Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examination of Amasya Folk Songs in Terms of Values Education

Yıl 2025, Cilt: 18 Sayı: 35, 154 - 171, 04.07.2025
https://doi.org/10.21602/sduarte.1654718

Öz

The aim of this study is to analyze Amasya folk songs in the context of values education and to reveal their educational potential. Emphasizing the significance of cultural elements in the transmission of social and moral values to students, the study examines 20 selected folk songs from a total of 48 Amasya folk songs listed in the TRT repertoire. These songs were analyzed through qualitative methods based on the ten core values identified by the Turkish Ministry of National Education.
Through document analysis and content evaluation, it was found that the values of love, respect, and patience were predominantly emphasized in the songs. The findings suggest that folk songs, beyond their musical qualities, also embody emotional and aesthetic dimensions that make them effective tools for values education.
This research argues that incorporating local cultural elements into educational curricula can significantly support students' cultural and moral development. In conclusion, Amasya folk songs should be valued not only for their musical richness but also for their educational value, and it is recommended that this cultural heritage be utilized more extensively within educational policies.

Kaynakça

  • Berg, B. L. ve Lune, H. (2015). “Giriş”, Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, ed. H. Aydın, İstanbul: Eğitim Yayınevi, s.25.
  • Biçer, A. (2024). “Trt Müzik Arşivindeki Aksaray Yöresi Türkülerinde Kök Değerlerinin Analizi: Nitel Bir İnceleme”, Cihanşümul Akademi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı 5(9), s.148-161.
  • Bulut, S. (2019). Trt Türk Halk Müziği Repertuvarındaki Türkülerin Müzik Öğretim Programlarındaki Değerlere Göre Değerlendirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, Trabzon: Trabzon Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Ceylan Çapar, M. Ceylan, M. (2022). “Durum çalışması ve olgubilim desenlerinin karşılaştırılması”, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı 22(Özel Sayı 2), s.295-312. Creswell, J. W. ve Creswell, J. D. (2021). “Nitel Yöntemler”, Araştırma tasarımı, Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları, ed. E. Karadağ, Ankara: Nobel Yayınları, s.179-212.
  • Çiftçi, E. İlhan, S. Y. (2023). “Âşık Davut Sulari Türkülerinin Müzik Öğretim Programlarında Belirtilen Değerler Açısından İncelenmesi ve Tema Analizleri”, Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı 7(2), s.1164-1201.
  • Dönmez, Ö, Uyanık, G. (2022). “Farklı Ülkelerde Değerler Eğitimi ve Değer Eğitimi Programlarından Örnekler”, Temel Eğitim Araştırmaları Dergisi, Sayı 2(1), s.74-88.
  • Dursun, D. Karagöz Dursun, B. (2024). “TRT Repertuvarında Yer Alan Ardahan Türkülerinin Müziksel Özellikler ve Değerler Eğitimi Açısından İncelenmesi”, İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 9(2), s.256-266
  • Ekşi, H. (2003). “Temel İnsani Değerlerin Kazanılmasında Bir Yakla-şım: Karakter Eğitimi Programları”, Değerler Eğitimi Dergisi, Sayı 1. s.79–96.
