Research Article
BibTex RIS Cite

Sanat ve Tasarımda Bir İfade Aracı Olarak Oyuncak

Year 2019, Volume: 12 Issue: 24, 483 - 506, 31.12.2019
https://doi.org/10.21602/sduarte.621490

Abstract

Oyuncaklar,
bireyde öznel ve özgün ifadenin gelişimine katkıda bulunurlar ve taşıdıkları bu
değerleri nedeniyle sanat ve tasarımda kendilerine yer bulmuşlardır. Bu
çalışma, günümüz çocuk kavramının ve oyuncağın şekillendiği yirminci yüzyıl
başından bulunduğumuz döneme dek, sanatın ve tasarımın oyuncakla kesiştiği
noktaları çözümlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Oyuncağın sanat ve tasarım ile
ilişkisi; bireyin yaratım sürecinin sonunda ortaya çıkan oyuncaklar ve yaratım
süreçlerinde kaynak olarak kullanılan oyuncaklar olarak iki ayrı bölümde örnek
inceleme yoluyla ele alınmıştır. Oyuncağın bir yaratıcı ifade aracı niteliği
taşıyabildiği görülmüş, dönemi ve yaratıcısı ile arasındaki ilişkiler ortaya
konmuştur. 

References

  • Abbott, R. (1991). “A Moment's Ornament: Wharton's Lily Bart and Art Nouveau”, Mosaic: An Interdisciplinary Critical Journal, Sayı 24 (2), s. 73–91.
  • Arslan, E. (2013). Sanatsal Form Olarak Oyuncak Tasarımı, Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Heykel Anasanat Dalı.
  • Auden, W.H. (2017). “Squares and Oblongs”, Play: Its Role in Development and Evolution içinde, ed. Jerome S. Bruner, Alison Jolly ve Kathy Sylva, s. 1033-1036.
  • Balla, G., & Depero, F. (1915). “Futurist Reconstruction of the Universe”, Futurist Manifestos, s. 197-200.
  • Baran, D. (2006). Heykel Üretiminde Oyun Olgusu Ve Bir Sergi, Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Heykel Anasanat Dalı.
  • Bergdoll, B., & Dickerman, L. (2009). Bauhaus 1919-1933: Workshops for Modernity, The Museum of Modern Art.
  • Brougère, G. (2005). “Toy Houses: A Socio-Anthropological Approach To Analysing Objects”, Visual Communication, Sayı 5 (1), s. 5–24.
  • Bruner, J. (2017). “Surprise, Craft and Creativity”, Play: Its Role in Development and Evolution içinde, ed. Jerome S. Bruner, Alison Jolly ve Kathy Sylva, s. 1037-1039.
  • Campbell, G. (Ed.). (2006). The Grove Encyclopedia of Decorative Arts: Two-volume Set (Vol. 1), Oxford University Press.
  • Dickie, G. (1969). “Defining Art”, American Philosophical Quarterly, Sayı 6(3), s. 253–256.
  • Doren, H. & Rideot, J. U.S. (1933). Patent No. USD91256S. Toledo, Ohio: U.S. Patent Office.
  • Droste, M. (2002). Bauhaus, 1919-1933. Taschen.
  • Dutton, D. (2006). “A Naturalist Definition of Art”, The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Sayı 64(3), s. 363–377.
  • Esposito, N. (2005). “A Short and Simple Definition of What a Videogame Is”, DiGRA 2005 Conference: Changing Views – Worlds in Play, 16-20 Haziran, Vancouver: Proceedings of DiGRA 2005 Conference.
  • Ginoulhiac, M. (2014). “Educating Children in Architecture: XXth Architectural Narratives troughs Toys Design”, International Conference Arquitectonics Network: Architecture, Education and Society, 4-6 June 2014, Barcelona: Final papers. GIRAS. Universitat Politècnica de Catalunya.
  • Hervas, J. (2017) “Bauhaus Connection”, Cuadernos de Proyectos Arquitectónicos, Sayı (7), s. 165–169.
  • Huizinga, J. (2017). “Play and Contest as Civilizing Functions”, Play: Its Role in Development and Evolution içinde, ed. Jerome S. Bruner, Alison Jolly ve Kathy Sylva, s. 1094-1115.
