Okuma güçlüğü, normal veya üstün zekâ düzeyinde olmasına rağmen öğrencinin okuma becerilerinde problem yaşamasına sebep olan özel öğrenme güçlüğüdür. Öğrenciyi okuma-yazma sürecinde olumsuz etkileyen birçok faktör mevcuttur ve bunlardan bir tanesi de okuma esnasında yapılan sesli okuma hatalarıdır. Bu araştırmada okuma güçlüğü yaşayan ilkokul öğrencilerinin sesli okuma esnasında yaptıkları okuma hataları çeşitli değişkenler açısından belirlenmeye çalışılmıştır. Çalışma, nicel araştırma yöntemlerinden betimsel tarama modeli kullanılarak yapılmıştır. Veriler, uygun örnekleme yöntemi ile belirlenen 2019-2020 eğitim-öğretim yılında Mersin ili merkezinde ilkokul 4. sınıfa giden toplamda 32 öğrenciden elde edilmiştir. Öğrencilerin sesli okuma sırasında yaptıkları hatalar ve bu hataları hangi sıklıkta yaptıkları; cinsiyet, anne ve baba eğitim seviyesi, kitap okuma sıklıkları, tercih ettikleri kitap türü ve okuma ortamına göre farklılaşıp farklılaşmadığı belirlenmiştir. Buna göre en çok yapılan sesli okuma hataları ekleme yapma, çıkarma yapma ve yerine koymadır. Bunun yanında demografik özelliklerin okuma güçlüğü yaşayan ilkokul öğrencilerinin yaptıkları okuma hataları üzerinde farklılık yaratmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Dolayısıyla araştırma sonucunda sesli okuma hatalarında demografik özelliklerin belirgin bir hatanın öne çıkmasında etkili olmadığı, hataların sıklıklarının farklı seviyelerde olduğu söylenebilir.
Reading disability is a special learning disability that causes problems in the reading skills of the student despite being at a normal or gifted level. There are many factors that negatively affect the student's reading-writing process, and one of them is reading aloud errors during reading. In this study, the reading errors made by primary school students with reading difficulties during reading aloud were tried to be determined in terms of various variables. The study was conducted using descriptive survey model, one of the quantitative research methods. The data were obtained from a total of 32 primary school 4th grade students in the city center of Mersin in the 2019-2020 academic year, which was determined with the appropriate sampling method. The mistakes students make while reading aloud and how often they make these mistakes; were determined whether it differentiated according to gender, parents' education level, their reading frequency, the type of book they preferred and the reading environment. Accordingly, the most common reading errors are adding, subtracting and replacing. In addition, it was concluded that demographic features do not make any difference on reading errors made by primary school students who have reading difficulties. Therefore, as a result of the research, it can be said that demographic characteristics are not effective in the prominence of a significant error, and the frequency of errors is at different levels.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |