Introduction: Nursing is a professional group that constantly renews itself, based on science and art, aiming to protect and develop the health of the society, providing services to the individual and the society, and to improve it in case of illness.
Aim: This project was studied to analyse the nursing diagnosis decided by the students performing the clinical practice of the surgical nursing lecture in priority order.
Method: In a research using illustrative and cross-sectional methods, the nursing care plans of 156 students who performed the Clinical Practice of Surgical Nursing in a foundation university Faculty of Health Sciences Department of Nursing in 2018-2019 and 2019-2020 academic years were examined and priority diagnoses were determined.
Results: When the nursing care plans realized by the students are examined in order of priority; first diagnosis was determined as the risk of bleeding with 26,9% (n:42), second diagnosis as the risk of infection with 30,1% (n:47), and the third diagnosis as the acute pain with 21,2% (n:33).
Conclusion: It was observed that nursing students who attended the surgical lecture determined bleeding risk, infection risk, and acute pain as the priority diagnoses in their nursing care plans. It can be their nursing care plans. It can be said that they had problems about determining other diagnoses and evaluating the patients holistically.
Giriş: Hemşirelik, bireye ve topluma hizmet sunan toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve hastalık durumunda iyileştirmeyi amaçlayan, bilim ve sanata dayalı profesyonel kendini sürekli yenileyen bir meslek grubudur. Amaç: Bu çalışma cerrahi hastalıkları hemşireliği dersinin klinik uygulamasını yapan öğrencilerin belirledikleri hemşirelik tanılarının önem sırasına göre değerlendirilmesi amacıyla yapıldı. Yöntem: Tanımlayıcı ve kesitsel yöntem kullanılarak yapılan çalışmada, bir Vakıf Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Anabilim Dalı'nda 2018-2019 ve 2019-2020 eğitim öğretim yılında Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Klinik Uygulamasını gerçekleştiren 156 öğrencinin hemşirelik bakım planları incelenmiş ve öncelikli tanılar belirlenmiştir. Bulgular: Öğrencilerin hazırladıkları hemşirelik bakım planları öncelik sırasına göre incelendiğinde; birinci tanı %26,9 (n:42) ile kanama riski, ikinci tanı %30,1 (n:47) ile enfeksiyon riski, üçüncü tanı ise %21,2 ile (n:33) akut ağrı olarak belirlendi. Sonuç: Cerrahi hastalıkları dersini almış hemşirelik öğrencilerinin hemşirelik bakım planlarında, kanama riski, enfeksiyon riski, akut ağrı gibi tanıları öncelikli olarak belirledikleri görüldü. Diğer tanıları belirlemede ve hastaları bütüncül olarak değerlendirmede sorun yaşadıkları söylenebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hemşirelik |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Nisan 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 4 Sayı: 1 |
Sağlık Bilimleri Üniversitesi Hemşirelik Dergisi'nin içeriği Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.