Research Article
BibTex RIS Cite

Prioritized Evaluation of The Nursing Diagnoses Determined by The Students Performing the Clinical Practice of The Surgical Nursing Lecture

Year 2022, Volume: 4 Issue: 1, 1 - 6, 20.04.2022
https://doi.org/10.48071/sbuhemsirelik.1009334

Abstract

Introduction: Nursing is a professional group that constantly renews itself, based on science and art, aiming to protect and develop the health of the society, providing services to the individual and the society, and to improve it in case of illness.
Aim: This project was studied to analyse the nursing diagnosis decided by the students performing the clinical practice of the surgical nursing lecture in priority order.
Method: In a research using illustrative and cross-sectional methods, the nursing care plans of 156 students who performed the Clinical Practice of Surgical Nursing in a foundation university Faculty of Health Sciences Department of Nursing in 2018-2019 and 2019-2020 academic years were examined and priority diagnoses were determined.
Results: When the nursing care plans realized by the students are examined in order of priority; first diagnosis was determined as the risk of bleeding with 26,9% (n:42), second diagnosis as the risk of infection with 30,1% (n:47), and the third diagnosis as the acute pain with 21,2% (n:33).
Conclusion: It was observed that nursing students who attended the surgical lecture determined bleeding risk, infection risk, and acute pain as the priority diagnoses in their nursing care plans. It can be their nursing care plans. It can be said that they had problems about determining other diagnoses and evaluating the patients holistically.

References

  • Akansel, N., Palloş, A. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin bakım planı hazırlamada yaşadıkları güçlüklerin kök nedenlerinin incelenmesi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(2),269-275.
  • Avşar, G., Ögünç, E.A., Taşkın, M., Burkay, F.Ö. (2014). Hemşirelerin hasta bakımında kullandıkları hemşirelik süreci uygulamalarının değerlendirilmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 17(4),269-277.
  • Aydın, N., Akansel, N. (2013). Determination of accuracy of nursing diagnoses used by nursing students in their nursing care plans. International Journal of Caring Sciences, 6 (2),252-257. Babadağ, K., Kaya, N., Esen, F. (2004). Öğrencilerin NANDA hemşirelik tanılarını belirleme durumlarının saptanması. Hemşirelik Formu, 7(3),37-41.
  • Craven, R.F., Hirnle, C.J. (2010). Fundamentals of nursing. human health and function. fourth edition. lippincott. Williams and Willkins. Philedelphia, (pp:126-137).
  • Erden, S., Deniz, S., Arslan, S., Yurtseven, Ş. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin cerrahi hastalıkları hemşireliği dersi uygulamalarında hemşirelik tanılarını belirleme düzeylerinin incelenmesi. Van Tıp Dergisi, 25(2),108-112.
  • İlçe, A., Totur, B., Özbayır, T. (2010). Beyin tümörlü hastaların uluslararası NANDA hemşirelik tanılarına göre değerlendirilmesi: Bakım önerileri. Journal of Neurological Sciences, 27(2),178-184.
  • Karaahmetoğlu, G.U., Softa, H.K. (2018). Hemşirelik Öğrencilerinin Kanıta dayalı hemşireliğe yönelik tutumlarının incelenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 21(4),256-263. Karagözoğlu, Ş. (2005). Bilimsel bir disiplin olarak hemşirelik. C.Ü. Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 9 (1),6-14.
  • Karakovan, A., Yeşilbalkan, U.Ö. (2004). Öğrencilerin nörolojik hastalarda saptadıkları Nanda hemşirelik tanılarının incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 7(3),1-8.
  • Keski, Ç., Karadağ, A. (2010). Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin hemşirelik süreci hakkındaki bilgi düzeylerinin incelenmesi. Hemşirelikte Araştırma ve Geliştirme Dergisi, 12(1), 41-52.
  • Noh, H.K., Lee, E. (2015). Relationships among NANDA-I diagnoses, nursing outcomes classification, and nursing interventions classification by nursing students for patients in medical-surgical units in Korea. International Journal of Nursing Knowledge, 26(1),43-51.
  • Olmaz, D., Karakurt, P. (2019). Hemşirelerin bakım verirken hemşirelik sürecini bilme ve uygulama durumları. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 12(1),3-14.
  • Özer, G.F., Kuzu, N. (2006). Öğrencilerin bakım planlarında hemşirelik süreci ve NANDA tanılarını kullanma durumları. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 22(1),69-80.
  • Paans, W., Sermeus, W., Nieweg, R., Van der Schans, C. (2010). Prevalence of accurate nursing documentation in patient records. Journal of Advanced Nursing, 66(11),2481–2489.
  • Palese, A., De, Silvestre, D., Valoppi, G., Tomietto, M. (2009). A 10-year retrospective study of teaching nursing diagnosis to baccalaureate students in Italy. International Journal of Nursing Terminologies and Classifications, 20(2),64-75.
  • Şendir, M., Acaroğlu, R., Aktaş, A. (2009). Hemşirelik yüksekokulu son sınıf öğrencilerinin hemşirelik sürecine ilişkin bilgi ve görüşleri. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 17(3),166-173.
  • Taşdemir, G., Kızılkaya, M. (2013). Evaluation of NANDA nursing diagnoses of health care college final year students during the clinical application of the mental health and disease nursing course. Journal of Human Sciences, 10(1),246-257.
  • Tambağ, H., Can, R. (2014). Öğrencilerin psikiyatri hemşireliği dersi uygulamalarında Nanda hemşirelik tanılarını belirleme düzeylerinin değerlendirilmesi. Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Hemşirelik E-Dergisi, 2(3),12-20.
  • Uysal, N., Arslan, G.G., Yılmaz, İ., Alp. F.Y. (2016), Hemşirelik ikinci sınıf öğrencilerinin bakım planlarındaki hemşirelik tanıları ve verilerin analizi. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(5),139-143.
  • Yılmaz, A.A., Gençer, E., Seçkin, Ç., Akyüz, H.F., Güven, T.K., Gözütok, S. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin veri toplama aşamasına ilişkin görüşleri ve yaşadıkları güçlükler. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 22(4),231-238.
  • Yilmaz, T.F., Sabanciogullari, S., Aldemir, K. (2015). The opinions of nursing students regarding the nursing process and their levels of proficiency in Turkey. Journal of Caring Sciences, 4(4),265-275.
  • Zaybak, A., İsmailoğlu, G.E., Özdemir, H. (2016). Hemşirelerin hemşirelik süreci uygulamasında yaşadıkları güçlüklerin incelenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 19(4),269-277.

Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Dersinin Klinik Uygulamasını Yapan Öğrencilerin Belirledikleri Hemşirelik Tanılarının Önem Sırasına Göre Değerlendirilmesi

Year 2022, Volume: 4 Issue: 1, 1 - 6, 20.04.2022
https://doi.org/10.48071/sbuhemsirelik.1009334

Abstract

Giriş: Hemşirelik, bireye ve topluma hizmet sunan toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve hastalık durumunda iyileştirmeyi amaçlayan, bilim ve sanata dayalı profesyonel kendini sürekli yenileyen bir meslek grubudur. Amaç: Bu çalışma cerrahi hastalıkları hemşireliği dersinin klinik uygulamasını yapan öğrencilerin belirledikleri hemşirelik tanılarının önem sırasına göre değerlendirilmesi amacıyla yapıldı. Yöntem: Tanımlayıcı ve kesitsel yöntem kullanılarak yapılan çalışmada, bir Vakıf Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Anabilim Dalı'nda 2018-2019 ve 2019-2020 eğitim öğretim yılında Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Klinik Uygulamasını gerçekleştiren 156 öğrencinin hemşirelik bakım planları incelenmiş ve öncelikli tanılar belirlenmiştir. Bulgular: Öğrencilerin hazırladıkları hemşirelik bakım planları öncelik sırasına göre incelendiğinde; birinci tanı %26,9 (n:42) ile kanama riski, ikinci tanı %30,1 (n:47) ile enfeksiyon riski, üçüncü tanı ise %21,2 ile (n:33) akut ağrı olarak belirlendi. Sonuç: Cerrahi hastalıkları dersini almış hemşirelik öğrencilerinin hemşirelik bakım planlarında, kanama riski, enfeksiyon riski, akut ağrı gibi tanıları öncelikli olarak belirledikleri görüldü. Diğer tanıları belirlemede ve hastaları bütüncül olarak değerlendirmede sorun yaşadıkları söylenebilir.

