Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ebeveyn Görüşlerine Göre Geleneksel Sanatlardan Ebrunun 4-6 Yaş Grubu Çocukların Sanat Eğitimine Etkisi

Yıl 2025, Cilt: 18 Sayı: 35, 553 - 578, 04.07.2025
https://doi.org/10.21602/sduarte.1658598

Öz

Bu araştırma, 2021-2022 eğitim-öğretim döneminde Hatay/Antakya Serinyol Anaokulunda gerçekleştirilen geleneksel sanatlar çalıştayı ve sergisine katılan 4-6 yaş grubu çocukların ailelerinin etkinliğe ilişkin görüşlerini değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın evrenini, 18 Mayıs 2022 tarihindeki çalıştaya ve 24 Mayıs 2022’deki sergiye katılan çocuklar ile onların aileleri oluşturmaktadır. Araştırma öncesinde pilot bir çalışma düzenlenmiş ve bu çalışmadan elde edilen çocuk eserleri sergilenmiştir. Ailelerle yapılan görüşmeler sonucunda bir anket formu geliştirilmiş ve alan uzmanlarının katkılarıyla zenginleştirilmiştir. Anket, dijital bir platform üzerinden 33 gönüllü katılımcıya ulaştırılmıştır. Elde edilen veriler tematik içerik analizi yöntemiyle gruplandırılmış, analizde yüzde ve frekans teknikleri kullanılmıştır. Bulgular, her bir maddeye ilişkin istatistiksel verilerin yer aldığı tablolarla sunulmuş ve mevcut literatür ışığında kapsamlı biçimde tartışılmıştır. Araştırma bulguları, geleneksel sanat etkinliklerinin çocukların duygusal gelişimini olumlu yönde etkilediğini, memnuniyet düzeylerini artırdığını, gelişimlerine katkı sağladığını ve yaratıcılıklarını desteklediğini göstermektedir. Bu çalışma, sanat eğitimi uygulamalarının çocuk gelişimi üzerindeki etkilerini anlamada önemli bir kaynak sunmaktadır.

Etik Beyan

Bu çalışma için Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Ve Beşeri Bilimler Bilimsel Araştırma Ve Yayın Etiği Kurulu’nun 09.05.2022 tarihli 6/12 nolu kararınca etik izin oluru alınmıştır.

