BibTex RIS Cite

DRAPERY IN SCULPTURE UNTIL 20. CENTURY

Year 2013, Volume: 6 Issue: 12, 25 - 39, 31.12.2013

Abstract

Considering that human anatomic figure has historically been the main theme of sculpture and people have socially tended to wear garments in most civilizations, relationship between body and cloth drapery has evidently been of great importance. Sculptural interest in human anatomy and drapery of cloth has enabled images to achieve esthetical levels and innumerable works of sculpture to be created, which has been variously justified in association with its social, political and religious functions. Drapery has appeared only to emphasize influence of nude figure in occasional periods within diversity of expression created by combination of human figure with itself throughout history and contribute to sculpture and has sometimes created a direct means of expression. Yrd. Doç., DEU GSF Heykel Bölümü, arzu.cakir@deu.edu.tr. Draperies are functional in catching effects unique to light, shadow and movement, thus softening weight of volume and emphasizing their related periodicity in wholeness of sculpture. Comprehension of drapery and its roles in previous works of art is of great importance to develop given forms in sculpture.

References

  • GOMBRICH, E,H, (1980). Sanatın Öyküsü, çev: Bedrettin Cömert, Remzi Kitabevi, İstanbul. NERET, G., (2007). Rodin, Taschen, Almanya.
  • ROGERS, L.R., (1969). Sculpture: Oxford University Press, Newyork.
  • SMITH, R.R.R., (2002)., Helenistik Heykel, çev: Ayşin Yollar Yıldırım, Homer, İstanbul.
  • TURANİ , A., (2003). Dünya Sanat Tarihi, İş Bankası Yayınları, İstanbul.
  • WOLFLIN, H., (1990). Sanat Tarihinin Temel Kavramları, çev: Hayrullah Örs, Remzi Kitabevi, İstanbul. Görseller
  • Şekil 1, 2, 3, 4: Rogers,L.R.,(1969). Sculpture: OxfordUniversity Press, Newyork, Sf:1041
  • Resim 1: http://www.studyblue.com/notes/note/n/egyptian-art-in-the-middle-and-newkingdoms/deck/1262246,Erişim:13-12-2013 .
  • Resim 2: http://www.kingsacademy.com/mhodges/02_The-West-to-1900/01_ TheGreeks/01b_Classic-Greek-Philosophical-Culture.htm Erişim:13-12-2013.
  • Resim 3: http://en.wikipedia.org/wiki/Apollo_Belvedere, Erişim tarihi: 13-12-2013.
  • Resim 4: http://www.students.sbc.edu/mdavis04/Parthenon%20Gallery%20 of%20 Images.htm, Erişim:13-12-2013.
  • Resim 5: http://www.studyblue.com/notes/note/n/art-history-exam--2/deck/ 13382, Erişim:13-12-2013.
  • Resim 6: http://en.wikipedia.org/wiki/Winged_Victory_of_Samothrace, Erişim:13-12-2013.
  • Resim 7: http://en.wikipedia.org/wiki/Augustus_of_Prima_Porta, Erişim:13-12-2013.
  • Resim 8: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Cholacrop.jpg, Erişim:13-12-2013.
  • Resim 9: http://www.vam.ac.uk/users/node/2921, Erişim:13-12-2013.
  • Resim 10: http://pt.wikipedia.org/wiki/Escultura_do_g%C3%B3tico, Erişim:13-12-2013.
  • Resim 11: http://www.wardom.org/gian-lorenzo-bernini-131466/, Erişim:13-12-2013.
  • Resim 12: https://images.nga.gov/en/search/do_quick_search.html?q=" 1999.80.28" Erişim:13-12-2013.
  • Resim 13: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Monument_to_Balzac.jpgErişim:13-12-2013.
  • Resim 14: http://www.musee-rodin.fr/sites/musee/files/styles/zoom/public/ resource Space/1122_faaedfaa927742b.jpg, Erişim:13-012-2013.

20. Yüzyıla Kadar Heykelde Drape

Year 2013, Volume: 6 Issue: 12, 25 - 39, 31.12.2013

Abstract

HEYKELDE DRAPE

Özet

İnsanların neredeyse bütün kültürlerde günlük hayatta giyimli olduğu ve insan figürünün günümüze kadar sanatın temel konusu olduğu dikkate alındığında vücut ve kumaş dökümü ilişkisinin heykel sanatı açısından önemi anlaşılır. Heykel sanatında insan figürüne ve kumaşın fiziksel dökümünü ifade eden drapeye gösterilen ilgi, imgelerin estetik düzeye ulaşmasını, farklı biçimlendirmelerle sayısız heykelin ortaya çıkmasını sağlamıştır. Bu büyük ilginin heykelin sosyal, politik ve dini işlevleri ile bağlantılı pek çok gerekçesi vardır.
Drape, tarihte insan figürü ile birlikteliğinden ortaya çıkan ifade çeşitliliği içinde bazı dönemler sadece çıplak figürün etkisini kuvvetlendirmek, heykele katkı sağlamak için bazı dönemler ise heykelin tamamında başlı başına bir ifade aracı olarak kendini gösterir.
Drapeler hareket ve ışık-gölgenin kullanımına özgü efektleri yakalamak, hacmin ağır görünümünü hafifletmek ve heykelin bütününe katkı yapan özellikleri vurgulamada etkilidir. Drape formuna ilişkin bilgilenmek ve geçmişin sanat eserlerinde oynamış olduğu rolü anlamak, heykelde form geliştirmek adına önemlidir.

References

  • GOMBRICH, E,H, (1980). Sanatın Öyküsü, çev: Bedrettin Cömert, Remzi Kitabevi, İstanbul. NERET, G., (2007). Rodin, Taschen, Almanya.
  • ROGERS, L.R., (1969). Sculpture: Oxford University Press, Newyork.
  • SMITH, R.R.R., (2002)., Helenistik Heykel, çev: Ayşin Yollar Yıldırım, Homer, İstanbul.
  • TURANİ , A., (2003). Dünya Sanat Tarihi, İş Bankası Yayınları, İstanbul.
  • WOLFLIN, H., (1990). Sanat Tarihinin Temel Kavramları, çev: Hayrullah Örs, Remzi Kitabevi, İstanbul. Görseller
  • Şekil 1, 2, 3, 4: Rogers,L.R.,(1969). Sculpture: OxfordUniversity Press, Newyork, Sf:1041
  • Resim 1: http://www.studyblue.com/notes/note/n/egyptian-art-in-the-middle-and-newkingdoms/deck/1262246,Erişim:13-12-2013 .
  • Resim 2: http://www.kingsacademy.com/mhodges/02_The-West-to-1900/01_ TheGreeks/01b_Classic-Greek-Philosophical-Culture.htm Erişim:13-12-2013.
  • Resim 3: http://en.wikipedia.org/wiki/Apollo_Belvedere, Erişim tarihi: 13-12-2013.
  • Resim 4: http://www.students.sbc.edu/mdavis04/Parthenon%20Gallery%20 of%20 Images.htm, Erişim:13-12-2013.
  • Resim 5: http://www.studyblue.com/notes/note/n/art-history-exam--2/deck/ 13382, Erişim:13-12-2013.
  • Resim 6: http://en.wikipedia.org/wiki/Winged_Victory_of_Samothrace, Erişim:13-12-2013.
  • Resim 7: http://en.wikipedia.org/wiki/Augustus_of_Prima_Porta, Erişim:13-12-2013.
  • Resim 8: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Cholacrop.jpg, Erişim:13-12-2013.
  • Resim 9: http://www.vam.ac.uk/users/node/2921, Erişim:13-12-2013.
  • Resim 10: http://pt.wikipedia.org/wiki/Escultura_do_g%C3%B3tico, Erişim:13-12-2013.
  • Resim 11: http://www.wardom.org/gian-lorenzo-bernini-131466/, Erişim:13-12-2013.
  • Resim 12: https://images.nga.gov/en/search/do_quick_search.html?q=" 1999.80.28" Erişim:13-12-2013.
  • Resim 13: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Monument_to_Balzac.jpgErişim:13-12-2013.
  • Resim 14: http://www.musee-rodin.fr/sites/musee/files/styles/zoom/public/ resource Space/1122_faaedfaa927742b.jpg, Erişim:13-012-2013.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Arzu Çakır Atıl

Publication Date December 31, 2013
Submission Date November 3, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 6 Issue: 12

Cite

APA Çakır Atıl, A. (2013). 20. Yüzyıla Kadar Heykelde Drape. Art-E Sanat Dergisi, 6(12), 25-39.
AMA Çakır Atıl A. 20. Yüzyıla Kadar Heykelde Drape. Art-e. December 2013;6(12):25-39.
Chicago Çakır Atıl, Arzu. “20. Yüzyıla Kadar Heykelde Drape”. Art-E Sanat Dergisi 6, no. 12 (December 2013): 25-39.
EndNote Çakır Atıl A (December 1, 2013) 20. Yüzyıla Kadar Heykelde Drape. Art-e Sanat Dergisi 6 12 25–39.
IEEE A. Çakır Atıl, “20. Yüzyıla Kadar Heykelde Drape”, Art-e, vol. 6, no. 12, pp. 25–39, 2013.
ISNAD Çakır Atıl, Arzu. “20. Yüzyıla Kadar Heykelde Drape”. Art-e Sanat Dergisi 6/12 (December 2013), 25-39.
JAMA Çakır Atıl A. 20. Yüzyıla Kadar Heykelde Drape. Art-e. 2013;6:25–39.
MLA Çakır Atıl, Arzu. “20. Yüzyıla Kadar Heykelde Drape”. Art-E Sanat Dergisi, vol. 6, no. 12, 2013, pp. 25-39.
Vancouver Çakır Atıl A. 20. Yüzyıla Kadar Heykelde Drape. Art-e. 2013;6(12):25-39.
Art-e 12/1/2011 yılından sonraki sayıları tam metin olarak, 12/1/2008 yılından sonraki sayıları ise indeks olarak EBSCO'da Art Source isimli veri tabanında yer almaktadır.