Research Article
BibTex RIS Cite

Somut Olmayan Kültürel Miraslardan El Örgüsü Çoraplar: Gölova Yöresi Örneği

Year 2017, Volume: 10 Issue: 19, 288 - 306, 17.07.2017
https://doi.org/10.21602/sduarte.287814

Abstract

Tüm dünyada halk  kültürünün ihmal edilmesi ile kültürel
zenginliğin ortadan kalkması olasılığı karşısında UNESCO somut olmayan kültürel
mirasın korunması sözleşmesini imzalamıştır. Anadolu’da  örücülük, işleme, dokuma gibi  Türk el sanatlarının bir arada kullanıldığı  ve Türk motifleri işlenerek oluşturulan    giyim kuşam, her bölgede, her yörede
kendine has özelliklerle çeşitlilik göstermektedir. Bu yörelerden biri de
Sivas’tır



Bu araştırmada, somut
olmayan kültürel mirasın korunması ve belgelenerek gelecek kuşaklara
aktarılması amacı ile Sivas ili Gölova yöresi geleneksel kıyafetlerinin bir
parçası olan çoraplar incelenmiştir. Çoraplarda kullanılan malzeme ve teknik
özelliklerin yanında  çoraplara adını
veren, kullanım yerini ve biçimini belirleyen çorap motiflerinin
anlamları  günümüzde ki örnekleri üzerinde açıklanmaya çalışılmıştır.
Çorapların uzun çorap, tozluk ve çamurluk olarak üç farklı modelde örüldüğü,
desen olarak; acur, çengelli kurt, çam kozası, kuşgözü, elibelinde, sinek,
atmış akıl yetmiş fikir, küpe, iğbaşı, koçbaşı, analıkızlı, bacaklı
motiflerinin kullanıldığı ve en çok beyaz, siyah, kırmızı ve yeşil renklerin
tercih edildiği belirlenmiştir. 

References

  • Acar İ.H,( 2010). Zara’da çorapların Dili, Zara Haber-Zara Ajans, İstanbul
  • Akpınarlı F., ve Ortaç H.S.(2009). “Sivas El Örgüsü Çorapların Motif ve Kompozisyon Özellikleri”, Cumhuriyet Döneminde Sivas Sempozyumu, Sivas.
  • Barışta H.Ö. (1986).”Türk El Sanatlarında El Örgüsü Çoraplar”, Erdem, Türk Tarih Kurumu Basımevi C.2 S.6 Ankara
  • Diyarbekirli, N. (1972). Hun Sanatı İstanbul
  • Koçu E. R. (1967). Türk Giyim Kuşam ve Süsleme Sözlüğü, Sümerbak Yayınları, Ankara
  • Kuzucular, E.(1977). Şarkışla’da Kilim ve Kilimcilik. Sivas Folkloru, Sayı 49, s.19-26. Sivas
  • Mahiroğulları A. ,(2001). Seyyahların Gözüyle Sivas, İstanbul.
  • Özbel K.,(1981). KnittenStockingsFromTurkishVillage, İstanbul.
  • Özen, K. (2008). “Sivas Yöresi Geleneksel El Sanatları”, Kitabevi 347, İstanbul.
  • Phillips, Mary Walker, (1980). Creative Knitting, Van Nostrand Reinhold Company, New York.
  • Şimşek, S.A.(1963-64). “Giyim Eşyalarının Hikayeleri” Türk Folklor Araştırmaları C.8.
  • Anonim 2016.http://www.osmanlimedeniyeti.com/ Bilgi/Geleneksel%20Sivas% 20Kad %C4%B1n %20K%C4%
Year 2017, Volume: 10 Issue: 19, 288 - 306, 17.07.2017
https://doi.org/10.21602/sduarte.287814