  • Ergüven, Ş. (2017). “İlköğretim Müzik Ders Kitaplarında Yer Alan Atatürk Temalı Şarkıların Değerler Bakımından İncelenmesi”, Online Journal of Music Sciences, Sayı 2(3), s.228-246.
  • Ilıcak, N. G., & Aydınalp, Ş. G. (2019). Amasya türkülerinde şehir imajına yönelik bir değerlendirme. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi (15), s.167-194.
  • İlhan, S. Y. (2023). “Aşık Daimiye Ait Türkülerinin Değerler Eğitimi Açısından İncelenmesi”, İnsanat Sanat Tasarım ve Mimarlık Araştırmaları Dergisi, Sayı 3(1), s.22-37.
  • Kahraman, B. (2021). Malatya Arguvan Yöresi Türkülerinin Ortaöğretim Müzik Eğitiminde Kullanılabilirliği, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Marmara Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kara, M. Emirhan, T. (2020). “Değerler Eğitimi Açısından Müzik Dersi Kitaplarındaki Çocuk Şarkıları”, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 39(2), s.153-178.
  • Karakoç, V. (2019). Ortaokul Müzik Ders Kitaplarında Yer Alan Şarkıların Müziksel Özellikler ve Değerler Eğitimi Açısından İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Malatya: İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kılıç, S. (2013). “Örnekleme Yöntemleri”, Journal of Mood Disorders, Sayı 3(1), s.44-46.
  • MEB, (2018). Müzik Dersi Öğretim Programı, https://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/2018129173048695-1-8%20M%C3%BCzik%20%C3%96%C4%9Fretim%20Program%C4%B1%2020180123.pdf, Erişim tarihi: 27.01.2025.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2022). “Değerler Eğitimi”, Öğretim Programlarında Yer Alan Kök Değerler Temalı Etkinlik Kitabı, Devlet Kitapları, s.7.
  • Muşmal, H. Gürbüz, H. (2018). “Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Nicel, Nitel ve Karma Tasarımlar İçin Bir Rehber”, Nitel Araştırmada Veri Toplama Yöntemleri ve Veri Türleri, ed.
  • Şebnem Aslan, İstanbul: Eğitim Yayınevi, s.217-243.
  • Önal, G. F., Önal, H., & Genç, O. (2023). “Kırşehir Türkülerinin Değerler Eğitimi Açısından İncelenmesi: Neşet Ertaş Örneği”, Uluslararası Toplumsal Bilimler Dergisi, Sayı 7(2), s.183-198.
  • Turhan, M. Kova, Ö. (2012). “Değerler Eğitimi Açısından Türk Halk Müziği ve Halk Ozanları: Neşet
  • Ertaş, Âşık Mahsuni Şerif, Âşık Veysel ve Özay Gönlüm Bağlamında Bir İnceleme”, Journal of Education and Humanities: Theory and Practice, Sayı 3(6), s.117-128.
  • Ulusoy, K. ve Dilmaç, B. (2018). Değerler Eğitimi, 5. Basım, Ankara: Pegem Akademi.
  • Uslu Yardımcı ve E. Uslu, K. (2015). “Teke Yöresi Geleneksel Halk Türkülerinin Değerler Bağlamında İncelenmesi”, I. Teke Yöresi Sempozyumu Bildiriler Kitabı, I.Teke Yöresi Sempozyumu 04-06 Mart, Burdur: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Yayınları, s.61-71.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, 8. Basım, Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yılmaz, H. Açar, Y. (2021). “Kaynak Kişisi Ali Ekber Çiçek Olan Erzincan Türkülerinin Değer Vurguları ve Değerler Eğitimi Acısından İncelenmesi”, Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 14(2), s.316-328.
  • Yücel, H. (2024). Amasya Yöresi Müzikoloji Çalışmaları, 1. Basım, İstanbul: Eğitim Yayınevi.

Amasya Türkülerinin Değerler Eğitimi Açısından İncelenmesi

Yıl 2025, Cilt: 18 Sayı: 35, 154 - 171, 04.07.2025
https://doi.org/10.21602/sduarte.1654718

