Gelişim bir bütün olarak incelendiğinde ergenlik ve yetişkinlik arasında geçen süre bireyin yetişkin olarak nitelenebilmesi için oldukça önemlidir. Bu durumda yetişkinlik süreci ergenlik dönemi ile başlamakta ve bireyin kendini yetişkin olarak görmesiyle son bulmaktadır. Fakat sadece bireyin kendini yetişkin olarak hissetmesi yetmez. Bireyin ailesi ve çevresi hatta daha geniş bir çerçeveden bakıldığında içinde yaşadığı toplum ve ülkede geçerli olan kanunlarında bireyi yetişkin olarak görmesi gerekir. Bireysel ve çevresel süreçler beraber değerlendirildiğinde; bireylerin sorumlulukları, toplumda ve ailede tanınan ayrıcalıklar bireylerin yetişkin olup olmamalarını değerlendirmeleri de önemlidir. Beliren yetişkinlik dönemi de bütün gelişimsel dönemler gibi kendine has özelliklere sahiptir. Bu araştırmanın amacı beliren yetişkinlik dönemindeki bireylerin kişilik özelliklerini incelemektir. Araştırmanın örneklemini 18-30 yaş aralığındaki Mersin Üniversitesi öğrenci ve çalışanları, Mersin Şehir Hastanesi çalışanları ve 4 ayrı özel kurs öğrencileri olmak üzere toplam 750 birey oluşturmaktadır. Katılımcılara demografik bilgi anketi, Yaşam Görüşü Ölçeği, Genişletilmiş Sıfatlara Dayalı Kişilik Testi uygulanmıştır.
Beliren yetişkinlik kişilik kişilik özellikleri Beliren yetişkinlik, kişilik, kişilik özellikleri
When development is examined as a whole, the period between adolescence and adulthood is very important for an individual to be qualified as an adult. In this case, the adulthood process begins with adolescence and ends when the individual sees himself as an adult. But it is not enough for the individual to feel himself as an adult alone. The individual's family and environment, and even from a wider perspective, should see the individual as an adult in the laws that are valid in the society and country in which he lives. When individual and environmental processes are evaluated together; It is also important for individuals to evaluate the responsibilities of individuals, the privileges granted in society and the family, whether they are adults or not. Emerging adulthood, like all developmental periods, has its own characteristics. The aim of this research is to examine the personality traits of individuals in emerging adulthood. The sample of the study consists of a total of 750 individuals, including Mersin University students and staff aged 18-30, employees of Mersin City Hospital and students of 4 separate courses. Demographic information questionnaire, Life View Scale, Expanded Adjectives Based Personality Test were applied to the participants. When the emerging adulthood period was evaluated in terms of personality traits, a significant difference was found between emerging adulthood and extroverted personality and open to experience personality.
Emerging adulthood personality personality traits. Emerging adulthood, personality, personality traits.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |