Complex system design and problem-solving areas, intelligent agent systems is becoming increasingly common in academic studies, and the use of market. Using software agents, complex multi-user software systems can be designed as exhibit intelligent behavior with features that can produce autonomous decisions. In this study, using the JADE agent development framework, meet the standards of FIPA a multi agent course management system designed and implemented. By following the system in the selected scenario and using agent-based software development environment described how to implement all phases. The software has been designed, follow the steps in the methodology of SABRO, and the factors determining the mapped roles, interactions with the system shown was designed ontology
Karmaşık sistem tasarım ve problem çözme alanlarında zeki etmen sistemler sistemlerinin akademik çalışmalarda ve piyasada kullanımı giderek yaygınlaşmaktadır. Yazılım etmenleri kullanılarak çok kullanıcılı karmaşık yazılım sistemleri zeki davranışlar sergileyen ve otonom kararlar üretebilen özelliklere sahip olarak tasarlanabilir. Bu çalışmada JADE (Java Agent Development Framework) etmen çerçevesi kullanılarak FIPA standartlarına uyan çok etmenli bir ders yönetim sistemi tasarlanmış ve gerçekleştirilmiştir. Sistemin seçilen senaryoyu takip ederek ve etmen tabanlı bir yazılım geliştirme ortamı kullanarak nasıl uygulanacağı tüm aşamalarıyla anlatılmıştır. Yazılım tasarlanırken SABRO metodolojisinin adımları takip edilmiş, roller ve etmenler belirlenerek eşleştirilmiş, ontoloji tasarlanarak sistemdeki etkileşimler gösterilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | March 5, 2014 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 17 Issue: 3 |
e-ISSN :1308-6529
Linking ISSN (ISSN-L): 1300-7688
All published articles in the journal can be accessed free of charge and are open access under the Creative Commons CC BY-NC (Attribution-NonCommercial) license. All authors and other journal users are deemed to have accepted this situation. Click here to access detailed information about the CC BY-NC license.