Research Article
BibTex RIS Cite

Osmanlı Dönemi Mimari Eserlerindeki Celi Sülüs Yazılarda Tetâbuk

Year 2019, Volume: 12 Issue: 24, 425 - 441, 31.12.2019
https://doi.org/10.21602/sduarte.627851

Abstract

Hat sanatındaki her bir yazı çeşidinin kendine ait
farklı bir anatomik yapısı vardır. Alfabenin birimi olan harfler bu yapının en
önemli unsurudur çünkü harflerin anatomileriyle yazı oluşmaktadır. Her harf
şekil itibariyle ölçü, form, oran ve orantı bakımından farklılık içerse de temelde
morfolojik olarak diğer harflerle benzer yapılara sahiptir. Hat sanatında
farklı harf ve kelimelerin benzer kısımlarının yazıda denk gelmesi ya da denk
getirilerek ortak kullanılmasına tetâbuk denir. Yazıda tetâbuk örnekleri
levhalarda, mezar taşlarında ve mimari eserlerde cami, mescit, imaret, türbe
gibi yapıların üzerinde mermer, taş, çini ve kalemişi uygulamalarında
görülmektedir. Bu makalede Osmanlı Dönemi mimari eserlerinde bulunan
yazılardaki tetâbuk örnekleri tespit edilerek, örneklerle değerlendirilecektir.
Ayrıca tespit edilen tetâbuklu harfler çizilerek tablo haline getirilecek,
bulundukları yapı, yazıların yapıdaki konumu, uygulama şekli ve hattatı
hakkında bilgi verilecektir. 

References

  • Açıkgözoğlu, A. S. (2015), “Türk Mimarisinde Hat Sanatı”, Hat ve Tezhip Sanatı, ed. Ali Rıza Özcan, Ankara: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayını, s.181-197
  • Alparslan, A. (1976-1977). “Mimari Yapıların Yazı Sanatı Bakımından Önemi”, Boğaziçi Üniversitesi (Beşeri Bilimler) Dergisi, c. IV-V, s. 1- 14
  • Alparslan, A. (2004). Osmanlı Hat Sanatı Tarihi, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Devellioğlu, F. (1997). Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lûgat, Ankara: Aydın Kitabevi Yayını.
  • Dumlupınar, Z. (2018). “Topkapı Sarayı Harem Dairesi 17. Yüzyıl Çinileri”, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl:6, Sayı:81, s.300-310.
  • Gününç, F. (2015). “Anadolu Selçuklu Dönemi Celî Sülüs Yazısının Beylik Dönemine Etkileri”, Hat ve Tezhip Sanatı, ed. Ali Rıza Özcan, Ankara: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayını, s. 47-57.
  • Hakkâkzâde, M. H. (1986). Mizânü’l-hatt, Haz. Abdülkadir Dedeoğlu, İstanbul: Osmanlı Yayınevi.
  • Tüfekçioğlu, A. (2001). Erken Dönem Osmanlı Mimarisinde Yazı, Ankara: T.C. Kültür Bakanlığı Yayını.
  • Özkafa, F. (2008). İstanbul Selâtin Camilerinin Kuşak Yazıları” Yayımlanmamış Doktora Tezi, Konya: Selçuk Üniversitesi SBE Sanat Tarihi Anabilim Dalı.
  • Yazır, M. B. (1981). Medeniyet Âleminde Yazı ve İslâm Medeniyetinde Kalem Güzeli I-II, Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayını.
  • Yazır, M. B. (1989). Medeniyet Âleminde Yazı ve İslâm Medeniyetinde Kalem Güzeli III, Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayını.
Year 2019, Volume: 12 Issue: 24, 425 - 441, 31.12.2019
https://doi.org/10.21602/sduarte.627851