  • Kudrowitz, B.M. ve Wallace, D.R. (2010) “The Play Pyramid: A Play Classification And İdeation Tool For Toy Design”, International Journal of Arts and Technology, Sayı 3(1), s. 36–56.
  • Kozlu, D. (2009). “Teknolojik Gelişmelerin Toplum Ve Sanata Yansımaları”, Art-E Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, Sayı 3(1), s. 1–14.
  • Landreth, G. L. (1993). “Child-centered Play Therapy”, Elementary School Guidance & Counseling, Sayı 28(1), s. 17–29.
  • Mindrup, M. (2016). “Bauspiel as Immaterial Architectural Investigation: Avante Garde Experiments with Generative Architectural Models”, Materiality and Architecture, ed. Sandra Karina Loschkes. 195-212.
  • Onur, B. (1992). Oyuncaklı Dünya, 1. Basım, Ankara: Verso Yayıncılık.
  • Öz Çelikbaş, E. (2019). “Dışavurumcu Sanat Terapisi”, Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, Sayı 2(1), s. 20–37.
  • Thomas, V. (2013). “Playing at The Crossroads” , ISBE 2013 Conference Proceedings, London: ISBE. 9781900862264.
  • Wertz, W.J. (2005). “A Reader’s Guide to Letters on the Aesthetical”, Fidelio, Sayı 14(2), s. 80–104.
  • Yagou, A. (2013). Modernist complexity on a small scale: The Dandanah glass building blocks of 1920 from an object-based research perspective, Deutsches Museum.
  • ADO Cubes Set, https://midmod-design.com/kids/5b349bd0e7fa3/Ado-cubes-set-Ko-Verzuu-Holland-1937, Erişim tarihi: 27.08.2019.
  • Alexander Calder, https://sirismm.si.edu/siris/Caldertest.htm, Erişim tarihi: 29.08.2019.
  • Campana Brothers, https://www.architecturaldigest.com/story/the-story-behind-the-campana-brothers-iconic-stuffed-animal-chair-design, Erişim tarihi: 03.09.2019.
  • Carl Otto Czeschka, http://www.calder.org/life/biography, Erişim tarihi: 30.08.2019.
  • Calder, https://www.mkg-hamburg.de/en/collection/permanent-collection/art-nouveau/army-of-soldiers.html, Erişim tarihi: 03.09.2019.
  • Child’s Wheelbarrow, https://www.brooklynmuseum.org/opencollection/objects/163364, Erişim tarihi: 02.09.2019.
  • Dandanah, https://www.deutsches-museum.de/en/exhibitions/materials-energy/technical-toys/tour/#c98931, Erişim tarihi: 23.08.2019.
  • Dada, https://www.britannica.com/art/Dada, Erişim tarihi: 30.08.2019.
  • Hiroshi Fuji, http://azito-art.com/artists/hiroshi-fuji/, Erişim tarihi: 27.08.2019.
  • Jake Chapman, Dinos Chapman, https://www.tate.org.uk/art/artworks/chapman-disasters-of-war-t07454, Erişim tarihi: 28.08.2019.
  • Kaleidescope House, http://www.lauriesimmons.net/projects/kaleidoscope-house, Erişim tarihi: 05.09.2019.
  • Little Horse, https://www.moma.org/audio/playlist/19/415/ , Erişim tarihi: 25.08.2019.
  • Mummified Barbies, http://evdaystudio.com/projects/mummified-barbies/ , Erişim tarihi: 30.08.2019.
  • Nathan Sawaya, https://www.exploratorium.edu/tinkering/tinkerers/nathan-sawaya, Erişim tarihi: 01.09.2019.
  • Pantonaef, https://www.verner-panton.com/objects/archive/49/index.html, Erişim tarihi: 20.08.2019.
  • Puppets, http://www.paul-klee.org/puppets/, Erişim tarihi: 04.08.2019.
  • Renate Müller, https://www.r-and-company.com/designers/renate-mu%cc%88ller/, Erişim tarihi: 14.08.2019.
  • Schiller, J.C.F. (ty.). “Letters Upon The Aesthetic Education of Man”, Public Library, http://public-library.uk/ebooks/55/76.pdf, Erişim tarihi: 05.08.2019.
Year 2019, Volume: 12 Issue: 24, 483 - 506, 31.12.2019
https://doi.org/10.21602/sduarte.621490

