Research Article
BibTex RIS Cite

CREATIVE PERFORMANCE MEASUREMENT IN DESIGN EDUCATION: PRODUCT DIMENSION

Year 2018, Volume: 11 Issue: 21, 50 - 65, 28.06.2018
https://doi.org/10.21602/sduarte.401099

Abstract

One of the important dimensions of measurement and
evaluation in design education is the product. According to various criteria,
the products designed by the students are measured by the faculty using the
jury approach, the traditional performance measurement and evaluation method in
design education, and the student success is decided upon. The most important
criterion in measuring and evaluating of student success in design education is
the product’s creativity. The purpose of this study is to identify the criteria
the Fashion Design and Industrial Design faculty uses in a product’s
performance measurement during the programs’ last year
studio courses and to discuss the criteria and definitions in both of these
design fields and to examine the process followed to decide upon a student’s success.
Qualitative research was employed in the study.  Creativity was found to be the main criterion
in the performance measurement of a product in both design fields.

References

  • Davis, M.L. (1987). Visual Design in Dress (Second Edition), USA-New Jersey: Prentice- Hall Inc.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayn Dağıtım.
  • Linn, L.R.& Miller, M.D. (2005). Measurement and Assessment in Teaching. (9th Edition). New Jersey -USA: Pearson Education Inc.
  • Mozota Borja De, B. (2006). Tasarım Yönetimi (Çeviren: Sibel Kaçamak). İstanbul: MediaCat Kitapları.
  • Nitko, A.J. (2004). Educational Assessment of Students. (4th ed.). USA-New Jersey: Pearson Education Inc.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (6.Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Creative Performance Measurement in Design Education: Product Dimension

Year 2018, Volume: 11 Issue: 21, 50 - 65, 28.06.2018
https://doi.org/10.21602/sduarte.401099

Abstract

Tasarım
eğitiminde öğrencinin başarısını ölçme ve değerlendirmede önemli boyutlardan
bir tanesi üründür. Öğrencilerin tasarladıkları ürünler, çeşitli ölçütlere göre
tasarım eğitiminin geleneksel performans ölçme ve değerlendirme yöntemi olan
jürili yaklaşım ile öğretim elemanları tarafından ölçülmekte ve öğrencinin
başarısına karar verilmektedir. Tasarım eğitiminde öğrenci başarısını ölçme ve
değerlendirmede en önemli ölçüt ürünün yaratıcılığıdır. Bu araştırmanın amacı,
Moda Tasarımı ve Endüstriyel Tasarım programlarında yer alan son sınıf stüdyo
derslerinde ürüne yönelik performans ölçmede öğretim elemanlarının kullandığı
ölçütleri belirlemek, her iki tasarım alanında kullanılan ölçütleri ve
tanımlarını tartışmak ve öğrenci başarısına karar verme sürecini incelemektir.
Araştırmanın yöntemi niteldir. Araştırma sonuçlarından bir tanesi her iki
tasarım alanında ürüne yönelik performans ölçmede kullanılan başlıca ölçütün
yaratıcılık olmasıdır. 

References

  • Davis, M.L. (1987). Visual Design in Dress (Second Edition), USA-New Jersey: Prentice- Hall Inc.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayn Dağıtım.
  • Linn, L.R.& Miller, M.D. (2005). Measurement and Assessment in Teaching. (9th Edition). New Jersey -USA: Pearson Education Inc.
  • Mozota Borja De, B. (2006). Tasarım Yönetimi (Çeviren: Sibel Kaçamak). İstanbul: MediaCat Kitapları.
  • Nitko, A.J. (2004). Educational Assessment of Students. (4th ed.). USA-New Jersey: Pearson Education Inc.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (6.Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 6 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Makaleler
Authors

Esra Varol 0000-0003-3097-8301

Publication Date June 28, 2018
Submission Date March 3, 2018
Acceptance Date July 4, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 11 Issue: 21

Cite

APA Varol, E. (2018). CREATIVE PERFORMANCE MEASUREMENT IN DESIGN EDUCATION: PRODUCT DIMENSION. Art-E Sanat Dergisi, 11(21), 50-65. https://doi.org/10.21602/sduarte.401099
AMA Varol E. CREATIVE PERFORMANCE MEASUREMENT IN DESIGN EDUCATION: PRODUCT DIMENSION. Art-e. June 2018;11(21):50-65. doi:10.21602/sduarte.401099
Chicago Varol, Esra. “CREATIVE PERFORMANCE MEASUREMENT IN DESIGN EDUCATION: PRODUCT DIMENSION”. Art-E Sanat Dergisi 11, no. 21 (June 2018): 50-65. https://doi.org/10.21602/sduarte.401099.
EndNote Varol E (June 1, 2018) CREATIVE PERFORMANCE MEASUREMENT IN DESIGN EDUCATION: PRODUCT DIMENSION. Art-e Sanat Dergisi 11 21 50–65.
IEEE E. Varol, “CREATIVE PERFORMANCE MEASUREMENT IN DESIGN EDUCATION: PRODUCT DIMENSION”, Art-e, vol. 11, no. 21, pp. 50–65, 2018, doi: 10.21602/sduarte.401099.
ISNAD Varol, Esra. “CREATIVE PERFORMANCE MEASUREMENT IN DESIGN EDUCATION: PRODUCT DIMENSION”. Art-e Sanat Dergisi 11/21 (June 2018), 50-65. https://doi.org/10.21602/sduarte.401099.
JAMA Varol E. CREATIVE PERFORMANCE MEASUREMENT IN DESIGN EDUCATION: PRODUCT DIMENSION. Art-e. 2018;11:50–65.
MLA Varol, Esra. “CREATIVE PERFORMANCE MEASUREMENT IN DESIGN EDUCATION: PRODUCT DIMENSION”. Art-E Sanat Dergisi, vol. 11, no. 21, 2018, pp. 50-65, doi:10.21602/sduarte.401099.
Vancouver Varol E. CREATIVE PERFORMANCE MEASUREMENT IN DESIGN EDUCATION: PRODUCT DIMENSION. Art-e. 2018;11(21):50-65.
Art-e 12/1/2011 yılından sonraki sayıları tam metin olarak, 12/1/2008 yılından sonraki sayıları ise indeks olarak EBSCO'da Art Source isimli veri tabanında yer almaktadır.