Research Article
BibTex RIS Cite

Beliren Yetişkinlik Dönemindeki Bireylerin Kişilik Özelliklerinin İncelenmesi

Year 2021, , 278 - 293, 30.06.2021
https://doi.org/10.38015/sbyy.946518

Abstract

Gelişim bir bütün olarak incelendiğinde ergenlik ve yetişkinlik arasında geçen süre bireyin yetişkin olarak nitelenebilmesi için oldukça önemlidir. Bu durumda yetişkinlik süreci ergenlik dönemi ile başlamakta ve bireyin kendini yetişkin olarak görmesiyle son bulmaktadır. Fakat sadece bireyin kendini yetişkin olarak hissetmesi yetmez. Bireyin ailesi ve çevresi hatta daha geniş bir çerçeveden bakıldığında içinde yaşadığı toplum ve ülkede geçerli olan kanunlarında bireyi yetişkin olarak görmesi gerekir. Bireysel ve çevresel süreçler beraber değerlendirildiğinde; bireylerin sorumlulukları, toplumda ve ailede tanınan ayrıcalıklar bireylerin yetişkin olup olmamalarını değerlendirmeleri de önemlidir. Beliren yetişkinlik dönemi de bütün gelişimsel dönemler gibi kendine has özelliklere sahiptir. Bu araştırmanın amacı beliren yetişkinlik dönemindeki bireylerin kişilik özelliklerini incelemektir. Araştırmanın örneklemini 18-30 yaş aralığındaki Mersin Üniversitesi öğrenci ve çalışanları, Mersin Şehir Hastanesi çalışanları ve 4 ayrı özel kurs öğrencileri olmak üzere toplam 750 birey oluşturmaktadır. Katılımcılara demografik bilgi anketi, Yaşam Görüşü Ölçeği, Genişletilmiş Sıfatlara Dayalı Kişilik Testi uygulanmıştır.

References

  • Arnett, J. J. (1998). Learning Tostandalone: The contemporary American transition to adulthood in cultural and historical context. Human Development, 295–315.
  • Arnett JJ (2000) Emerging Adulthood: A Theory of Development from The Late Teens Through Thetwenties. Am Psychol,469–480.
  • Arnett, J. J. (2003). Conceptions Of the Transition to Adulthood Among Emerging Adults İn Amercan Ethnic Groups. New Directions İn Child and Adolescent Development,100,63-75.
  • Arnett, J. J. (2004). Emerging Adulthood: The Winding Road from The Lateteens Through the Twenties.: Oxford UniversityPress.
  • Atak, H. (2005). Yeni Bir Yaşam Döneminin Türkiye’de incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Atak, H. (2009). Big Five Traits and Loneliness among Turkish Emerging Adults International Journal of Behavioral, Cognitive, Educational and Psychological Sciences 1:2
  • Atak, H., Tatlı, C., Çokamay, G., Büyükpabuşçu, H., Çok, F. (2016). Yetişkinliğe geçiş: Türkiye’ de demografik ölçütler bağlamında kuramsal bir gözden geçirme. Psikiyatride Güncel yaklaşımlar. 8 (3) 204 -227.
