Belief in Allah Almighty, as one of the highest values in the heart, occupies an important place in the life of every believer. Faith in and love for Allaah leads one to cherish love for the Prophet (pbuh). In fact, this love is essential as a complement to perfect faith. The manifestation of this love for the Prophet has varied over time according to individuals, societies' traditions and scientific disciplines, and after a certain period, it has taken its place as a literary genre in some cultures. One of these types of love is are mawlids, which shows the cultural structure of Turkish-Islamic history and has become a culture of the society. In Islamic history, the ceremonies held to express the love for the Prophet, to celebrate his birthday, to praise him, to commemorate him and to spread his exemplary ethics are generally called “mawlid”. In this regard, many works have been written and thus the tradition of mawlīd has been formed. The most comprehensive work, which is known as the pioneer of the works written on the mawlīd, which is understood to have been the source of many works written in this field and whose name is briefly mentioned above, is “en-Ni'met al-Kubrā ‘Ale'l-’Ālemi fī Mawlidi Sayyidi Walidi Benī Adam” and its author is Ibn Hajar al-Haytemī. Determining the authenticity of the narrations mentioned in this work constitutes the main purpose of our study. Because the main purpose of writing a work is to provide its readers with a more informed reading. Within the framework of the aforementioned purpose, our main goal is to determine whether the narrations in this work are found in the main hadith sources and to make their recording and criticism. The method of our study is to collect data and analyze the collected data.
Ethics committee approval was not required for this research.
There was no funding to report for this submission.
There are no acknowledgements.
Yüce Allah’a iman, kalpte yer alan en ulvî değerlerden biri olarak her mü’minin hayatında önemli bir yer tutar. Allah Teâlâ’ya olan iman ve sevgi, kişiyi Hz. Peygamber’e olan sevgiyi beslemeye yönlendirir. Hatta bu sevgi kâmil imanın tamamlayıcısı olması yönüyle elzemdir. Hz. Peygamber’e olan bu sevginin tezahürü zaman içerisinde kişilere, toplumların ananelerine ve ilmî disiplinlere göre farklılık arz etmiş, belli bir dönemden sonra bazı kültürlerde edebî bir tür olarak yerini almıştır. İşte bu sevgi çeşitlerinden birisi de Türk-İslam tarihinin kültürel yapısını gösteren ve toplumun bir kültürü hâline gelen mevlidlerdir. İslam tarihinde Hz. Peygamber’e duyulan sevgiyi ifade etme, onun doğduğu günü yâd etme, onu övme, anma ve onun örnek ahlâkını yaygınlaştırma adına yapılan merasimlere genelde “mevlid” denilmektedir. Bu minvalde birçok eser kaleme alınmış ve böylece mevlid te’lif geleneği teşekkül etmiştir. Mevlidle ilgili yazılmış eserlerin öncüsü olarak bilinen, bu alanda yazılan birçok esere kaynaklık ettiği anlaşılan ve yukarıda da ismi kısaca zikredilen en şümullu eser “en-Ni‘metü'l-Kübrâ ‘Ale'l-‘Âlemi fî Mevlidi Seyyidi Veledi Benî Âdem” olup müellifi İbn Hacer el-Heytemî’dir. Söz konusu eserde zikredilen rivayetlerin sıhhat değerini tespit etmek çalışmamızın temel amacını oluşturmaktadır. Çünkü bir eserin kaleme alınmasındaki esas amaç okuyucusuna daha bilinçli bir okuma sağlamaktır. Sözü edilen amaç çerçevesinde esas hedefimiz, bu eserdeki rivayetlerin temel hadis kaynaklarında bulunup bulunmadığını tespit ederek tahriç ve tenkidini yapmaktır. Çalışmamızın yöntemi veri toplama ve toplanan verileri analiz etmektir.
Bu çalışma etik kurul onayı gerektirmemektedir.
Bu çalışma herhangi bir fon sağlayıcı kuruluş tarafından desteklenmemiştir.
Teşekkür edilecek herhangi bir kişi veya kurum bulunmamaktadır.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Hadith |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Early Pub Date | August 1, 2025 |
| Publication Date | August 1, 2025 |
| Submission Date | February 27, 2025 |
| Acceptance Date | May 29, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Issue: 52 |
Journal of Suleyman Demirel University Institute of Social Sciences (SDU-JS), is licensed under the is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International Legal Code.