Abstract

References

  • Abbott, R. (1991). “A Moment's Ornament: Wharton's Lily Bart and Art Nouveau”, Mosaic: An Interdisciplinary Critical Journal, Sayı 24 (2), s. 73–91.
  • Arslan, E. (2013). Sanatsal Form Olarak Oyuncak Tasarımı, Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Heykel Anasanat Dalı.
  • Auden, W.H. (2017). “Squares and Oblongs”, Play: Its Role in Development and Evolution içinde, ed. Jerome S. Bruner, Alison Jolly ve Kathy Sylva, s. 1033-1036.
  • Balla, G., & Depero, F. (1915). “Futurist Reconstruction of the Universe”, Futurist Manifestos, s. 197-200.
  • Baran, D. (2006). Heykel Üretiminde Oyun Olgusu Ve Bir Sergi, Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Heykel Anasanat Dalı.
  • Bergdoll, B., & Dickerman, L. (2009). Bauhaus 1919-1933: Workshops for Modernity, The Museum of Modern Art.
  • Brougère, G. (2005). “Toy Houses: A Socio-Anthropological Approach To Analysing Objects”, Visual Communication, Sayı 5 (1), s. 5–24.
  • Bruner, J. (2017). “Surprise, Craft and Creativity”, Play: Its Role in Development and Evolution içinde, ed. Jerome S. Bruner, Alison Jolly ve Kathy Sylva, s. 1037-1039.
  • Campbell, G. (Ed.). (2006). The Grove Encyclopedia of Decorative Arts: Two-volume Set (Vol. 1), Oxford University Press.
  • Dickie, G. (1969). “Defining Art”, American Philosophical Quarterly, Sayı 6(3), s. 253–256.
  • Doren, H. & Rideot, J. U.S. (1933). Patent No. USD91256S. Toledo, Ohio: U.S. Patent Office.
  • Droste, M. (2002). Bauhaus, 1919-1933. Taschen.
  • Dutton, D. (2006). “A Naturalist Definition of Art”, The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Sayı 64(3), s. 363–377.
  • Esposito, N. (2005). “A Short and Simple Definition of What a Videogame Is”, DiGRA 2005 Conference: Changing Views – Worlds in Play, 16-20 Haziran, Vancouver: Proceedings of DiGRA 2005 Conference.
  • Ginoulhiac, M. (2014). “Educating Children in Architecture: XXth Architectural Narratives troughs Toys Design”, International Conference Arquitectonics Network: Architecture, Education and Society, 4-6 June 2014, Barcelona: Final papers. GIRAS. Universitat Politècnica de Catalunya.
  • Hervas, J. (2017) “Bauhaus Connection”, Cuadernos de Proyectos Arquitectónicos, Sayı (7), s. 165–169.
  • Huizinga, J. (2017). “Play and Contest as Civilizing Functions”, Play: Its Role in Development and Evolution içinde, ed. Jerome S. Bruner, Alison Jolly ve Kathy Sylva, s. 1094-1115.
  • Kudrowitz, B.M. ve Wallace, D.R. (2010) “The Play Pyramid: A Play Classification And İdeation Tool For Toy Design”, International Journal of Arts and Technology, Sayı 3(1), s. 36–56.
  • Kozlu, D. (2009). “Teknolojik Gelişmelerin Toplum Ve Sanata Yansımaları”, Art-E Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, Sayı 3(1), s. 1–14.
  • Landreth, G. L. (1993). “Child-centered Play Therapy”, Elementary School Guidance & Counseling, Sayı 28(1), s. 17–29.
  • Mindrup, M. (2016). “Bauspiel as Immaterial Architectural Investigation: Avante Garde Experiments with Generative Architectural Models”, Materiality and Architecture, ed. Sandra Karina Loschkes. 195-212.
  • Onur, B. (1992). Oyuncaklı Dünya, 1. Basım, Ankara: Verso Yayıncılık.
  • Öz Çelikbaş, E. (2019). “Dışavurumcu Sanat Terapisi”, Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, Sayı 2(1), s. 20–37.
  • Thomas, V. (2013). “Playing at The Crossroads” , ISBE 2013 Conference Proceedings, London: ISBE. 9781900862264.
  • Wertz, W.J. (2005). “A Reader’s Guide to Letters on the Aesthetical”, Fidelio, Sayı 14(2), s. 80–104.
  • Yagou, A. (2013). Modernist complexity on a small scale: The Dandanah glass building blocks of 1920 from an object-based research perspective, Deutsches Museum.
  • ADO Cubes Set, https://midmod-design.com/kids/5b349bd0e7fa3/Ado-cubes-set-Ko-Verzuu-Holland-1937, Erişim tarihi: 27.08.2019.
  • Alexander Calder, https://sirismm.si.edu/siris/Caldertest.htm, Erişim tarihi: 29.08.2019.
  • Campana Brothers, https://www.architecturaldigest.com/story/the-story-behind-the-campana-brothers-iconic-stuffed-animal-chair-design, Erişim tarihi: 03.09.2019.
  • Carl Otto Czeschka, http://www.calder.org/life/biography, Erişim tarihi: 30.08.2019.
  • Calder, https://www.mkg-hamburg.de/en/collection/permanent-collection/art-nouveau/army-of-soldiers.html, Erişim tarihi: 03.09.2019.
  • Child’s Wheelbarrow, https://www.brooklynmuseum.org/opencollection/objects/163364, Erişim tarihi: 02.09.2019.
  • Dandanah, https://www.deutsches-museum.de/en/exhibitions/materials-energy/technical-toys/tour/#c98931, Erişim tarihi: 23.08.2019.
  • Dada, https://www.britannica.com/art/Dada, Erişim tarihi: 30.08.2019.
  • Hiroshi Fuji, http://azito-art.com/artists/hiroshi-fuji/, Erişim tarihi: 27.08.2019.
  • Jake Chapman, Dinos Chapman, https://www.tate.org.uk/art/artworks/chapman-disasters-of-war-t07454, Erişim tarihi: 28.08.2019.
  • Kaleidescope House, http://www.lauriesimmons.net/projects/kaleidoscope-house, Erişim tarihi: 05.09.2019.
  • Little Horse, https://www.moma.org/audio/playlist/19/415/ , Erişim tarihi: 25.08.2019.
  • Mummified Barbies, http://evdaystudio.com/projects/mummified-barbies/ , Erişim tarihi: 30.08.2019.
  • Nathan Sawaya, https://www.exploratorium.edu/tinkering/tinkerers/nathan-sawaya, Erişim tarihi: 01.09.2019.
  • Pantonaef, https://www.verner-panton.com/objects/archive/49/index.html, Erişim tarihi: 20.08.2019.
  • Puppets, http://www.paul-klee.org/puppets/, Erişim tarihi: 04.08.2019.
  • Renate Müller, https://www.r-and-company.com/designers/renate-mu%cc%88ller/, Erişim tarihi: 14.08.2019.
  • Schiller, J.C.F. (ty.). “Letters Upon The Aesthetic Education of Man”, Public Library, http://public-library.uk/ebooks/55/76.pdf, Erişim tarihi: 05.08.2019.
There are 44 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Araştırma Makalesi
Authors

