Effective use of public transport is one of the components that will contribute to the smart city concept. In this respect, it is important to develop applications that facilitate the use of public transportation vehicles. In this study, a fuzzy optimal route suggestion model and solution algorithm has been developed that can support the applications in this field. The main difference of this model from other studies is the definition of the fuzzy route preference degree, which also takes into account the occupation density rate of the bus. In today's pandemic process, the importance of the model that can take into account the occupation density in the bus increases even more. In the created model, on the contrary of classical models, each route is suggested with fuzzy preference degree. The solution algorithm is a Dijkstra-like algorithm that uses fuzzy penalty values. Simulative experiments have been conducted using the Izmir public transport network data. It has been observed that the optimal solutions calculated in accordance with the proposed fuzzy model produce solutions with higher preference degrees than the classical approach that does not use the concept of fuzziness.
Toplu taşıma araçlarının etkin şekilde kullanılması, akıllı şehir konseptine katkı sağlayacak bileşenlerden biridir. Bu bakımdan, toplu taşıma araçlarının kullanımını kolaylaştıran uygulamaların geliştirilmesi önem kazanmaktadır. Bu çalışmada, bu alanda yapılacak uygulamalara destek olabilecek bir bulanık optimal güzergah öneri modeli ve çözüm algoritması geliştirilmiştir. Bu modelin diğer çalışmalardan esas farkı otobüs içi yoğunluk oranını da dikkate alan bulanık güzergah tercih derecesinin tanımlanmasıdır. Günümüz pandemi sürecinde otobüs içi yoğunluğu dikkate alabilen modelin önemi daha da artmaktadır. Oluşturulan modelde, klasik modellerin aksine, her güzergah, bulanık tercih derecesi eşliğinde önerilmektedir. Çözüm algoritması, bulanık ceza değerleri kullanan Dijkstra benzeri bir algoritmadır. İzmir toplu taşıma ağı verileri kullanılarak yapılan simülatif deneyler yapılmıştır. Önerilen bulanık modele uygun olarak hesaplanan optimal çözümlerin, bulanıklık konsepti kullanmayan klasik yaklaşımdan tercih dereceleri daha yüksek olan çözümler ürettiği görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 20, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 25 Issue: 2 |
e-ISSN :1308-6529
Linking ISSN (ISSN-L): 1300-7688
All published articles in the journal can be accessed free of charge and are open access under the Creative Commons CC BY-NC (Attribution-NonCommercial) license. All authors and other journal users are deemed to have accepted this situation. Click here to access detailed information about the CC BY-NC license.