Kaynakça

  • Akkurt S. ve Boratav O. (2018). “Neden Sanat Eğitimi?”, Uluslararası Eğitim Araştırmacıları Dergisi, 1(1), s.54-60.
  • Artut, K. (2004). “Okul Öncesi Resim Eğitiminde Çocukların Çizgisel Gelişim Düzeylerine İlişkin Bir İnceleme”. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(1), s.223-234.
  • Artut, K. (2020). Sanat Eğitimi Kuramları ve Yöntemleri, [Theories and methods of art education]. Ankara: Anı Yayınları.
  • Avcı C., ve Sağsöz G. (2018). “Okul Öncesi Eğitimde Görsel Sanat Etkinliklerinin İncelenmesi”, Kastamonu Education Journal, 26(2), s.403-412.
  • Ayaydın, A. (2010). “Çocuk Gelişiminde Bir Oyun Olarak Sanat ve Resim”. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 10(37), s.303-316.
  • Ayaydın, A. (2011). “Okul Öncesi Dönemde Görsel Sanatlar Eğitiminin Bireye Kazandırdığı Değerler”, Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), s.187-200.
  • Aydoğdu F. ve Ayanoğlu M. (2020). “Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Sanat Etkinlikleri Konusundaki Görüşlerinin Öğretmenlik Uygulaması Kapsamında İncelenmesi”, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(2), s.699-726.
  • Braun V. ve Clarke V. (2019). Psikolojide Tematik Analizin Kullanımı, çev. S. N. Şad, N. Özer ve A. Atlı, Eğitimde Nitel Araştırmalar, 7(2), s.73-898.
  • Burton, J. M. (2009). “Art Education And The Development Of Children’s Social Skills”, International Journal of Education & the Arts, 10(5), s.1-23.
  • Buyurgan, U. ve Buyurgan, S. (2007). Sanat Eğitimi ve Öğretimi, Eğitimin Her Kademesine Yönelik Yöntem ve Tekniklerle. (2. Baskı), Ankara: Pegem Akademi Yayınevi.
  • Chappell, K. A., Pender, T., Swinford, E., and Ford, K. (2016). “Making And Being Made: Wise Humanising Creativity İn İnterdisciplinary Early Years Arts Education”, International Journal of Early Years Education, 24(3), s.254-278.
  • Creswell, J. W., and Poth, C. N. (2018). Qualitative İnquiry And Research Design: Choosing Among Five Approaches, Sage Publications.
  • Dağal B. A. ve Şallı, D. (2014). “Okul Öncesi Dönem Çocuklarına Sanat ve Sanat Dalları Hakkında Farkındalık Kazandırarak Duyarlılıklarını Arttırma Projesinin Proje Tabanı Öğrenme Yöntemiyle Aktarılması,” Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, Vol. 3, No. 4, pp.217-224.
  • Dinçer, Ç., Demiriz, S., ve Şimşek, I. (2003). “Okulöncesi Dönem Çocuğu Olan Ailelerin Sanat Etkinliklerine Yaklaşımlarının İncelenmesi”, Eğitim ve Bilim, 28(129), s. 50-63.
  • Eckhoff, A. (2011). “Art Experiments: Introducing An Artist‐İn‐Residence Programme İn Early Childhood Education”, Early Child Development and Care, 181(3), s.371-385.
  • Ellen, D. (1988). What is Art for?, University of Washington Press.
  • Engel, S. (2011). “Children's Need To Know: Curiosity İn Schools”, Harvard Educational Review, 81(4), s.625-645.
  • Gardner, H. (1984). Art, Mind, And Brain: A Cognitive Approach to Creativity, Basic Books.
  • Güngör H. N. ve Dalgar G. (2023). “Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Sanat Eğitimine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (68), s.347-383.
  • Kar, M. (2022). “Çocukların Zihinsel Gelişiminde Sanat Eğitiminin Etkisi”, Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 10(73), s.697-704.
