In our patriarchal social structure where women's primary responsibilities are seen as
home and family, women in academia have difficulty fulfilling their responsibilities in balancing work
and family life.. In this context, it is important to point out the intensity of the problems experienced by
women in working life, especially those who have children, in balancing work and family life with a
gender perspective. This study, with a sample size of 7 academics, focused on determining the
difficulties encountered regarding gender, marriage, home and work life. Research findings suggest
that division of labor, mutual respect and understanding between partners enhance marital adjustment.
However, even in the case of perceived egalitarian relationships, it is noteworthy that social roles
dominated by masculinity are effective in the division of labor.
Kadınların
öncelikli sorumluluklarının ev ve ailesi olarak görüldüğü ataerkil yapıya sahip
toplumumuzda, akademisyen kadınlar iş ve aile yaşamının dengelenmesinde, sorumluluklarını yerine getirmekte güçlük
yaşamaktadırlar. Özellikle
akademisyenliğin henüz başlarında bulunan, yani hem öğrenci hem de profesyonel
bir çalışan olan araştırma görevlisi kadınların iş ve aile yaşamının
dengelenmesine ilişkin yaşadıkları sorunların yoğunluğunun toplumsal cinsiyet
bakış açısı ile ortaya konulması önemlidir. Bu çalışma akademisyen kadınların
toplumsal cinsiyet bakış açısıyla evlilik uyumunu ve ev ve iş yaşamında
karşılaştıkları güçlükleri belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın
örneklemini 7 akademisyen kadın oluşturmuştur. Araştırma sonucunda eşler
arasındaki iş bölümü, karşılıklı saygı ve anlayışın evlilik uyumunu arttırdığı
bulgusu elde edilmiştir. Ancak eşitlikçi bir karı-koca ilişkisi geliştirilmeye
çalışılsa da eril yapının hakim olduğu toplumsal rollerin iş bölümünde etkili olduğu
dikkat çekmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 27, 2019 |
Acceptance Date | May 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 1 |