Giriş: Okul öncesi dönemde çocuğu olan ebeveynlerin aşılama tutumları, çocuk sağlığı üzerindeki kritik etkileri nedeniyle halk sağlığı açısından büyük önem taşımaktadır.
Amaç: Bu çalışmanın amacı, okul öncesi dönemde çocuğu olan ebeveynlerin aşılama tutumlarını ve bu tutumları etkileyen temel demografik faktörleri belirlemektir.
Yöntem: Kesitsel tipteki araştırmanın örneklemini Mart-Mayıs 2022 tarihleri arasında kartopu örnekleme yöntemiyle ulaşılan 223 ebeveyn oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri tanıtıcı bilgi formu ve Aşılama Tutumları İnceleme Ölçeği kullanılarak çevrimiçi anket yoluyla toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde Mann-Whitney U, Kruskal-Wallis H testleri ve regresyon analizleri kullanılmıştır.
Bulgular: Ebeveynler çocukluk aşılarına yönelik orta düzeyin üzerinde olumsuz tutuma (2,94 ± 0,99) ve öngörülemeyen etkilere ilişkin yüksek kaygıya (3,80 ± 1,31) sahiptir. Aşıların gerekli olmadığını, yeterli bilgilerinin olmadığını, yan etkilerinin olduğunu ve zorunlu aşıları yaptırmadıklarını belirten ebeveynler çocukluk çağı aşılarına yönelik anlamlı derecede daha olumsuz tutum sergilemiştir (p < 0,05). Regresyon analizine göre bu bağımsız değişkenlerin aşı tutum puanlarını orta düzeyde (%36) bir açıklayıcı güce sahip olduğu belirlenmiştir (F = 24,7; p < 0,001).
Sonuç: Bu çalışma, ebeveynlerin çocukluk dönemi aşılama tutumlarının, zorunlu aşıları aksatma, gerekli olmadığı düşüncesi, bilgi eksikliği ve yan etki endişeleri gibi faktörlerden etkilendiğini göstermektedir. Ebeveynlerin orta düzeyde olumsuz tutumlara sahip olmaları, olumsuz aşı tutumlarının hala bir sorun olduğunu vurgulamaktadır. Pediatri hemşirelerinin, aşılamayı artırmak ve çocuk sağlığını iyileştirmek için ebeveynlerin aşıya yönelik tutumlarını belirlemesi ve olumsuz algıları azaltmaya yönelik programlar geliştirmesi gerekmektedir. Bu çabalar, genel aşı kabulünü artırarak çocuk sağlığını geliştirmede kilit rol oynayacaktır
Introduction: The attitudes towards vaccination of parents with preschool-aged children hold great significance for public health due to their critical impact on child health.
Aim: This study aimed to determine the attitudes towards vaccination of parents with preschool-aged children and the key demographic factors influencing these attitudes.
Method: The cross-sectional study was conducted with 223 parents reached through snowball sampling between March-May 2022. Data were collected using an Introductory Information Form and the Vaccination Attitudes Examination Scale. Analysis included Mann-Whitney U, Kruskal-Wallis H tests, and regression analyses.
Results: Parents exhibited a moderately high negative attitude towards childhood vaccinations (2.94 ± 0.99) and a high number of worries over unforeseen future effects (3.80 ± 1.31). Parents who believed that vaccines are unnecessary, lacked sufficient information, were concerned about side effects, and did not adhere to mandatory vaccinations had significantly more negative attitudes towards childhood vaccinations (p < 0.05). Regression analysis revealed that these factors accounted for a moderate level of explanatory power (36 %) in the vaccination attitude scores (F = 24.7; p < 0.001).
Conclusion: This study demonstrated that parents' attitudes toward childhood vaccinations are influenced by factors such as neglecting mandatory vaccines, believing they are unnecessary, lacking information, and concerns about side effects. The presence of moderately negative attitudes among parents highlighted that negative attitudes towards vaccination remain a concern. Pediatric nurses must identify parents' vaccination attitudes to maintain vaccination rates and develop programs that reduce negative perceptions. These efforts are key to improving and sustaining child health by boosting overall vaccine acceptance.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Pediatric Health and Illnesses Nursing |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Early Pub Date | April 16, 2025 |
Publication Date | April 21, 2025 |
Submission Date | August 3, 2024 |
Acceptance Date | October 21, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 7 Issue: 1 |
University of Health Sciences Journal of Nursing’s content is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.