  • Kaya N. ve Tastan N. (2020). “Özgüven Üzerine Bir Derleme”, Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi (KÜSBD), 10(2), s.297-312.
  • Mayar, F. (2022). “Developing Children’s Creativity Through The Art Of Crafts”, In 6th International Conference of Early Childhood Education (ICECE-6 2021), Atlantis Press. pp.30-33.
  • Özkul, K. (2020). “Ebru Sanatının Çocuklar Üzerindeki Pozitif Etkileri”. World Children Conference (pp. 1-10). Ankara, Turkey.
  • Parlakkalay, H. (2020). “Kamusal Alanda Sanat ve Sanat Eserleri”, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(4), s.1157-1172.
  • Polat, A. (2022). “Nitel Araştırmalarda Yarı-Yapılandırılmış Görüşme Soruları: Soru Form Ve Türleri, Nitelikler Ve Sıralama”, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22 (Özel Sayı 2), s.161-182.
  • Salderay, B. (2010). “Görsel Sanatlar ve Tedavi (Terapi)”, Sanat ve Tasarım Dergisi, 1(6), s.133-145.
  • Salderay, B. (2014). Sanatla Kendimi Keşfediyorum, Ankara: Eğiten Kitap.
  • Salderay, B., ve Dayı, E. (2024). Özel Gereksinimli Bireyler İçin Görsel Sanatlar Eğitimi ve Uyarlama Önerileri, Ankara: Nobel Yayınları.
  • Samsun M. ve Güven İ. M. V. N. (2022). “Sanat Eğitiminin Çocuk Gelişimi Üzerindeki Etkileri Üzerine”, İdil Sanat Dergisi, 99 (Kasım), s.1597-1608.
  • San, İ. (2017). Çocuk ve Sanat. Sanat Eğitimi 1. Kitap (Makale-Bildiriler), Ankara: Yeni İnsan Yayınevi.
  • Sormaz, Ü., Uslu, S., Yılman, M., Sezgin, A. C. (2018). “UNESCO İntangible Cultural Heritage List: Turkey”, Journal of Business and Social Development, 6(1), s.3-14.
  • Şahin, D. (2020). “Okul Öncesi Öğretmenlerinin Görsel Sanat Etkinliklerine Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi”, İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 10(21), s.71-85.
  • T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 3428. (2016). Çocukta Sanat Eğitimi ve Yaratıcılık, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Taşdemir Y. C. ve Yıldız G. T. (2022). “Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sanat Etkinliği Uygulamalarının İncelenmesi,” Kastamonu Eğitim Dergisi, 30 (3), s. 562–575.
  • Telli, H. (1980). “Yaratıcılığın Geliştirilmesinde Sanat Eğitiminin Önemi”, Eğitim ve Bilim, 5(27), s.29-32.
  • The College Board. (2012). Child Development And Arts Education: A Review Of Recent Research And Best Practices, The College Board.
  • Tok E. ve Sevinç M. (2012). “Düşünme Becerileri Eğitiminin Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Yaratıcı Düşünme Becerilerine Etkisi”, Eğitim ve Bilim, 37(164), s.204-222.
  • Twigg, D. (2011). “Look Out Below (And Above)! Challenging Adult Understandings Of Displaying Young Children’s Artwork”, Contemporary Issues in Early Childhood, 12(3), s.262-273.
  • Yağmur Ö., Osmanoğlu N., Küçükosman A., ve Çağış M. B. (2024). “Okul Öncesi Eğitim Programında Görsel Sanat Eğitimiyle İlişkili Kazanımlar Doğrultusunda Öğretmenlerin Uyguladığı Sanat Çalışmalarının Değerlendirilmesi”. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (60), s.138-164.
  • Yavuzer, H. (2010). Çocuk ve Sanat Eğitimi, Remzi Kitabevi.
  • Yıldırım A. ve Şimşek H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık.