Ozan Soyupak 0000-0003-4316-1712

İlayda Soyupak 0000-0002-3770-420X

Publication Date December 31, 2019
Submission Date September 18, 2019
Acceptance Date December 25, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 12 Issue: 24

Cite

APA Soyupak, O., & Soyupak, İ. (2019). Sanat ve Tasarımda Bir İfade Aracı Olarak Oyuncak. Art-E Sanat Dergisi, 12(24), 483-506. https://doi.org/10.21602/sduarte.621490
AMA Soyupak O, Soyupak İ. Sanat ve Tasarımda Bir İfade Aracı Olarak Oyuncak. Art-e. December 2019;12(24):483-506. doi:10.21602/sduarte.621490
Chicago Soyupak, Ozan, and İlayda Soyupak. “Sanat Ve Tasarımda Bir İfade Aracı Olarak Oyuncak”. Art-E Sanat Dergisi 12, no. 24 (December 2019): 483-506. https://doi.org/10.21602/sduarte.621490.
EndNote Soyupak O, Soyupak İ (December 1, 2019) Sanat ve Tasarımda Bir İfade Aracı Olarak Oyuncak. Art-e Sanat Dergisi 12 24 483–506.
IEEE O. Soyupak and İ. Soyupak, “Sanat ve Tasarımda Bir İfade Aracı Olarak Oyuncak”, Art-e, vol. 12, no. 24, pp. 483–506, 2019, doi: 10.21602/sduarte.621490.
ISNAD Soyupak, Ozan - Soyupak, İlayda. “Sanat Ve Tasarımda Bir İfade Aracı Olarak Oyuncak”. Art-e Sanat Dergisi 12/24 (December 2019), 483-506. https://doi.org/10.21602/sduarte.621490.
JAMA Soyupak O, Soyupak İ. Sanat ve Tasarımda Bir İfade Aracı Olarak Oyuncak. Art-e. 2019;12:483–506.
MLA Soyupak, Ozan and İlayda Soyupak. “Sanat Ve Tasarımda Bir İfade Aracı Olarak Oyuncak”. Art-E Sanat Dergisi, vol. 12, no. 24, 2019, pp. 483-06, doi:10.21602/sduarte.621490.
Vancouver Soyupak O, Soyupak İ. Sanat ve Tasarımda Bir İfade Aracı Olarak Oyuncak. Art-e. 2019;12(24):483-506.
Art-e 12/1/2011 yılından sonraki sayıları tam metin olarak, 12/1/2008 yılından sonraki sayıları ise indeks olarak EBSCO'da Art Source isimli veri tabanında yer almaktadır.