  • Bacanlı, H.; İlhan, T. Ve Aslan, S. (2009). Beş Faktör Kuramına Dayalı Bir Kişilik Ölçeğinin Geliştirilmesi: Sıfatlara Dayalı Kişilik Testi (SDKT). Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 261-279.
  • Bacanlı,H., Terzi, Ş. ( 2015). Yetişkinlik ve Yaşlılık Gelişimi ve Psikolojisi. Açılım Kitabevi.
  • Burger, J.M. (2006). Kişilik. (Çev. Ed. :ErguvanSarıoğlu, İ.E.) l: Kaknüsyayınları.
  • Ergin, E. (2015). Beliren Yetişkinlik Döneminde Kimlik Statüleri ve Başa Çıkma Stratejileri İlişkisinin İncelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ufuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • İçli, Gönül (2001) Küreselleşme Ve Kültür C.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi Cilt: 25 No: 2 163-172
  • İnanç, B., Yerlikaya, E. (2016). Kişilik Kuramları. Pagem Akademi yayınları,11. Baskı,.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1988) İnsan Ve İnsanlar, Evrim Basım Yayım Dağıtım,
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (2012). Benlik, Aile ve İnsan Gelişimi. Koç Üniversitesi yayınları.
  • McCrea, R. R. ve Costa, P. T. (1999). A Five- Factor Theory Of Personality, (Ed. L. A Pervin ve O.P. Jhon), Handbook Of Personality İn Adulthood,: Guilford Press.
  • McCrea, R. R. ve Costa, P. T. (2003). Personality in Adulthood.guilford Press.
  • Morsünbül, Ü.,Çok, F.(2006) Kimlik Gelişiminde Yeni Bir Boyut: Seçeneklerin Saplantılı Araştırılması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi 5,40
  • Morsünbül, Ü.,Tümen, B. (2008). Ergenlik Döneminde Kimlik ve Bağlanma İlişkileri: Kimlik Statüleri ve Bağlanma Stilleri Üzerinden Bir İnceleme. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi. (25-31)
  • Morsünbül, Ü. (2013). Beliren Yetişkinler mi Beliren Üniversiteli Yetişkinler mi Risk Alma ve Kimlik Biçimlenmesi Üzerine Bir İnceleme. Elemantary Education Online.
  • Seviniş, S., & Bilgin, M.(2017). Yetişkinlerde sosyal ağ kullanımının beş faktör kişilik özellikleriyle ilişkisi. Journal of Human Sciences, 14(4), 3126-3157. doi:10.14687/jhs.v14i4.474
  • Süleymanov, A. (2009). Çağdaş Türk Toplumlarında Aile ve Evlilik İlişkileri,Aile ve Toplum Eğitim Kültür ve Araştırma Dergisi. Cilt5 sayı 17.
  • Somer, O. (1998). Türkçe’de kişilik özelliğini tanımlayan sıfatların yapısı ve Beş Faktör Modeli. Türk Psikoloji Dergisi, 35-62