Öz

Bu araştırma, Amasya türkülerinin değerler eğitimi açısından analiz edilerek eğitimsel yönünün ortaya konulmasını amaçlamaktadır. Toplumsal ve ahlaki değerlerin öğrencilere aktarımında kültürel öğelerin önemine vurgu yapan araştırmada; TRT repertuarında bulunan 48 Amasya türküsünden 20 tanesi MEB’in belirlemiş olduğu on kök değere göre nitel yöntemlerle analiz edilmiştir. Doküman analizi ve içerik değerlendirmesi yoluyla incelenen türkülerde; sevgi, saygı ve sabır değerlerinin yoğun bir şekilde işlendiği ortaya çıkmıştır. Çalışma, türkülerin duygusal ve estetik yönleriyle de değerler eğitiminde etkin bir araç olabileceğini, özellikle öğretim programlarında yörelere ait kültürel öğelerin daha fazla yer almasının, öğrencilerin kültürel ve ahlaki gelişimlerini destekleyeceğini savunmaktadır. Sonuç olarak, Amasya türkülerinin sadece müziksel yönüyle değil, eğitimsel yönüyle de değerli bir kaynak olarak değerlendirilmesi ve eğitim politikalarında bu kültürel mirastan faydalanılması önerilmektedir.

Etik Beyan

Kaynak Tarama makalesi olduğu için Etik kurul belgesi yoktur.

Teşekkür

Bu Makalenin ortaya çıkmasındaki desteklerinden dolayı Doç. Dr. Ali Bilici'ye teşekkürlerimizi sunuyoruz