The Impact of Tradıtıonal Art Of Marblıng on Chıldren Aged 4-6 to Art Educatıon ın Accordıng to Famıly Opınıons

Yıl 2025, Cilt: 18 Sayı: 35, 553 - 578, 04.07.2025
https://doi.org/10.21602/sduarte.1658598

Öz

This study evaluates family perspectives regarding children aged 4–6 who participated in a traditional arts workshop and exhibition at Serinyol Kindergarten in Hatay/Antakya during the 2021–2022 academic year. The research involved interviews and a digitally distributed questionnaire developed with the support of subject matter experts, targeting 33 voluntary participants having attended the workshop on May 18, 2022, and the exhibition on May 24, 2022, along with their families. The data were analyzed through thematic content analysis, utilizing percentage and frequency techniques for quantitative interpretation. The findings, illustrated through statistical tables and discussed in depth within the framework of the relevant literature, indicate that traditional arts activities positively influence children's emotional development, enhance satisfaction, foster overall growth, and boost creativity. This research significantly contributes to understanding the impact of art education on early childhood development

Kaynakça

  • Akkurt S. ve Boratav O. (2018). “Neden Sanat Eğitimi?”, Uluslararası Eğitim Araştırmacıları Dergisi, 1(1), s.54-60.
  • Artut, K. (2004). “Okul Öncesi Resim Eğitiminde Çocukların Çizgisel Gelişim Düzeylerine İlişkin Bir İnceleme”. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(1), s.223-234.
  • Artut, K. (2020). Sanat Eğitimi Kuramları ve Yöntemleri, [Theories and methods of art education]. Ankara: Anı Yayınları.
  • Avcı C., ve Sağsöz G. (2018). “Okul Öncesi Eğitimde Görsel Sanat Etkinliklerinin İncelenmesi”, Kastamonu Education Journal, 26(2), s.403-412.
  • Ayaydın, A. (2010). “Çocuk Gelişiminde Bir Oyun Olarak Sanat ve Resim”. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 10(37), s.303-316.
  • Ayaydın, A. (2011). “Okul Öncesi Dönemde Görsel Sanatlar Eğitiminin Bireye Kazandırdığı Değerler”, Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), s.187-200.
  • Aydoğdu F. ve Ayanoğlu M. (2020). “Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Sanat Etkinlikleri Konusundaki Görüşlerinin Öğretmenlik Uygulaması Kapsamında İncelenmesi”, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(2), s.699-726.
  • Braun V. ve Clarke V. (2019). Psikolojide Tematik Analizin Kullanımı, çev. S. N. Şad, N. Özer ve A. Atlı, Eğitimde Nitel Araştırmalar, 7(2), s.73-898.
  • Burton, J. M. (2009). “Art Education And The Development Of Children’s Social Skills”, International Journal of Education & the Arts, 10(5), s.1-23.
  • Buyurgan, U. ve Buyurgan, S. (2007). Sanat Eğitimi ve Öğretimi, Eğitimin Her Kademesine Yönelik Yöntem ve Tekniklerle. (2. Baskı), Ankara: Pegem Akademi Yayınevi.
  • Chappell, K. A., Pender, T., Swinford, E., and Ford, K. (2016). “Making And Being Made: Wise Humanising Creativity İn İnterdisciplinary Early Years Arts Education”, International Journal of Early Years Education, 24(3), s.254-278.
  • Creswell, J. W., and Poth, C. N. (2018). Qualitative İnquiry And Research Design: Choosing Among Five Approaches, Sage Publications.
  • Dağal B. A. ve Şallı, D. (2014). “Okul Öncesi Dönem Çocuklarına Sanat ve Sanat Dalları Hakkında Farkındalık Kazandırarak Duyarlılıklarını Arttırma Projesinin Proje Tabanı Öğrenme Yöntemiyle Aktarılması,” Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, Vol. 3, No. 4, pp.217-224.
  • Dinçer, Ç., Demiriz, S., ve Şimşek, I. (2003). “Okulöncesi Dönem Çocuğu Olan Ailelerin Sanat Etkinliklerine Yaklaşımlarının İncelenmesi”, Eğitim ve Bilim, 28(129), s. 50-63.
  • Eckhoff, A. (2011). “Art Experiments: Introducing An Artist‐İn‐Residence Programme İn Early Childhood Education”, Early Child Development and Care, 181(3), s.371-385.
  • Ellen, D. (1988). What is Art for?, University of Washington Press.
  • Engel, S. (2011). “Children's Need To Know: Curiosity İn Schools”, Harvard Educational Review, 81(4), s.625-645.
  • Gardner, H. (1984). Art, Mind, And Brain: A Cognitive Approach to Creativity, Basic Books.
