Research Article
BibTex RIS Cite

Resimli Çocuk Kitaplarında Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Konusu Üzerine Bir İnceleme

Year 2024, Volume: 17 Issue: 33, 139 - 165
https://doi.org/10.21602/sduarte.1462472

Abstract

Toplumsal cinsiyet eşitliği, kadın ve erkeklerin eşit sorumluluk, hak ve fırsatlara sahip olmalarını ifade etmektedir. Bu makalenin amacı cinsiyet eşitliği konusunun resimli çocuk kitaplarında nasıl ele alındığını incelemektir. Kategori olarak okul öncesi resimli çocuk kitapları seçilmiştir. Bunun sebebi 3-6 yaş aralığındaki çocukların kendilerini ve sosyal çevrelerini tanıyabilmeleri ve davranış kalıplarının oluşmaya başlamasıdır. Yapılan literatür taraması sonucunda konu ile bağlantılı 10 adet kitap incelenmiştir. Kitaplar tasarım ilkeler, iç yapı ve dış yapı özellikleri açısından irdelenmiştir. Kitapların stereotip düşünce içermeyen ve toplumsal cinsiyet eşitliğini destekleyen kitaplar olmasına özen gösterilmiştir. İnceleme sonucunda örnek kitapların teknik özelliklerinin çoğunlukla uygun olduğu gözlenmiştir. Kitaplara içerik açısından bakıldığında toplumsal cinsiyet eşitliğinin önemsendiği, kız ile erkek çocuklar için eşitlikçi yaklaşımların olduğu gözlenmiştir. İnceleme sonucunda yerli yapımların azlığı dikkat çekmiştir. Yerli yayınlar artırılabilir ve tasarım açısından daha nitelikli ve özgün örnekler oluşturulabilir. Bu bağlamda uzmanların işbirliği büyük önem taşımaktadır.

References

  • Acar Erdol, T. (2017). Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Eğitim Programının Hazırlanması, Uygulanması ve Değerlendirilmesi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Programları Ana Bilim Dalı/ Eğitimde Program Geliştirme Bilim Dalı.
  • Demircan, C. (2006). “TÜBİTAK Çocuk Kitaplığı Dizisindeki Kitapların Dış Yapısal ve İç Yapısal Olarak İncelenmesi”, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 2, Sayı 1, s.12-27.

A Review on Gender Equality in Children's Picture Books

Year 2024, Volume: 17 Issue: 33, 139 - 165
https://doi.org/10.21602/sduarte.1462472

Abstract

Gender equality denotes the equal distribution of responsibilities, rights, and opportunities between women and men. The article aims to examine how gender equality is addressed in illustrated children's books, specifically targeting preschool-aged readers due to their developmental stage for self-awareness and social recognition. Through a literature review, ten relevant books were analyzed for their design principles, internal and external structural features. Emphasis was placed on selecting books devoid of stereotypical thinking and supportive of gender equality. The analysis revealed that the technical specifications of the sample books were generally appropriate, with evident egalitarian approaches for both girls and boys. The scarcity of domestic productions was notable in the review. Indigenous publications could be increased, and more qualitatively and uniquely designed examples could be generated in terms of design. In this context, collaborative efforts among experts hold significant importance.

References

  • Acar Erdol, T. (2017). Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Eğitim Programının Hazırlanması, Uygulanması ve Değerlendirilmesi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Programları Ana Bilim Dalı/ Eğitimde Program Geliştirme Bilim Dalı.
  • Demircan, C. (2006). “TÜBİTAK Çocuk Kitaplığı Dizisindeki Kitapların Dış Yapısal ve İç Yapısal Olarak İncelenmesi”, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 2, Sayı 1, s.12-27.
There are 2 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Visual Communication Design (Other)
Journal Section Araştırma Makalesi
Authors

Rukiye Derdiyok 0000-0003-3600-7071

Early Pub Date June 22, 2024
Publication Date
Submission Date April 1, 2024
Acceptance Date June 5, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 17 Issue: 33

Cite

APA Derdiyok, R. (2024). Resimli Çocuk Kitaplarında Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Konusu Üzerine Bir İnceleme. Art-E Sanat Dergisi, 17(33), 139-165. https://doi.org/10.21602/sduarte.1462472
AMA Derdiyok R. Resimli Çocuk Kitaplarında Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Konusu Üzerine Bir İnceleme. Art-e. June 2024;17(33):139-165. doi:10.21602/sduarte.1462472
Chicago Derdiyok, Rukiye. “Resimli Çocuk Kitaplarında Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Konusu Üzerine Bir İnceleme”. Art-E Sanat Dergisi 17, no. 33 (June 2024): 139-65. https://doi.org/10.21602/sduarte.1462472.
EndNote Derdiyok R (June 1, 2024) Resimli Çocuk Kitaplarında Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Konusu Üzerine Bir İnceleme. Art-e Sanat Dergisi 17 33 139–165.
IEEE R. Derdiyok, “Resimli Çocuk Kitaplarında Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Konusu Üzerine Bir İnceleme”, Art-e, vol. 17, no. 33, pp. 139–165, 2024, doi: 10.21602/sduarte.1462472.
ISNAD Derdiyok, Rukiye. “Resimli Çocuk Kitaplarında Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Konusu Üzerine Bir İnceleme”. Art-e Sanat Dergisi 17/33 (June 2024), 139-165. https://doi.org/10.21602/sduarte.1462472.
JAMA Derdiyok R. Resimli Çocuk Kitaplarında Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Konusu Üzerine Bir İnceleme. Art-e. 2024;17:139–165.
MLA Derdiyok, Rukiye. “Resimli Çocuk Kitaplarında Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Konusu Üzerine Bir İnceleme”. Art-E Sanat Dergisi, vol. 17, no. 33, 2024, pp. 139-65, doi:10.21602/sduarte.1462472.
Vancouver Derdiyok R. Resimli Çocuk Kitaplarında Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Konusu Üzerine Bir İnceleme. Art-e. 2024;17(33):139-65.
Art-e 12/1/2011 yılından sonraki sayıları tam metin olarak, 12/1/2008 yılından sonraki sayıları ise indeks olarak EBSCO'da Art Source isimli veri tabanında yer almaktadır.