Abstract

References

  • Acar İ.H,( 2010). Zara’da çorapların Dili, Zara Haber-Zara Ajans, İstanbul
  • Akpınarlı F., ve Ortaç H.S.(2009). “Sivas El Örgüsü Çorapların Motif ve Kompozisyon Özellikleri”, Cumhuriyet Döneminde Sivas Sempozyumu, Sivas.
  • Barışta H.Ö. (1986).”Türk El Sanatlarında El Örgüsü Çoraplar”, Erdem, Türk Tarih Kurumu Basımevi C.2 S.6 Ankara
  • Diyarbekirli, N. (1972). Hun Sanatı İstanbul
  • Koçu E. R. (1967). Türk Giyim Kuşam ve Süsleme Sözlüğü, Sümerbak Yayınları, Ankara
  • Kuzucular, E.(1977). Şarkışla’da Kilim ve Kilimcilik. Sivas Folkloru, Sayı 49, s.19-26. Sivas
  • Mahiroğulları A. ,(2001). Seyyahların Gözüyle Sivas, İstanbul.
  • Özbel K.,(1981). KnittenStockingsFromTurkishVillage, İstanbul.
  • Özen, K. (2008). “Sivas Yöresi Geleneksel El Sanatları”, Kitabevi 347, İstanbul.
  • Phillips, Mary Walker, (1980). Creative Knitting, Van Nostrand Reinhold Company, New York.
  • Şimşek, S.A.(1963-64). “Giyim Eşyalarının Hikayeleri” Türk Folklor Araştırmaları C.8.
  • Anonim 2016.http://www.osmanlimedeniyeti.com/ Bilgi/Geleneksel%20Sivas% 20Kad %C4%B1n %20K%C4%
There are 12 citations in total.

Details

Journal Section Makaleler
Authors

Hülya Kaynar

Publication Date July 17, 2017
Submission Date January 24, 2017
Acceptance Date July 17, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 10 Issue: 19

Cite

APA Kaynar, H. (2017). Somut Olmayan Kültürel Miraslardan El Örgüsü Çoraplar: Gölova Yöresi Örneği. Art-E Sanat Dergisi, 10(19), 288-306. https://doi.org/10.21602/sduarte.287814
AMA Kaynar H. Somut Olmayan Kültürel Miraslardan El Örgüsü Çoraplar: Gölova Yöresi Örneği. Art-e. June 2017;10(19):288-306. doi:10.21602/sduarte.287814
Chicago Kaynar, Hülya. “Somut Olmayan Kültürel Miraslardan El Örgüsü Çoraplar: Gölova Yöresi Örneği”. Art-E Sanat Dergisi 10, no. 19 (June 2017): 288-306. https://doi.org/10.21602/sduarte.287814.
EndNote Kaynar H (June 1, 2017) Somut Olmayan Kültürel Miraslardan El Örgüsü Çoraplar: Gölova Yöresi Örneği. Art-e Sanat Dergisi 10 19 288–306.
IEEE H. Kaynar, “Somut Olmayan Kültürel Miraslardan El Örgüsü Çoraplar: Gölova Yöresi Örneği”, Art-e, vol. 10, no. 19, pp. 288–306, 2017, doi: 10.21602/sduarte.287814.
ISNAD Kaynar, Hülya. “Somut Olmayan Kültürel Miraslardan El Örgüsü Çoraplar: Gölova Yöresi Örneği”. Art-e Sanat Dergisi 10/19 (June 2017), 288-306. https://doi.org/10.21602/sduarte.287814.
JAMA Kaynar H. Somut Olmayan Kültürel Miraslardan El Örgüsü Çoraplar: Gölova Yöresi Örneği. Art-e. 2017;10:288–306.
MLA Kaynar, Hülya. “Somut Olmayan Kültürel Miraslardan El Örgüsü Çoraplar: Gölova Yöresi Örneği”. Art-E Sanat Dergisi, vol. 10, no. 19, 2017, pp. 288-06, doi:10.21602/sduarte.287814.
Vancouver Kaynar H. Somut Olmayan Kültürel Miraslardan El Örgüsü Çoraplar: Gölova Yöresi Örneği. Art-e. 2017;10(19):288-306.
Art-e 12/1/2011 yılından sonraki sayıları tam metin olarak, 12/1/2008 yılından sonraki sayıları ise indeks olarak EBSCO'da Art Source isimli veri tabanında yer almaktadır.