Birçok akım ve teknikten beslenen Şakir
Gökçebağ üç boyutlu çalışmalarında endüstri ürünü nesne kullanır. Yerleştirmelerinde
nesne-mekân birlikteliği ve mükemmeliyetçi
yaklaşımı hep göz önündedir. Eserlerinde metamorfoz ile dönüşen teknik nesne
ona bakan gözde görsel bir ahenk yaratır. Çoğunlukla kesme işlemiyle nesnenin
biçimine müdahalede bulunur. Böyle bir müdahaleyle tanınırlığını kaybetmeyen
ama işlevi önemli ölçüde değiştirilen nesnenin bir daha önceki bağlamına
dönmesi oldukça zordur.
Hazır nesne teknik nesnenin sanatçı
tarafından seçilmiş ve sanat nesnesi olarak atanmış halidir. Yani endüstri
ürünü nesnenin sanatta sahip olduğu statünün adı hazır nesnedir. Dolayısıyla
önceki kimliğine ek olarak sanat alanında ikinci bir kimlik daha kazanan teknik
nesne sanatta transpozisyon ile hazır nesneye dönüşür.
Makalede amaç sanatta malzeme olarak
kullanılan her endüstri ürünü nesnenin bir hazır nesne olmadığı ya da
olamayacağı belirlemeleri üzerinden teknik nesnenin dönüşümünü ele almaktır. Bu
nedenle Şakir Gökçebağ’ın teknik nesne kullanımına bu bağlamda dikkat edilmiş,
sanatçı ile ilgili literatür araştırması yapılarak eserleri incelenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 5 Ağustos 2019 |
Kabul Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 12 Sayı: 24 |