, 15: 19-27.
Bumin, B. ve Erkutlu, H., (2002) Toplam Kalite Yönetimi ve Kıyaslama (Benchmarking) İlişkileri, G.Ü.İ.İ.B.F. Dergisi, 1: 83-100.
Coşkun, S., (2011). Stratejik Yönetim ve Toplam Kalite Yönetimi: Benzerlikler, Farklılıklar ve Kamu Yönetimi İçin Çıkarımlar, Amme İdaresi Dergisi, 44(2): 43-69.
Croxall, C. L. (2003); 2001 Michigan Hospital CQI/TQM Study, A Dissertation of Phd, Wayne State University, Detroit Çavuş, M.F. ve Gemici, E., (2013) Sağlık Sektöründe Toplam Kalite Yönetimi, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(1): 238-257 Demirbilek, S., ve Çolak, M., (2008). Sağlık Hizmetlerinde Kalite: Manisa İli Örneği, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Journal of the Institute of Social Sciences, 2: 91-111.
Devebakan, N., vd., (2003). Dokuz Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsünde Lisansüstü Eğitim Kalitesinin Arttırılması Kapsamında Öğrencilerin Eğitime İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2): 30-44.
Doğan, S., ve Kaya, S., (2004). Aksaray’daki Sağlık Bakanlığı Hastane Yöneticilerinin Toplam Kalite Yönetimi Konusundaki Algıları, Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi,7(1): 65-83.
Erkılıç, T.A., (2005). Toplam Kalite Yönetimi İlkelerinin Yönetim Yaklaşımları Bağlamında Tartışılması, GAU J. Soc. & Appl. Sci., 2(4):50-62 Gökoğlu, K. (2016). Sağlık Çalışanlarında Çalışma Memnuniyeti ve Motivasyon, Josress, 2(2):69-96
Gürbüz, F., (2014). Toplam Kalite Yönetimi Algısının Bireysel Performansa Etkileri Üzerine Sağlık Çalışanları Uygulaması, Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara Halis, M., (2013). Toplam Kalite Yönetimi & IS0-9000 Kalite Yönetim Sistemleri , Seçkin Yayıncılık, 2. Baskı, İstanbul.
IMF (2015), World Economic Outlook Database, Eylül. Kal Der, (2003). EFQM mükemmellik modeli 2003: Kamu ve sivil toplum. İstanbul: Kal Der, Erişim Tarihi: 07.11.2016, http://www.kalder.org/images/uploads/kalderpdf.pdf
Karakoç, N., (1999). Toplam Kalite Yönetimi ve Yönetsel Zaman, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve idari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4: 97-100.
Kavuncubaşı, Ş., ve Yıldırım, S., (2012). Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi, 3. Baskı, Siyasal Kitabevi, Ankara.
Kaya, U., ve Daştan, A., (2005), Toplam Kalite Yönetiminin Muhasebe Mesleğinde Uygulanabilirliği Üzerine Bir Araştırma, İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi,19(1): 385-400. Kayıkçı, K., (1999). Toplam Kalite Yönetimi Liderlik, Güz 1999, Erişim Tarihi: 06.11.2016, https://www.pegem.net/dosyalar/dokuman/92520120221155058-kayikci.pdf
Koçel, T., (2003). İşletme Yöneticiliği: Yönetim Ve Organizasyon, Organizasyonlarda Davranış, Klasik-Modern-Çağdaş Ve Güncel Yaklaşımlar, Arıkan Basım, 11. Basım, İstanbul. Kumar, R. M. ve Sankaran, S. (2007). Indian Culture and The Culture For TQM: A Comparison, The TQM Magazine, 19 (2): 176-188.
Maşrap, A., vd., (2010). Sağlık İşletmelerinde İnsan Kaynağının Kurumsal Bilgi Güvenliği Kültürü Gelişimi, Bilişim Teknolojileri Dergisi, 3(1): 31-40. MEGEP, (2011). Pazarlama ve Perakende-Toplam Kalite Yönetimi, Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları, Yayın No: 347CH0018, Ankara.
Mucuk, İ., (2001). Modern İşletmecilik, Türkmen Kitabevi, İstanbul. Özdemir, T., (2000). İstatistiksel Kalite Kontrol, A.Ü.F.F. Döner Sermaye İşletmesi Yayınları No: 62, 4: http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&scope=site&db =nlebk&db=nlabk&AN=702828
Paşaoğlu, P., (2011). Hizmet İşletmelerinde Toplam Kalite Yönetimi, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Tezsiz Yüksek Lisans Bitirme Projesi, Isparta. Seçim, H., (1995). Hastane Yönetim ve Organizasyonu, Eskişehir: A.Ü.A.Ö.F. Yayın No: 53.
Yıldız, G., Mesci, Ö., 2014. Toplam Kalite Yönetiminin Başarısında Rol Oynayan Kilit Faktörler, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17: 199-208.
Uryan, B., (2002). Toplam Kalite Yönetimi, Mevzuat Dergisi, Yıl 5, Sayı 55, Çevrimiçi, Erişim Tarihi: 23.07.2016, http://www.mevzuatdergisi.com/2002/07a/02.htm
Yılgör, M., (2005). Şirketlerde Kalite Maliyet Raporlarının Düzenlemesi Ve Bir Uygulama, Mevzuat Dergisi, Yıl: 8, Sayı: 93, Eylül 2005: Erişim Tarihi: 19.09.2016, http://www.mevzuatdergisi.com/2005/09a/04.htm
Zengin, E., ve Erdal, A.,(2000). Hizmet Sektöründe Toplam Kalite Yönetimi, Journal of Qafqaz University, III(I): 43-56.
Zerenler, M., ve Öğüt, A., (2007). Sağlık Sektöründe Algılanan Hizmet Kalitesi ve Hastane Tercih Nedenleri Araştırması: Konya Örneği, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1):497-509 Zeyrekli Yaş, S., (2009). Toplam Kalite Yönetimi Anlayışının Sağlık Sektöründe Uygulanması: Trakya Üniversitesi Sağlık Araştırma Ve Uygulama Merkezi İle Edirne Devlet Hastanesi’nin Karşılaştırılması, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Edirne.
Göktaş, P., & Al Shubakı, F. İ. A. (2017). İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ BAĞLAMINDA SAĞLIK KURUMLARINDA KALİTE YÖNETİM ALGISININ KARŞILAŞTIRILMASI: IRAK-TÜRKİYE ÖRNEĞİ. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(28), 157-192.