Kaynakça

  • Berg, B. L. ve Lune, H. (2015). “Giriş”, Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, ed. H. Aydın, İstanbul: Eğitim Yayınevi, s.25.
  • Biçer, A. (2024). “Trt Müzik Arşivindeki Aksaray Yöresi Türkülerinde Kök Değerlerinin Analizi: Nitel Bir İnceleme”, Cihanşümul Akademi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı 5(9), s.148-161.
  • Bulut, S. (2019). Trt Türk Halk Müziği Repertuvarındaki Türkülerin Müzik Öğretim Programlarındaki Değerlere Göre Değerlendirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, Trabzon: Trabzon Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Ceylan Çapar, M. Ceylan, M. (2022). “Durum çalışması ve olgubilim desenlerinin karşılaştırılması”, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı 22(Özel Sayı 2), s.295-312. Creswell, J. W. ve Creswell, J. D. (2021). “Nitel Yöntemler”, Araştırma tasarımı, Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları, ed. E. Karadağ, Ankara: Nobel Yayınları, s.179-212.
  • Çiftçi, E. İlhan, S. Y. (2023). “Âşık Davut Sulari Türkülerinin Müzik Öğretim Programlarında Belirtilen Değerler Açısından İncelenmesi ve Tema Analizleri”, Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı 7(2), s.1164-1201.
  • Dönmez, Ö, Uyanık, G. (2022). “Farklı Ülkelerde Değerler Eğitimi ve Değer Eğitimi Programlarından Örnekler”, Temel Eğitim Araştırmaları Dergisi, Sayı 2(1), s.74-88.
  • Dursun, D. Karagöz Dursun, B. (2024). “TRT Repertuvarında Yer Alan Ardahan Türkülerinin Müziksel Özellikler ve Değerler Eğitimi Açısından İncelenmesi”, İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 9(2), s.256-266
  • Ekşi, H. (2003). “Temel İnsani Değerlerin Kazanılmasında Bir Yakla-şım: Karakter Eğitimi Programları”, Değerler Eğitimi Dergisi, Sayı 1. s.79–96.
  • Ergüven, Ş. (2017). “İlköğretim Müzik Ders Kitaplarında Yer Alan Atatürk Temalı Şarkıların Değerler Bakımından İncelenmesi”, Online Journal of Music Sciences, Sayı 2(3), s.228-246.
  • Ilıcak, N. G., & Aydınalp, Ş. G. (2019). Amasya türkülerinde şehir imajına yönelik bir değerlendirme. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi (15), s.167-194.
  • İlhan, S. Y. (2023). “Aşık Daimiye Ait Türkülerinin Değerler Eğitimi Açısından İncelenmesi”, İnsanat Sanat Tasarım ve Mimarlık Araştırmaları Dergisi, Sayı 3(1), s.22-37.
  • Kahraman, B. (2021). Malatya Arguvan Yöresi Türkülerinin Ortaöğretim Müzik Eğitiminde Kullanılabilirliği, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Marmara Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kara, M. Emirhan, T. (2020). “Değerler Eğitimi Açısından Müzik Dersi Kitaplarındaki Çocuk Şarkıları”, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 39(2), s.153-178.
  • Karakoç, V. (2019). Ortaokul Müzik Ders Kitaplarında Yer Alan Şarkıların Müziksel Özellikler ve Değerler Eğitimi Açısından İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Malatya: İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kılıç, S. (2013). “Örnekleme Yöntemleri”, Journal of Mood Disorders, Sayı 3(1), s.44-46.
  • MEB, (2018). Müzik Dersi Öğretim Programı, https://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/2018129173048695-1-8%20M%C3%BCzik%20%C3%96%C4%9Fretim%20Program%C4%B1%2020180123.pdf, Erişim tarihi: 27.01.2025.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2022). “Değerler Eğitimi”, Öğretim Programlarında Yer Alan Kök Değerler Temalı Etkinlik Kitabı, Devlet Kitapları, s.7.
  • Muşmal, H. Gürbüz, H. (2018). “Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Nicel, Nitel ve Karma Tasarımlar İçin Bir Rehber”, Nitel Araştırmada Veri Toplama Yöntemleri ve Veri Türleri, ed.
  • Şebnem Aslan, İstanbul: Eğitim Yayınevi, s.217-243.
  • Önal, G. F., Önal, H., & Genç, O. (2023). “Kırşehir Türkülerinin Değerler Eğitimi Açısından İncelenmesi: Neşet Ertaş Örneği”, Uluslararası Toplumsal Bilimler Dergisi, Sayı 7(2), s.183-198.
  • Turhan, M. Kova, Ö. (2012). “Değerler Eğitimi Açısından Türk Halk Müziği ve Halk Ozanları: Neşet
  • Ertaş, Âşık Mahsuni Şerif, Âşık Veysel ve Özay Gönlüm Bağlamında Bir İnceleme”, Journal of Education and Humanities: Theory and Practice, Sayı 3(6), s.117-128.
  • Ulusoy, K. ve Dilmaç, B. (2018). Değerler Eğitimi, 5. Basım, Ankara: Pegem Akademi.
  • Uslu Yardımcı ve E. Uslu, K. (2015). “Teke Yöresi Geleneksel Halk Türkülerinin Değerler Bağlamında İncelenmesi”, I. Teke Yöresi Sempozyumu Bildiriler Kitabı, I.Teke Yöresi Sempozyumu 04-06 Mart, Burdur: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Yayınları, s.61-71.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, 8. Basım, Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yılmaz, H. Açar, Y. (2021). “Kaynak Kişisi Ali Ekber Çiçek Olan Erzincan Türkülerinin Değer Vurguları ve Değerler Eğitimi Acısından İncelenmesi”, Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 14(2), s.316-328.
  • Yücel, H. (2024). Amasya Yöresi Müzikoloji Çalışmaları, 1. Basım, İstanbul: Eğitim Yayınevi.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Müzik Eğitimi, Türk Halk Müziğinde Kompozisyon
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Burcu Akbulut Bilici 0000-0002-9670-4883

Berkay Gençer 0000-0003-2373-5774

Erken Görünüm Tarihi 26 Haziran 2025
Yayımlanma Tarihi 4 Temmuz 2025
Gönderilme Tarihi 10 Mart 2025
Kabul Tarihi 4 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 18 Sayı: 35

Kaynak Göster

APA Akbulut Bilici, B., & Gençer, B. (2025). Amasya Türkülerinin Değerler Eğitimi Açısından İncelenmesi. Art-e Sanat Dergisi, 18(35), 154-171. https://doi.org/10.21602/sduarte.1654718
Art-e 12/1/2011 yılından sonraki sayıları tam metin olarak, 12/1/2008 yılından sonraki sayıları ise indeks olarak EBSCO'da Art Source isimli veri tabanında yer almaktadır.