Examination Of Personality Traits Of Individuals In Emerging Adulthood

Year 2021, , 278 - 293, 30.06.2021
https://doi.org/10.38015/sbyy.946518

Abstract

When development is examined as a whole, the period between adolescence and adulthood is very important for an individual to be qualified as an adult. In this case, the adulthood process begins with adolescence and ends when the individual sees himself as an adult. But it is not enough for the individual to feel himself as an adult alone. The individual's family and environment, and even from a wider perspective, should see the individual as an adult in the laws that are valid in the society and country in which he lives. When individual and environmental processes are evaluated together; It is also important for individuals to evaluate the responsibilities of individuals, the privileges granted in society and the family, whether they are adults or not. Emerging adulthood, like all developmental periods, has its own characteristics. The aim of this research is to examine the personality traits of individuals in emerging adulthood. The sample of the study consists of a total of 750 individuals, including Mersin University students and staff aged 18-30, employees of Mersin City Hospital and students of 4 separate courses. Demographic information questionnaire, Life View Scale, Expanded Adjectives Based Personality Test were applied to the participants. When the emerging adulthood period was evaluated in terms of personality traits, a significant difference was found between emerging adulthood and extroverted personality and open to experience personality.

References

  • Arnett, J. J. (1998). Learning Tostandalone: The contemporary American transition to adulthood in cultural and historical context. Human Development, 295–315.
  • Arnett JJ (2000) Emerging Adulthood: A Theory of Development from The Late Teens Through Thetwenties. Am Psychol,469–480.
  • Arnett, J. J. (2003). Conceptions Of the Transition to Adulthood Among Emerging Adults İn Amercan Ethnic Groups. New Directions İn Child and Adolescent Development,100,63-75.
  • Arnett, J. J. (2004). Emerging Adulthood: The Winding Road from The Lateteens Through the Twenties.: Oxford UniversityPress.
  • Atak, H. (2005). Yeni Bir Yaşam Döneminin Türkiye’de incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Atak, H. (2009). Big Five Traits and Loneliness among Turkish Emerging Adults International Journal of Behavioral, Cognitive, Educational and Psychological Sciences 1:2
  • Atak, H., Tatlı, C., Çokamay, G., Büyükpabuşçu, H., Çok, F. (2016). Yetişkinliğe geçiş: Türkiye’ de demografik ölçütler bağlamında kuramsal bir gözden geçirme. Psikiyatride Güncel yaklaşımlar. 8 (3) 204 -227.
  • Bacanlı, H.; İlhan, T. Ve Aslan, S. (2009). Beş Faktör Kuramına Dayalı Bir Kişilik Ölçeğinin Geliştirilmesi: Sıfatlara Dayalı Kişilik Testi (SDKT). Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 261-279.
  • Bacanlı,H., Terzi, Ş. ( 2015). Yetişkinlik ve Yaşlılık Gelişimi ve Psikolojisi. Açılım Kitabevi.
  • Burger, J.M. (2006). Kişilik. (Çev. Ed. :ErguvanSarıoğlu, İ.E.) l: Kaknüsyayınları.
  • Ergin, E. (2015). Beliren Yetişkinlik Döneminde Kimlik Statüleri ve Başa Çıkma Stratejileri İlişkisinin İncelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ufuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • İçli, Gönül (2001) Küreselleşme Ve Kültür C.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi Cilt: 25 No: 2 163-172
  • İnanç, B., Yerlikaya, E. (2016). Kişilik Kuramları. Pagem Akademi yayınları,11. Baskı,.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1988) İnsan Ve İnsanlar, Evrim Basım Yayım Dağıtım,
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (2012). Benlik, Aile ve İnsan Gelişimi. Koç Üniversitesi yayınları.
  • McCrea, R. R. ve Costa, P. T. (1999). A Five- Factor Theory Of Personality, (Ed. L. A Pervin ve O.P. Jhon), Handbook Of Personality İn Adulthood,: Guilford Press.
  • McCrea, R. R. ve Costa, P. T. (2003). Personality in Adulthood.guilford Press.
  • Morsünbül, Ü.,Çok, F.(2006) Kimlik Gelişiminde Yeni Bir Boyut: Seçeneklerin Saplantılı Araştırılması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi 5,40
  • Morsünbül, Ü.,Tümen, B. (2008). Ergenlik Döneminde Kimlik ve Bağlanma İlişkileri: Kimlik Statüleri ve Bağlanma Stilleri Üzerinden Bir İnceleme. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi. (25-31)
  • Morsünbül, Ü. (2013). Beliren Yetişkinler mi Beliren Üniversiteli Yetişkinler mi Risk Alma ve Kimlik Biçimlenmesi Üzerine Bir İnceleme. Elemantary Education Online.
  • Seviniş, S., & Bilgin, M.(2017). Yetişkinlerde sosyal ağ kullanımının beş faktör kişilik özellikleriyle ilişkisi. Journal of Human Sciences, 14(4), 3126-3157. doi:10.14687/jhs.v14i4.474
  • Süleymanov, A. (2009). Çağdaş Türk Toplumlarında Aile ve Evlilik İlişkileri,Aile ve Toplum Eğitim Kültür ve Araştırma Dergisi. Cilt5 sayı 17.
  • Somer, O. (1998). Türkçe’de kişilik özelliğini tanımlayan sıfatların yapısı ve Beş Faktör Modeli. Türk Psikoloji Dergisi, 35-62
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Musa Eroğlu 0000-0001-7588-6385

Hakan Gündoğdu 0000-0002-9309-6974

Publication Date June 30, 2021
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Eroğlu, M., & Gündoğdu, H. (2021). Beliren Yetişkinlik Dönemindeki Bireylerin Kişilik Özelliklerinin İncelenmesi. Uluslararası Sosyal Bilgilerde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 5(1), 278-293. https://doi.org/10.38015/sbyy.946518

Flag Counter