References

  • Akansel, N., Palloş, A. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin bakım planı hazırlamada yaşadıkları güçlüklerin kök nedenlerinin incelenmesi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(2),269-275.
  • Avşar, G., Ögünç, E.A., Taşkın, M., Burkay, F.Ö. (2014). Hemşirelerin hasta bakımında kullandıkları hemşirelik süreci uygulamalarının değerlendirilmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 17(4),269-277.
  • Aydın, N., Akansel, N. (2013). Determination of accuracy of nursing diagnoses used by nursing students in their nursing care plans. International Journal of Caring Sciences, 6 (2),252-257. Babadağ, K., Kaya, N., Esen, F. (2004). Öğrencilerin NANDA hemşirelik tanılarını belirleme durumlarının saptanması. Hemşirelik Formu, 7(3),37-41.
  • Craven, R.F., Hirnle, C.J. (2010). Fundamentals of nursing. human health and function. fourth edition. lippincott. Williams and Willkins. Philedelphia, (pp:126-137).
  • Erden, S., Deniz, S., Arslan, S., Yurtseven, Ş. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin cerrahi hastalıkları hemşireliği dersi uygulamalarında hemşirelik tanılarını belirleme düzeylerinin incelenmesi. Van Tıp Dergisi, 25(2),108-112.
  • İlçe, A., Totur, B., Özbayır, T. (2010). Beyin tümörlü hastaların uluslararası NANDA hemşirelik tanılarına göre değerlendirilmesi: Bakım önerileri. Journal of Neurological Sciences, 27(2),178-184.
  • Karaahmetoğlu, G.U., Softa, H.K. (2018). Hemşirelik Öğrencilerinin Kanıta dayalı hemşireliğe yönelik tutumlarının incelenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 21(4),256-263. Karagözoğlu, Ş. (2005). Bilimsel bir disiplin olarak hemşirelik. C.Ü. Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 9 (1),6-14.
  • Karakovan, A., Yeşilbalkan, U.Ö. (2004). Öğrencilerin nörolojik hastalarda saptadıkları Nanda hemşirelik tanılarının incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 7(3),1-8.
  • Keski, Ç., Karadağ, A. (2010). Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin hemşirelik süreci hakkındaki bilgi düzeylerinin incelenmesi. Hemşirelikte Araştırma ve Geliştirme Dergisi, 12(1), 41-52.
  • Noh, H.K., Lee, E. (2015). Relationships among NANDA-I diagnoses, nursing outcomes classification, and nursing interventions classification by nursing students for patients in medical-surgical units in Korea. International Journal of Nursing Knowledge, 26(1),43-51.
  • Olmaz, D., Karakurt, P. (2019). Hemşirelerin bakım verirken hemşirelik sürecini bilme ve uygulama durumları. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 12(1),3-14.
  • Özer, G.F., Kuzu, N. (2006). Öğrencilerin bakım planlarında hemşirelik süreci ve NANDA tanılarını kullanma durumları. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 22(1),69-80.
  • Paans, W., Sermeus, W., Nieweg, R., Van der Schans, C. (2010). Prevalence of accurate nursing documentation in patient records. Journal of Advanced Nursing, 66(11),2481–2489.
  • Palese, A., De, Silvestre, D., Valoppi, G., Tomietto, M. (2009). A 10-year retrospective study of teaching nursing diagnosis to baccalaureate students in Italy. International Journal of Nursing Terminologies and Classifications, 20(2),64-75.
  • Şendir, M., Acaroğlu, R., Aktaş, A. (2009). Hemşirelik yüksekokulu son sınıf öğrencilerinin hemşirelik sürecine ilişkin bilgi ve görüşleri. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 17(3),166-173.
  • Taşdemir, G., Kızılkaya, M. (2013). Evaluation of NANDA nursing diagnoses of health care college final year students during the clinical application of the mental health and disease nursing course. Journal of Human Sciences, 10(1),246-257.
  • Tambağ, H., Can, R. (2014). Öğrencilerin psikiyatri hemşireliği dersi uygulamalarında Nanda hemşirelik tanılarını belirleme düzeylerinin değerlendirilmesi. Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Hemşirelik E-Dergisi, 2(3),12-20.
  • Uysal, N., Arslan, G.G., Yılmaz, İ., Alp. F.Y. (2016), Hemşirelik ikinci sınıf öğrencilerinin bakım planlarındaki hemşirelik tanıları ve verilerin analizi. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(5),139-143.
  • Yılmaz, A.A., Gençer, E., Seçkin, Ç., Akyüz, H.F., Güven, T.K., Gözütok, S. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin veri toplama aşamasına ilişkin görüşleri ve yaşadıkları güçlükler. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 22(4),231-238.
  • Yilmaz, T.F., Sabanciogullari, S., Aldemir, K. (2015). The opinions of nursing students regarding the nursing process and their levels of proficiency in Turkey. Journal of Caring Sciences, 4(4),265-275.
  • Zaybak, A., İsmailoğlu, G.E., Özdemir, H. (2016). Hemşirelerin hemşirelik süreci uygulamasında yaşadıkları güçlüklerin incelenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 19(4),269-277.
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Nursing
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Çağla Aykin 0000-0002-7540-8575

