Different
causes such as technological developments, population growth, safety and
comfort desired for travel have recently led to more tunnel opening. During the
tunnel excavation, the deformation prediction of the rock mass around the
tunnel is an important parameter for the support design. Researchers emphasize
that the deformations behind of the advancing face in circular tunnels vary
depending on distance to the face and proposed different equations that give
longitudinal deformation profile (LDP) for circular underground openings. By
using these equations, deformations around the tunnel can be estimated
approximately. Numerical or physical modeling is required to predict
deformations occurring in an underground opening. Numerical modeling method is
more preferred because it is both easy and economical. In this study, a
condition representing weak rock mass was determined and a circular opening
which is 6,63 m in diameter in this rock mass condition was modelled for
different depths (in situ stresses) based on the finite difference method. LDP
curves for different depths using the deformation values obtained from models
were created and the changes of depth-dependent deformation were investigated.
These LDP curves obtained by modeling were compared with the equations in the
literature.
Teknolojik
gelişmeler, nüfus artışı, seyahat için istenen güven ve konfor gibi farklı
nedenler son zamanlarda daha fazla tünel açımına neden olmuştur. Tünel kazısı
sırasında tünel çevresindeki kaya kütlesinde oluşacak deformasyonun tahmini tahkimat
tasarımı için önemli bir parametredir. Araştırmacılar dairesel tünellerde tünel
ilerleme yönünün arkasındaki deformasyonların aynaya olan mesafeye bağlı olarak
değiştiğini vurgulamışlar ve dairesel kesitli yer altı açıklıkları için uzunlamasına
deformasyon profilini (LDP) veren farklı eşitlikler önermişlerdir. Bu
eşitlikler kullanılarak tünel çevresinde oluşacak deformasyonlar yaklaşık
olarak tahmin edilebilmektedir. Bir yer altı açıklığında meydana gelecek
deformasyonları daha net tahmin etmek için sayısal veya fiziki modellemeler
yapılması gerekmektedir. Sayısal modelleme yöntemi hem kolay hem de ekonomik
olması nedeniyle daha çok tercih edilmektedir. Bu çalışmada, zayıf kaya kütlesini
temsilen bir koşul belirlenmiş ve bu kaya kütlesi koşulunda, 6,63 m kazı
çapında açılmış dairesel bir tünel farklı derinlikler (arazi gerilmesi) için sonlu
farklar yöntemine dayalı olarak modellenmiştir. Modellerden alınan deformasyon değerleri
kullanılarak farklı derinlikler için LDP eğrileri oluşturulmuş ve derinliğe
bağlı deformasyon değişimleri araştırılmıştır. Modelleme ile elde edilen bu LDP
eğrileri, literatürdeki eşitlikler ile karşılaştırılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |
e-ISSN :1308-6529
Linking ISSN (ISSN-L): 1300-7688
Dergide yayımlanan tüm makalelere ücretiz olarak erişilebilinir ve Creative Commons CC BY-NC Atıf-GayriTicari lisansı ile açık erişime sunulur. Tüm yazarlar ve diğer dergi kullanıcıları bu durumu kabul etmiş sayılırlar. CC BY-NC lisansı hakkında detaylı bilgiye erişmek için tıklayınız.