BibTex RIS Cite

Peyzaj Metin Kavramı ve Sahneleme Anlayışı

Year 2012, Volume: 5 Issue: 10, 134 - 151, 11.12.2012

Abstract

Yirminci yüzyılda dramatik metinlerin tiyatrodaki yeni işlevi postdramatik tiyatro anlayışı içinde değerlendirilir. Postdramatik tiyatro, metnin azaltılabileceğini öngörür ve tiyatroyu metnin öteki tarafına yerleştirir. Metne yönelik bu yeni anlayışta dilin bir şeyleri anlatması yerine, seslerin, sözcüklerin, tınıların anlam oluşturmayan durumların gösterilmesi hedeflenir. Görsellik tarafından dilin baskılandığı bu tiyatro anlayışında, tiyatro metni sahnenin dışındaki bir alana işaret etmektedir. Bu doğrultuda postdramatik tiyatro, dramatik metinlerin tiyatrodaki yeni işlevine uygun olarak peyzaj metin kavramını kullanmaktadır. Peyzaj metin kavramının çıkış noktası Getrude Stein'ın oyun düşüncesine dayanmaktadır. Günümüz Amerikan Performans tiyatrosunun temsilcilerinden Robert Wilson ve Richard Foreman'ın gösterimlerinde, Stein'ın genel peyzaj oyunu düşüncesi temel çıkış noktasını oluşturur. Wilson'ın imge tiyatrosunda peyzaj metin kavramı, ideal bir tiyatronun işitsel ve görsel hayal gücünü hareket geçirmesi gerektiği düşüncesine karşılık gelir. Görsel ve işitsel hayal gücünün harekete geçirilmesi uzamın sınırlarının aşılmasıdır. Uzamın sınırlarının aşılması zamana bağlı olarak gelişen kurmacanın dışında teatral bir dünya yaratmaktır. Foreman'ın gösterimlerinde ise kullandığı çoklu mekan olarak yaratılan sahne tasarımları gösterim dünyalarıdır ve hiçbir yeri çağrıştırmayan hayali yerler olarak karşımıza çıkar. Sahnelemelerinde zihinsel duruma ilişkin bir farkındalığı canlandırmaya çalışan Foreman, doğa manzaralarından çok zihinsel manzaraların yaratıcısıdır. Sahnelemelerinde statik ve kendine dikkat çeken bir yapı olarak ortaya çıkan lirik anlatım Foreman'ı, geriye doğru Stein ve Meaterlinck'e, yatay düzlemde ise Wilson'a ve peyzaj sahne gösterimlerine bağlar.

Year 2012, Volume: 5 Issue: 10, 134 - 151, 11.12.2012

Abstract

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Bildiriler
Authors

Naciye Aksoy This is me

Publication Date December 11, 2012
Submission Date December 10, 2012
Published in Issue Year 2012 Volume: 5 Issue: 10

Cite

APA Aksoy, N. (2012). Peyzaj Metin Kavramı ve Sahneleme Anlayışı. Art-E Sanat Dergisi, 5(10), 134-151. https://doi.org/10.21602/sgsfsd.94161
AMA Aksoy N. Peyzaj Metin Kavramı ve Sahneleme Anlayışı. Art-e. December 2012;5(10):134-151. doi:10.21602/sgsfsd.94161
Chicago Aksoy, Naciye. “Peyzaj Metin Kavramı Ve Sahneleme Anlayışı”. Art-E Sanat Dergisi 5, no. 10 (December 2012): 134-51. https://doi.org/10.21602/sgsfsd.94161.
EndNote Aksoy N (December 1, 2012) Peyzaj Metin Kavramı ve Sahneleme Anlayışı. Art-e Sanat Dergisi 5 10 134–151.
IEEE N. Aksoy, “Peyzaj Metin Kavramı ve Sahneleme Anlayışı”, Art-e, vol. 5, no. 10, pp. 134–151, 2012, doi: 10.21602/sgsfsd.94161.
ISNAD Aksoy, Naciye. “Peyzaj Metin Kavramı Ve Sahneleme Anlayışı”. Art-e Sanat Dergisi 5/10 (December 2012), 134-151. https://doi.org/10.21602/sgsfsd.94161.
JAMA Aksoy N. Peyzaj Metin Kavramı ve Sahneleme Anlayışı. Art-e. 2012;5:134–151.
MLA Aksoy, Naciye. “Peyzaj Metin Kavramı Ve Sahneleme Anlayışı”. Art-E Sanat Dergisi, vol. 5, no. 10, 2012, pp. 134-51, doi:10.21602/sgsfsd.94161.
Vancouver Aksoy N. Peyzaj Metin Kavramı ve Sahneleme Anlayışı. Art-e. 2012;5(10):134-51.
Art-e 12/1/2011 yılından sonraki sayıları tam metin olarak, 12/1/2008 yılından sonraki sayıları ise indeks olarak EBSCO'da Art Source isimli veri tabanında yer almaktadır.