Abstract

References

  • Açıkgözoğlu, A. S. (2015), “Türk Mimarisinde Hat Sanatı”, Hat ve Tezhip Sanatı, ed. Ali Rıza Özcan, Ankara: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayını, s.181-197
  • Alparslan, A. (1976-1977). “Mimari Yapıların Yazı Sanatı Bakımından Önemi”, Boğaziçi Üniversitesi (Beşeri Bilimler) Dergisi, c. IV-V, s. 1- 14
  • Alparslan, A. (2004). Osmanlı Hat Sanatı Tarihi, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Devellioğlu, F. (1997). Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lûgat, Ankara: Aydın Kitabevi Yayını.
  • Dumlupınar, Z. (2018). “Topkapı Sarayı Harem Dairesi 17. Yüzyıl Çinileri”, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl:6, Sayı:81, s.300-310.
  • Gününç, F. (2015). “Anadolu Selçuklu Dönemi Celî Sülüs Yazısının Beylik Dönemine Etkileri”, Hat ve Tezhip Sanatı, ed. Ali Rıza Özcan, Ankara: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayını, s. 47-57.
  • Hakkâkzâde, M. H. (1986). Mizânü’l-hatt, Haz. Abdülkadir Dedeoğlu, İstanbul: Osmanlı Yayınevi.
  • Tüfekçioğlu, A. (2001). Erken Dönem Osmanlı Mimarisinde Yazı, Ankara: T.C. Kültür Bakanlığı Yayını.
  • Özkafa, F. (2008). İstanbul Selâtin Camilerinin Kuşak Yazıları” Yayımlanmamış Doktora Tezi, Konya: Selçuk Üniversitesi SBE Sanat Tarihi Anabilim Dalı.
  • Yazır, M. B. (1981). Medeniyet Âleminde Yazı ve İslâm Medeniyetinde Kalem Güzeli I-II, Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayını.
  • Yazır, M. B. (1989). Medeniyet Âleminde Yazı ve İslâm Medeniyetinde Kalem Güzeli III, Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayını.
There are 11 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Araştırma Makalesi
Authors

Berrin Yapar Ünal 0000-0002-7650-2053

Publication Date December 31, 2019
Submission Date October 1, 2019
Acceptance Date November 25, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 12 Issue: 24

Cite

APA Yapar Ünal, B. (2019). Osmanlı Dönemi Mimari Eserlerindeki Celi Sülüs Yazılarda Tetâbuk. Art-E Sanat Dergisi, 12(24), 425-441. https://doi.org/10.21602/sduarte.627851
AMA Yapar Ünal B. Osmanlı Dönemi Mimari Eserlerindeki Celi Sülüs Yazılarda Tetâbuk. Art-e. December 2019;12(24):425-441. doi:10.21602/sduarte.627851
Chicago Yapar Ünal, Berrin. “Osmanlı Dönemi Mimari Eserlerindeki Celi Sülüs Yazılarda Tetâbuk”. Art-E Sanat Dergisi 12, no. 24 (December 2019): 425-41. https://doi.org/10.21602/sduarte.627851.
EndNote Yapar Ünal B (December 1, 2019) Osmanlı Dönemi Mimari Eserlerindeki Celi Sülüs Yazılarda Tetâbuk. Art-e Sanat Dergisi 12 24 425–441.
IEEE B. Yapar Ünal, “Osmanlı Dönemi Mimari Eserlerindeki Celi Sülüs Yazılarda Tetâbuk”, Art-e, vol. 12, no. 24, pp. 425–441, 2019, doi: 10.21602/sduarte.627851.
ISNAD Yapar Ünal, Berrin. “Osmanlı Dönemi Mimari Eserlerindeki Celi Sülüs Yazılarda Tetâbuk”. Art-e Sanat Dergisi 12/24 (December 2019), 425-441. https://doi.org/10.21602/sduarte.627851.
JAMA Yapar Ünal B. Osmanlı Dönemi Mimari Eserlerindeki Celi Sülüs Yazılarda Tetâbuk. Art-e. 2019;12:425–441.
MLA Yapar Ünal, Berrin. “Osmanlı Dönemi Mimari Eserlerindeki Celi Sülüs Yazılarda Tetâbuk”. Art-E Sanat Dergisi, vol. 12, no. 24, 2019, pp. 425-41, doi:10.21602/sduarte.627851.
Vancouver Yapar Ünal B. Osmanlı Dönemi Mimari Eserlerindeki Celi Sülüs Yazılarda Tetâbuk. Art-e. 2019;12(24):425-41.
Art-e 12/1/2011 yılından sonraki sayıları tam metin olarak, 12/1/2008 yılından sonraki sayıları ise indeks olarak EBSCO'da Art Source isimli veri tabanında yer almaktadır.