Hatice Merve Alptekin 0000-0002-4544-7987

Nuray Akyüz 0000-0002-1552-4136

Publication Date April 20, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Aykin, Ç., Alptekin, H. M., & Akyüz, N. (2022). Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Dersinin Klinik Uygulamasını Yapan Öğrencilerin Belirledikleri Hemşirelik Tanılarının Önem Sırasına Göre Değerlendirilmesi. Sağlık Bilimleri Üniversitesi Hemşirelik Dergisi, 4(1), 1-6. https://doi.org/10.48071/sbuhemsirelik.1009334
AMA Aykin Ç, Alptekin HM, Akyüz N. Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Dersinin Klinik Uygulamasını Yapan Öğrencilerin Belirledikleri Hemşirelik Tanılarının Önem Sırasına Göre Değerlendirilmesi. UHSJN. April 2022;4(1):1-6. doi:10.48071/sbuhemsirelik.1009334
Chicago Aykin, Çağla, Hatice Merve Alptekin, and Nuray Akyüz. “Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Dersinin Klinik Uygulamasını Yapan Öğrencilerin Belirledikleri Hemşirelik Tanılarının Önem Sırasına Göre Değerlendirilmesi”. Sağlık Bilimleri Üniversitesi Hemşirelik Dergisi 4, no. 1 (April 2022): 1-6. https://doi.org/10.48071/sbuhemsirelik.1009334.
EndNote Aykin Ç, Alptekin HM, Akyüz N (April 1, 2022) Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Dersinin Klinik Uygulamasını Yapan Öğrencilerin Belirledikleri Hemşirelik Tanılarının Önem Sırasına Göre Değerlendirilmesi. Sağlık Bilimleri Üniversitesi Hemşirelik Dergisi 4 1 1–6.
IEEE Ç. Aykin, H. M. Alptekin, and N. Akyüz, “Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Dersinin Klinik Uygulamasını Yapan Öğrencilerin Belirledikleri Hemşirelik Tanılarının Önem Sırasına Göre Değerlendirilmesi”, UHSJN, vol. 4, no. 1, pp. 1–6, 2022, doi: 10.48071/sbuhemsirelik.1009334.
ISNAD Aykin, Çağla et al. “Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Dersinin Klinik Uygulamasını Yapan Öğrencilerin Belirledikleri Hemşirelik Tanılarının Önem Sırasına Göre Değerlendirilmesi”. Sağlık Bilimleri Üniversitesi Hemşirelik Dergisi 4/1 (April 2022), 1-6. https://doi.org/10.48071/sbuhemsirelik.1009334.
JAMA Aykin Ç, Alptekin HM, Akyüz N. Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Dersinin Klinik Uygulamasını Yapan Öğrencilerin Belirledikleri Hemşirelik Tanılarının Önem Sırasına Göre Değerlendirilmesi. UHSJN. 2022;4:1–6.
MLA Aykin, Çağla et al. “Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Dersinin Klinik Uygulamasını Yapan Öğrencilerin Belirledikleri Hemşirelik Tanılarının Önem Sırasına Göre Değerlendirilmesi”. Sağlık Bilimleri Üniversitesi Hemşirelik Dergisi, vol. 4, no. 1, 2022, pp. 1-6, doi:10.48071/sbuhemsirelik.1009334.
Vancouver Aykin Ç, Alptekin HM, Akyüz N. Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Dersinin Klinik Uygulamasını Yapan Öğrencilerin Belirledikleri Hemşirelik Tanılarının Önem Sırasına Göre Değerlendirilmesi. UHSJN. 2022;4(1):1-6.

University of Health Sciences Journal of Nursing’s content is licensed under a Creative Commons Lisansı Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.