  • Güngör H. N. ve Dalgar G. (2023). “Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Sanat Eğitimine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (68), s.347-383.
  • Kar, M. (2022). “Çocukların Zihinsel Gelişiminde Sanat Eğitiminin Etkisi”, Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 10(73), s.697-704.
  • Kaya N. ve Tastan N. (2020). “Özgüven Üzerine Bir Derleme”, Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi (KÜSBD), 10(2), s.297-312.
  • Mayar, F. (2022). “Developing Children’s Creativity Through The Art Of Crafts”, In 6th International Conference of Early Childhood Education (ICECE-6 2021), Atlantis Press. pp.30-33.
  • Özkul, K. (2020). “Ebru Sanatının Çocuklar Üzerindeki Pozitif Etkileri”. World Children Conference (pp. 1-10). Ankara, Turkey.
  • Parlakkalay, H. (2020). “Kamusal Alanda Sanat ve Sanat Eserleri”, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(4), s.1157-1172.
  • Polat, A. (2022). “Nitel Araştırmalarda Yarı-Yapılandırılmış Görüşme Soruları: Soru Form Ve Türleri, Nitelikler Ve Sıralama”, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22 (Özel Sayı 2), s.161-182.
  • Salderay, B. (2010). “Görsel Sanatlar ve Tedavi (Terapi)”, Sanat ve Tasarım Dergisi, 1(6), s.133-145.
  • Salderay, B. (2014). Sanatla Kendimi Keşfediyorum, Ankara: Eğiten Kitap.
  • Salderay, B., ve Dayı, E. (2024). Özel Gereksinimli Bireyler İçin Görsel Sanatlar Eğitimi ve Uyarlama Önerileri, Ankara: Nobel Yayınları.
  • Samsun M. ve Güven İ. M. V. N. (2022). “Sanat Eğitiminin Çocuk Gelişimi Üzerindeki Etkileri Üzerine”, İdil Sanat Dergisi, 99 (Kasım), s.1597-1608.
  • San, İ. (2017). Çocuk ve Sanat. Sanat Eğitimi 1. Kitap (Makale-Bildiriler), Ankara: Yeni İnsan Yayınevi.
  • Sormaz, Ü., Uslu, S., Yılman, M., Sezgin, A. C. (2018). “UNESCO İntangible Cultural Heritage List: Turkey”, Journal of Business and Social Development, 6(1), s.3-14.
  • Şahin, D. (2020). “Okul Öncesi Öğretmenlerinin Görsel Sanat Etkinliklerine Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi”, İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 10(21), s.71-85.
  • T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 3428. (2016). Çocukta Sanat Eğitimi ve Yaratıcılık, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Taşdemir Y. C. ve Yıldız G. T. (2022). “Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sanat Etkinliği Uygulamalarının İncelenmesi,” Kastamonu Eğitim Dergisi, 30 (3), s. 562–575.
  • Telli, H. (1980). “Yaratıcılığın Geliştirilmesinde Sanat Eğitiminin Önemi”, Eğitim ve Bilim, 5(27), s.29-32.
  • The College Board. (2012). Child Development And Arts Education: A Review Of Recent Research And Best Practices, The College Board.
  • Tok E. ve Sevinç M. (2012). “Düşünme Becerileri Eğitiminin Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Yaratıcı Düşünme Becerilerine Etkisi”, Eğitim ve Bilim, 37(164), s.204-222.
  • Twigg, D. (2011). “Look Out Below (And Above)! Challenging Adult Understandings Of Displaying Young Children’s Artwork”, Contemporary Issues in Early Childhood, 12(3), s.262-273.
  • Yağmur Ö., Osmanoğlu N., Küçükosman A., ve Çağış M. B. (2024). “Okul Öncesi Eğitim Programında Görsel Sanat Eğitimiyle İlişkili Kazanımlar Doğrultusunda Öğretmenlerin Uyguladığı Sanat Çalışmalarının Değerlendirilmesi”. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (60), s.138-164.
  • Yavuzer, H. (2010). Çocuk ve Sanat Eğitimi, Remzi Kitabevi.
  • Yıldırım A. ve Şimşek H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Görsel Sanatlar (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Zeynep Gönülay Çalımlı 0000-0002-7203-0546

Ayşegül Karakelle Alper 0000-0002-3691-2875

Erken Görünüm Tarihi 4 Temmuz 2025
Yayımlanma Tarihi 4 Temmuz 2025
Gönderilme Tarihi 15 Mart 2025
Kabul Tarihi 24 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 18 Sayı: 35

Kaynak Göster

APA Gönülay Çalımlı, Z., & Karakelle Alper, A. (2025). Ebeveyn Görüşlerine Göre Geleneksel Sanatlardan Ebrunun 4-6 Yaş Grubu Çocukların Sanat Eğitimine Etkisi. Art-e Sanat Dergisi, 18(35), 553-578. https://doi.org/10.21602/sduarte.1658598
Art-e 12/1/2011 yılından sonraki sayıları tam metin olarak, 12/1/2008 yılından sonraki sayıları ise indeks olarak EBSCO'da Art Source isimli veri tabanında yer almaktadır.